خانه » دانستنی ها » ورزش ایروبیک چیست؟ و مختصر در مورد آن

ورزش ایروبیک چیست؟ و مختصر در مورد آن

همه چیز در مورد ورزش ایروبیک

ورزش ایروبیک چیست؟

ورزش ایروبیک چیست؟

ایروبیک یا هوازی (به انگلیسی: Aerobic) ایروبیک گونه ‌ای ورزش و فعالیت بدنی با ترکیبی از تمرینات هوازی موزون همراه با تمرینات روزمره حرکات کششی و قدرتی است که با هدف بهبود و گسترش همه جوانب آمادگی جسمانی همراه است.

شیوه تمرین ورزش ایروبیک به سبب اجرا‌های هوازی موزون و هماهنگ که با موزیک همراه است، ورزش ایروبیک سیستم قلب، عروق، تنفس را تعلیم می‌دهد و با سرعت و بازدهی بالا اکسیژن را می‌گیرد و به قسمت های مختلف بدن می‌دهد، تنفس یکنواخت از دهان و بینی توأم انجام می‌شود و باعث تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن، کنترل قند خون، کنترل فشار خون و کم کردن وزن اضافی بدن خواهد شد. ورزش ایروبیک وسیله‌ای مؤثر برای جلوگیری از افسردگی، بی‌حوصلگی، بی‌تابی است، چون هورمون اندروفین در بدن تولید می‌شود و باعث ایجاد نشاط، تمرکز ذهن و بالا رفتن خلاقیت فکری می‌شود.

فواید ورزش ایروبیک

انجام این تمرینات در سلامت معجزه می‌كند، فقط كافی است حركت كنید تا از مزایای بی‌شمار آن برای روح و جسم بهره‌مند شوید.

فواید ورزش ایروبیک شامل موراد زیر می‌شود:

  تقویت قلب

تمرینات ایروبیک به بزرگ‌تر و قوی‌تر شدن ماهیچه‌های قلب کمک می‌کنند. این نتیجه افزایش پمپاژ خون است. این گونه تمرین موجب کاهش نرخ ضربان قلب در زمان استراحت می‌شود.

  تقویت ریه‌ها

حرفه‌ای‌هایی که قصد قوی کردن ماهیچه‌های دستگاه تنفسی را دارند ، انواع تمرینات در سطوح مختلف را با هم دیگر ترکیب می‌کنند. این کار موجب سهولت ورود و خروج جریان هوا به ریه‌ها می‌شود.

  احساس آرامش داشتن

انجام حركات ورزشی ایروبیک به صورت منظم باعث آزاد شدن آندرفین در بدن شده كه یک مسكن (ضد درد) طبیعی است.

  کاهش افسردگی و اضطراب

تمرینات ایروبیک با افزایش اعتماد به نفس از طریق کاهش وزن مؤثر و به تحرک واداشتن بدن به سلامتی روحی کمک می‌کنند. این موجب کاهش افسردگی و اضطراب گشته و علاوه بر آن احساس شادکامی را افزایش می‌دهد.

  کاهش چربی خون

اگر شما برگه آزمایش خود را در دست دارید و از افزایش چربی بد خون نگران هستید، این ورزش می‌تواند به كاهش این چربی و افزایش چربی خوب بدن كمک كند. با كاهش میزان چربی بد خون، امكان تشكیل لخته در رگ‌های شما كاهش یافته و از شر سكته مغزی هم خلاص می‌شوید.

  تقویت نیروی جنسی

در سال ۲۰۰۳ مطالعه‌ای در دانشگاه هاروارد نشان داد مردانی كه ایروبیک كار می‌كنند از نظر قوای جنسی همچون مردان ۲ تا ۵ سال جوان‌تر از خود، عمل می‌كنند.

  پیشگیری از سرماخوردگی

ایروبیک باعث افزایش قدرت ایمنی بدن شما شده و مقاومت بدن را در برابر بیماری‌های ویروسی خفیف مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا افزایش می‌دهد.

ورزش ایروبیک بانوان

خانمها تصور می‌کنند اگر با دستگاه، تمرین بدنسازی کنند، بدن آنها عضلانی می‌شود، در این رابطه باید گفت که میزان عضلانی شدن و جذابیت به این رشته، بین خانم ها و آقایان و افراد مختلف، تفاوت دارد. زیرا بدن خانم ها به علت اختلاف هورمونی با آقایان واکنش متفاوت به این تمرینات نشان می‌دهد.

چون هورمون تستترون نقش تعیین‌کننده در تقویت و بهبود حجم عضلانی دارد و در زنان مقدار این هورمون کم است، در نتیجه تمرینات با وزنه موجب عضلانی شدن آنها نمی‌شود، بلکه خانم ها می‌توانند با برنامه خاص و تمرین با وزنه، عضلات خود را سفت‌ تر کنند.

قبل از رسیدن به سن سالمندی و عوارض پیری بهترین ورزش برای بانوان، تمرین بدنسازی (کار با دستگاه) است. زیرا با توجه به محسناتی که گفته شد، تمرینات قدرتی بهترین راه برای جلوگیری از پوکی استخوان و . . . می‌باشد. همچنین توصیه می‌شود انجام تمرینات ورزشی با برنامه‌ی تغذیه‌ای مناسب همراه باشد.

بیشتر بخوانید: در مورد ورزش پینگ پنگ
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *