خانه » پایه چهارم » پاسخ سوالات درس هفدهم فارسی چهارم مدرسه‌ی هوشمند

پاسخ سوالات درس هفدهم فارسی چهارم مدرسه‌ی هوشمند

جواب به سوالات و فعالیت درس هفدهم فارسی چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هفدهم فارسی چهارم مدرسه‌ی هوشمند

پاسخگویی به سوالات درس هفدهم کتاب فارسی چهارم مدرسه‌ی هوشمند صفحه ۱۳۳، ۱۳۸ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی چهارم درس هفدهم مدرسه‌ی هوشمند ( پاسخ گام به گام )

درست و نادرست درس هفدهم ص ۱۳۳

۱- خانواده‌ی مهتاب در منزل از اینترنت استفاده می‌کردند.

📗 پاسخ: درست

۲- برای نوشتن روی تخته‌ی هوشمند به جز گچ، می‌توان از قلم نوری و گاهی از انگشتان دست نیز استفاده کرد.

📗 پاسخ: نادرست

۳- معلّم با پخش تصاویر زیبایی به مهتاب خوش‌آمد گفت.

📗 پاسخ: درست

درک مطلب ص ۱۳۳

۱- در اوّلین روز حضور در مدرسه‌ی جدید، چه چیزی مهتاب را دلگرم و شاد کرد؟

📗 پاسخ: شنیدن صدای دست‌های بچّه‌ها و دیدن لبخند مهربان معلّم، او را دلگرم و شاد کرد.

۲- حضور و غیاب در مدرسه‌ی هوشمند را با مدارس معمولی مقایسه کنید و یک خوبی آن را بیان کنید.

📗 پاسخ: در مدارس هوشمند، حضور و غیاب، با گذاشتن دست دانش‌آموزان روی یک دستگاه در ابتدای ورود به کلاس انجام می‌شود و اگر دانش‌آموزی غایب باشد، به طور خودکار به تلفن والدینش پیام ارسال می‌شود. اما در مدارس معمولی، حضور و غیاب به وسیله افراد انجام می‌شود. خوبی حضور و غیاب هوشمند همان اطلاع‌رسانی به والدین در اسرع وقت است چون در مدارس معمولی ممکن است به دلیلی با والدین تماس گرفته نشود و ایشان از عدم حضور فرزندشان در مدرسه مطلع نشوند.

۳- شما ترجیح می‌دهید در مدرسه‌ی معمولی درس بخوانید یا مدرسه‌ی هوشمند؟ چرا؟

📗 پاسخ: به نظرم اینکه در کجا درس بخوانم مهم نیست، کیفیت آموزش در مدرسه، وجود معلّمان آگاه و باتجربه، محیط سالم مدرسه و میزان تلاش و سعی خودم است که پیشرفت و موفقیت مرا در پی دارد نه هوشمند بودن یا معمولی بودن مدرسه.

واژه‌آموزی ص ۱۳۳

(پاسخ‌ها با رنگ سبز)

بیننده، شخصی که چیزی را می‌بیند.

گوینده، شخصی که چیزی را می‌گوید.

شنونده، شخصی که چیزی را می‌شنود.

حالا شما بگویید:

به کسی که مطلبی می‌نویسد نویسنده می‌گویند.

به شخصی که چیزی را می‌خواند خواننده می‌گویند.

به کسی که می‌دود دونده می‌گویند.

درک و دریافت ص ۱۳۸

۱- چرا چهار دوست پول‌هایشان را روی هم گذاشتند ؟

📗 پاسخ: تصمیم گرفتند با هم شریک شوند و کار و کسبی راه بیندازند، پول‌هایشان را روی هم گذاشتند تا کالایی بخرند و تجارت کنند.

۲- شخصی که پول‌ها را از پیرزن گرفت، چه ویژگی اخلاقی داشت؟ چرا؟

📗 پاسخ: خیانت‌کار و حیله‌گر بود چون از یک طرف به دوستانش خیانت کرد و پول‌ها را برای خودش برداشت و از طرفی دوستانش را فریب داد و آنها از پیرزن خواستند که هرچه می‌خواهد به او بدهد.

۳- رفتار سه نفری را که پول‌هایشان را از دست داده بودند، با رفتار پسربچّه مقایسه کنید و تفاوت آن را بنویسید.

📗 پاسخ: آن سه دوست خطای خودشان و اینکه فریب خورده‌اند را نمی‌پذیرفتند و می‌خواستند هر طور شده خسارت را جبران کنند حتی به ناحق، اما پسربچّه با زیرکی از حرف خودشان بر علیه خودشان استفاده کرد و پیرزن را  نجات داد.

تفاوت: آن سه نفر دنبال منفعت خودشان حتی با ضرر زدن به یک پیرزن بودند، پسربچّه هیچ منفعتی برای خود در نظر نگرفت و فقط در جهت نجات پیرزن کمک کرد.

۴- به نظر شما رأی قاضی عادلانه بود؟ چرا؟

📗 پاسخ: بله درست بود چون پیرزن باید هنگام حضور هر چهار نفر، کیسه پول را تحویل می‌داد.

۵- اگر از شما می‌خواستند عنوانی برای این داستان انتخاب کنید، پیشنهاد شما چه بود؟ چرا؟

📗 پاسخ: من عنوان «دوستیِ شوم» را انتخاب می‌کنم؛ چون انسان باید با کسانی پیمان دوستی ببندد که در هر شرایطی بتواند به آنها اعتماد کند، و در حضور و غیاب، دوست انسان باقی بماند. گاهی یک انتخاب نادرست، انسان را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند که مدت‌ها زمان لازم است تا جبران شود و شاید هیچ‌گاه هم مشکلات به وجود آمده از بین نرود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *