خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” پا روی دم کسی گذاشتن “

معنی ضرب المثل ” پا روی دم کسی گذاشتن “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل پا روی دم کسی گذاشتن 🐆

پا روی دم کسی گذاشتن

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل پا روی دم کسی گذاشتن کنایه از چیست؟

۱- کنایه از آشفته و عصبانی کردن کسی است؛ سر به سر او گذاشتن.

۲- طبق معنای ظاهری ضرب المثل حیوانی را در نظر بگیرید که شکارچی غفلت کرده و پا روی دمش گذاشته است! حیوان به سرعت از جایش پریده و اگر وحشی باشد، به سمت او حمله ور می شود. مثل شیر! اینجاست که می گویند پا روی دم شیر نذار یا با دم شیر بازی نکن!

از این رو در معنای کنایی، وقتی می خواهند بگویند من آدمی هستم که سریع واکنش نشان داده و برآشفته می شوم، می گویند پا روی دم من نذار! یعنی اعصاب من را خرد نکن وگرنه باید عواقب آن را باید خودت گردن بگیری چرا که عوض، گله ندارد!

۳- یعنی کسی را آزرده خاطر کردن.

۴- برخی افراد روحیه حساسی دارند؛ مثلا نمی توان به راحتی با آنها شوخی کرد یا حتی آن ها را نقد کرد چرا که به سرعت از کوره در می روند بدون آنکه آن سخن را تحلیل کنند. پس حواستان باشد پا روی دم این دسته افراد نگذارید!

اختصاصی-دانشچی

ضرب المثل با دم شیر بازی کردن
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. عباس محب اهری

    سلام همه انسان ها دم دارند البته به چشم دیده نمی شود دات انسانها تمایل به خوبی دارد یعنی همه انسان ها دروجودشان پر از عشق محبت دوستی کمک به همنوع راستی رحم شفقت وووو صدها خصلت خوب دیگر اما همینطور همه انسانها چند خصلت بد هم دارند مانند ترشرویی بداخلاقی و کینه وچند اخلاق بد دیگر که این ها را در دم خود نگه می‌دارند یعنی در وجود انسان پر از خصایص خوب هست که در باطن انسان هست ولی ایرادات هرکس که خودش می‌داند در دم او پنهان است وقتی پا روی دم کسی میگدارید این خصایص بد با فشار وجود او را می‌گیرد واویلا دیگر اورا نمی‌شناسید اگر سهوا پا روی دم کسی گذاشتید و بلافاصله برداشتید او بعد از مدتی دوباره به حالت عادی برمی‌گردد ولی اگر قصد پا روی دم کسی گذاشتید فکر کنید این دم مانند یک شلنگ آب آب داخل آن بداخل چشم سرریز می‌شود ودیگر انشخص کسی نیست که قبلا اورا میشناختید بلکه دیوی می‌شود که انتطار آن را نداشتید پس نتیجه میگیریم که پا روی دم کسی نگذارید تا پا روی دم شما نگدارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *