خانه » پایه دوم » پاسخ سوالات درس ششم نگارش دوم کوشا و نوشا

پاسخ سوالات درس ششم نگارش دوم کوشا و نوشا

جواب به سوالات و فعالیت درس ششم نگارش دوم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس ششم نگارش دوم کوشا و نوشا

پاسخگویی به سوالات درس ششم کتاب نگارش دوم کوشا و نوشا صفحات ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش دوم درس ششم کوشا و نوشا ( پاسخ گام به گام )

پاسخ سوالات صفحه ۴۲

۱- چهار سطر اوّل را از روی درس، با خطّ خوانا و زیبا بنویس.

دو پرنده‌ی 📗 پاسخ: کوچک در جنگلی زندگی می‌‌کردند. اسم یکی از آن‌ها «کوشا» و اسم دیگری «نوشا» بود. آن‌‌ها شبیه هم بودند و همیشه با هم پرواز می‌‌کردند.

روزی پدر و مادرشان به آن‌ها گفتند: «شما دیگر بزرگ شده‌اید. غیر از بازی کردن باید چیزهای دیگری هم یاد بگیرید.»

۲- کلمه‌های هم معنا را به هم وصل کن.

📗 پاسخ:

ناراحت ↔ غمگین

زیاد ↔ خیلی

نیرومند ↔‌ قوی

مریض ↔ بیمار

پرسید ↔ سؤال کرد

۳- مانند نمونه با هر کلمه، دو کلمه‌ی جدید بساز و بنویس.

مثل : مرغ: ← مرغ‌داری، تخم مرغ

بال: 📗 پاسخ: سبک‌بال، بالدار

دل: 📗 پاسخ: دلدار، دل درد

آب: 📗 پاسخ: آبمیوه، سیلاب

۴- در دو جمله بنویس اگر چیزی را پیدا کردی، چه می‌کنی.

📗 پاسخ: من اگر چیزی را پیدا کنم، به دنبال صاحبش می‌گردم. اگر نتوانستم او را پیدا کنم، آن را به پدر و مادرم می‌دهم تا آنها صاحبش را پیدا کنند.

 

صفحه ۴۳

۱- چهار سطر بعدی را از روی درس، با خطّ قشنگت بنویس.

کوشا و نوشا خوش‌حال شدند 📗 پاسخ: و پروازکُنان، لانه‌شان را ترک کردند. آن‌ها در راه، دارکوبی را دیدند. دارکوب، پرنده‌ی دانای جنگل بود.

کوشا و نوشا از او خواستند کمی از علم و دانایی خود را به آن‌ها بیاموزد. دارکوب گفت: «بسیار خوب، امّا کار ساده‌ای نیست. شما باید سال‌ها تلاش کنید تا دانا شوید.» کوشا و نوشا قبول کردند.

۲- سه کلمه بنویس که در آن‌ها کلمه‌ی «بازی» وجود داشته باشد.

مانند: طناب‌بازی

📗 پاسخ: هم‌بازی، شهربازی، تاپ‌بازی، توپ‌بازی

۳- در هر ردیف کلمه‌ی مشترک را در جای خالی بنویس. (پاسخ ها با رنگ سبز)

الف) کتاب فروش، کتابدار، کتاب‌خانه، کتاب‌ها: کتاب

ب) خوش‌مزه، بامزه، بی‌مزه، بدمزه: مزه

پ) امروز، روزانه، روزی، دیروز: روز

۴- بنویس اگر جای «نوشا» بودی، چه می‌کردی.

📗 پاسخ: من اگر جای نوشا بودم وقتی به اشتباه خودم پی می‌بردم، نزد طوطی برمی‌گشتم و خوب حرف زدن را از او یاد می‌گرفتم.

 

صفحه ۴۴

۱- پنج سطر بعدی را از روی درس، با خطّ زیبا بنویس.

دو سال گذشت. 📗 پاسخ: کوشا به آموختن ادامه داد اما نوشا از آموختن خسته شد. او دلش می‌خواست آزاد باشد، بازی کند و از این شاخه به آن شاخه بپرد. برای همین، یک روز پرواز کرد و از آن‌جا رفت.

نوشا در راه به هُدهُدی رسید که پاکیزه، راست‌گو، امانت‌دار و مهربان بود. از هُدهُد خواست تا این چیزهای خوب را به او یاد بدهد.

۲- مرتّب کن و بنویس.

الف) بیاموزد – را – برادر – دو – او – به – آن‌ها – که – از – خواستند – دانایی

📗 پاسخ: دو برادر از او خواستند که به آن‌ها دانایی را بیاموزد.

ب) برادر – گرفتند – یاد – بگیرند – تازه‌ای – دو – تصمیم – چیزهای

📗 پاسخ: دو برادر تصمیم گرفتند چیزهای تازه‌ای یاد بگیرند.

۳- جمله‌ها را با کلمه‌های داده شده، کامل کن. (حتماً، اتّفاقاً و معمولاً) (پاسخ ها با رنگ سبز)

الف) فردا حتماً از دوستم عذرخواهی می‌کنم.

ب) امروز اتّفاقاً آموزگار را در خیابان دیدم.

پ) دندان‌های شیری بچّه‌ها معمولاً از هفت سالگی می‌افتد.

۴- بنویس چه کارهایی می‌توانی بکنی تا پدر و مادرت، خوش‌حال شوند.

📗 پاسخ: من اگر درس‌هایم را خوب بخوانم و نمره بالا بگیرم، اگر غذایم را کامل بخورم و اگر شب‌ها مسواک بزنم و زود بخوابم پدر و مادرم را خوش‌حال می‌کنم.

 

صفحه ۴۵

۱- پنج سطر بعدی را از روی درس، با خطّ زیبا بنویس.

هُدهُد قبول کرد 📗 پاسخ: که به او آموزش بدهد. دو سال نگذشته بود که نوشا از این کار هم خسته شد و از پیشِ هُدهُد رفت.

این‌ بار به طوطی سخن‌گو رسید و از او خواست خوب حرف زدن را به او یاد بدهد. طوطی گفت: «بسیار خوب اما تو باید اول خوب دیدن و خوب گوش کردن را یاد بگیری و تمرین کنی، تا بتوانی سخن‌ بگویی. این کار، چند سال طول می‌کشد.»

نوشا قبول کرد ولی هنوز یک سال نگذشته بود که از آموختن خسته شد. برای همین، یک روز پروازکنان از پیش طوطی رفت. او تصمیم گرفته ‌بود، پیش پدر و مادر پیرش برگردد.

۲- هم‌معنی کلمه‌های زیر را از درس پیدا کن و بنویس.

📗 پاسخ:

مثل = شبیه                                          تلاش = تمرین

شاد = خوش‌حال                                یاد گرفتن = آموختن

عاقبت = سرانجام

۳- کلمه‌های زیر را با توجّه به نشانه‌ی آخرشان دسته‌بندی کن.

کوه – کاسه – میوه – کاه – سیاه – راه – پایه – خانه – شانه – فایده

نشانه‌یِ (اِ) نشانه‌یِ (ه)
کاسه

میوه

پایه

خانه

شانه

فایده

کوه

کاه

سیاه

راه

۴- بنویس این پرنده چه می‌کند؟

📗 پاسخ: به نظر من این پرنده دندان‌های تمساح را تمیز می‌کند.

 

صفحه ۴۶

۱- نوشته‌ی زیر را پر رنگ کن و زیبا بنویس.

📗 پاسخ: خدایا به من کمک کن تا بیشتر و بیشتر بیاموزم.

۲- کلمه‌های زیر را بر اساس جاندار و بی‌جان، طبقه‌بندی کن.

فیل، کتاب، مورچه، تلویزیون، سگ، مار، سینی، پاک‌کن، فنجان، خرگوش، میز، کیف

جاندار بی‌جان
فیل

مورچه

سگ

مار

خرگوش

کتاب

تلویزیون

سینی

پاک‌کن

فنجان

میز

کیف

جواب درس‌های بعدی نگارش دوم دانلود PDF کتاب نگارش دوم
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *