جواب به سوالات و فعالیت درس هفدهم فارسی چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هفدهم کتاب فارسی چهارم مدرسهی هوشمند صفحه ۱۳۳، ۱۳۸ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی چهارم درس هفدهم مدرسهی هوشمند ( پاسخ گام به گام )
درست و نادرست درس هفدهم ص ۱۳۳
۱- خانوادهی مهتاب در منزل از اینترنت استفاده میکردند.
📗 پاسخ: درست
۲- برای نوشتن روی تختهی هوشمند به جز گچ، میتوان از قلم نوری و گاهی از انگشتان دست نیز استفاده کرد.
📗 پاسخ: نادرست
۳- معلّم با پخش تصاویر زیبایی به مهتاب خوشآمد گفت.
📗 پاسخ: درست
درک مطلب ص ۱۳۳
۱- در اوّلین روز حضور در مدرسهی جدید، چه چیزی مهتاب را دلگرم و شاد کرد؟
📗 پاسخ: شنیدن صدای دستهای بچّهها و دیدن لبخند مهربان معلّم، او را دلگرم و شاد کرد.
۲- حضور و غیاب در مدرسهی هوشمند را با مدارس معمولی مقایسه کنید و یک خوبی آن را بیان کنید.
📗 پاسخ: در مدارس هوشمند، حضور و غیاب، با گذاشتن دست دانشآموزان روی یک دستگاه در ابتدای ورود به کلاس انجام میشود و اگر دانشآموزی غایب باشد، به طور خودکار به تلفن والدینش پیام ارسال میشود. اما در مدارس معمولی، حضور و غیاب به وسیله افراد انجام میشود. خوبی حضور و غیاب هوشمند همان اطلاعرسانی به والدین در اسرع وقت است چون در مدارس معمولی ممکن است به دلیلی با والدین تماس گرفته نشود و ایشان از عدم حضور فرزندشان در مدرسه مطلع نشوند.
۳- شما ترجیح میدهید در مدرسهی معمولی درس بخوانید یا مدرسهی هوشمند؟ چرا؟
📗 پاسخ: به نظرم اینکه در کجا درس بخوانم مهم نیست، کیفیت آموزش در مدرسه، وجود معلّمان آگاه و باتجربه، محیط سالم مدرسه و میزان تلاش و سعی خودم است که پیشرفت و موفقیت مرا در پی دارد نه هوشمند بودن یا معمولی بودن مدرسه.
واژهآموزی ص ۱۳۳
(پاسخها با رنگ سبز)
بیننده، شخصی که چیزی را میبیند.
گوینده، شخصی که چیزی را میگوید.
شنونده، شخصی که چیزی را میشنود.
حالا شما بگویید:
به کسی که مطلبی مینویسد نویسنده میگویند.
به شخصی که چیزی را میخواند خواننده میگویند.
به کسی که میدود دونده میگویند.
درک و دریافت ص ۱۳۸
۱- چرا چهار دوست پولهایشان را روی هم گذاشتند ؟
📗 پاسخ: تصمیم گرفتند با هم شریک شوند و کار و کسبی راه بیندازند، پولهایشان را روی هم گذاشتند تا کالایی بخرند و تجارت کنند.
۲- شخصی که پولها را از پیرزن گرفت، چه ویژگی اخلاقی داشت؟ چرا؟
📗 پاسخ: خیانتکار و حیلهگر بود چون از یک طرف به دوستانش خیانت کرد و پولها را برای خودش برداشت و از طرفی دوستانش را فریب داد و آنها از پیرزن خواستند که هرچه میخواهد به او بدهد.
۳- رفتار سه نفری را که پولهایشان را از دست داده بودند، با رفتار پسربچّه مقایسه کنید و تفاوت آن را بنویسید.
📗 پاسخ: آن سه دوست خطای خودشان و اینکه فریب خوردهاند را نمیپذیرفتند و میخواستند هر طور شده خسارت را جبران کنند حتی به ناحق، اما پسربچّه با زیرکی از حرف خودشان بر علیه خودشان استفاده کرد و پیرزن را نجات داد.
تفاوت: آن سه نفر دنبال منفعت خودشان حتی با ضرر زدن به یک پیرزن بودند، پسربچّه هیچ منفعتی برای خود در نظر نگرفت و فقط در جهت نجات پیرزن کمک کرد.
۴- به نظر شما رأی قاضی عادلانه بود؟ چرا؟
📗 پاسخ: بله درست بود چون پیرزن باید هنگام حضور هر چهار نفر، کیسه پول را تحویل میداد.
۵- اگر از شما میخواستند عنوانی برای این داستان انتخاب کنید، پیشنهاد شما چه بود؟ چرا؟
📗 پاسخ: من عنوان «دوستیِ شوم» را انتخاب میکنم؛ چون انسان باید با کسانی پیمان دوستی ببندد که در هر شرایطی بتواند به آنها اعتماد کند، و در حضور و غیاب، دوست انسان باقی بماند. گاهی یک انتخاب نادرست، انسان را با مشکلاتی روبهرو میکند که مدتها زمان لازم است تا جبران شود و شاید هیچگاه هم مشکلات به وجود آمده از بین نرود.