خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” دایه مهربان تر از مادر “

معنی ضرب المثل ” دایه مهربان تر از مادر “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل دایه مهربان تر از مادر 👵

معنی دایه مهربان تر از مادر

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی دایه مهربان تر از مادر چیست؟

دایه: در زمان های گذشته به کسی می گفتند که بچه دیگران را نگهداری می کرد و یا به آنها شیر می داد.

۱- این ضرب المثل را به کسی می گویند که سعی دارد خود را از افراد اصلی یک ماجرایی که به او مربوط نیست قرار دهد و دلسوزی های بیجایی می کند.

۲- به کسی گفته می شود که با دخالت در امور دیگران، خود را مهربان نشان داده و میخواهد آشفتگی های بقیه را حل کند درحالیکه موضوع به او ربطی ندارد و چه بسا دل سوزاندن های بیجایش ضررهای بیشتری به روابط دیگران وارد کند.

این دخالت و دلسوزی بیجا، ممکن است واقعی باشد و شخص، هدفش واقعا خیر باشد ولی کارش عواقب بدی داشته باشد و گاهی هم این دلسوزی و دخالت عامدانه انجام می گیرد تا زندگی دیگران را آشفته سازد. به هرحال، این صفت در نگاه دیگران پسندیده نیست و کسی از نیت فرد مطلع نمی باشد تا بداند آیا عامدانه دخالت می کند یا از سر مهر و محبت است.

۳- مثال: شما با برادرتان بر سر یک موضوعی اختلاف پیدا می کنید. همسایه تان که این خبر به گوشش می رسد، از سر فضولی،سریع خودش را می رساند و طرفداری یکی از شما را می کند و چون از اصل موضوع خبر ندارد ممکن است حرف هایی بزند که به مزاج شما خوش نیاید. اینجاست که شما از دخالت او ناراحت شده و به او می گویید: دایه مهربان تر از مادر شده ای؟ ما خودمان مشکلمان را حل می کنیم. شما دخالت نکنید.

توجه: یک وقت پادرمیانی کردن افراد برای اصلاح بین دو یا چند نفر را با این ضرب المثل معنا نکنید. این ضرب المثل در عرف، بیشتر به معنای عتابی و سرزنش افراد دخالت کننده به کار می رود و مخاطب با گفتن این مَثل، نارضایتی خود را نشان می دهد در حالیکه افرادی که بین دیگران صلح برقرار می کنند نیتشان صحیح بوده و از رفتارشان واضح است که واقعا خیرخواه هستند نه سودجو.

پیشنهادی: معنی ضرب المثل دوستی خاله خرسه

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *