خانه » پایه یازدهم » پاسخ سوالات درس شانزدهم فارسی یازدهم قصّه عینکم

پاسخ سوالات درس شانزدهم فارسی یازدهم قصّه عینکم

جواب به سوالات و فعالیت درس شانزدهم فارسی یازدهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس شانزدهم فارسی یازدهم قصّه عینکم

پاسخگویی به سوالات درس شانزدهم کتاب فارسی یازدهم قصّه عینکم صفحه ۱۳۲، ۱۳۳، ۱۳۹ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی یازدهم درس شانزدهم قصّه عینکم ( پاسخ گام به گام )

کارگاه متن‌پژوهی درس شانزدهم ص ۱۳۲

قلمرو زبانی ص ۱۳۲

۱- معادل معنایی واژه‌های مشخّص شده را در متن درس بیابید.

به دیدن تو چنان خیره‌ام که نشناسم / تفاوت است اگر راه و چاه را حتّی

                                                                          محمّد علی بهمنی

📗 پاسخ: بِرّ و بِرّ

تو را به آینه‌داران چه التفات بود / چنین که شیفتۀ حُسن خویشتن باشی

                                                                          هوشنگ ابتهاج

📗 پاسخ: مَسحور

۲- از متن درس، پنج گروه اسمی بیابید که اهمّیت املایی داشته باشند.

📗 پاسخ: کارهای دیگر فرنگی‌مآبان ـ شیرین زبان و نقّال ـ کتب تعزیه و مرثیه ـ آفتابِ رنگ رفته و زردی طالع ـ قریب به یک دقیقه ـ لهجه غلیظ شیرازی

۳- از متن درس، برای هر یک از انواع وابستۀ پسین نمونه‌ای بیابید.

📗 پاسخ:

مضاف الیه ← واکس کفش

صفت شمارشی ترتیبی ← ردیف ششم

صفت بیانی ← لهجه خاص

قلمرو ادبی ص ۱۳۲

۱- مفهوم کنایه‌های زیر را بنویسید.

افسار گسیخته بودن 📗 پاسخ: (بی‌دقت بودن، لاابالی بودن، خوی وحشی‌گری داشتن)

بور شدن 📗 پاسخ: (خوار شدن، کنف شدن، خجالت‌زده شدن)

۲- دو ویژگی برجستۀ نثر این داستان را بنویسید.

📗 پاسخ: به کار بردن الفاظ عامیانه، نثری روان همراه با طنز، بیان جزئیات

۳- این داستان را با توجّه به عناصر زیر بررسی کنید.

زاویۀ دید: 📗 پاسخ: اول شخص مفرد (نویسنده)

شخصیت اصلی: 📗 پاسخ: دانش‌آموز کلاس هشتم (نویسنده)

نقطۀ اوج: 📗 پاسخ: زمانی که در کلاس عربی عینک را به چشم می‌زند و بعد از آرام شدن اوضاع معلوم می‌شود که چشمش ضعیف است و ماجرا به خوبی ختم می‌شود.

قلمرو فکری ص ۱۳۳

۱- راوی داستان، چه چیزی را نشانۀ تمدّن و تجدّد می‌دانست؟

📗 پاسخ: استفاده از عینک، واکس کفش، کارد و چنگال و کارهای دیگری فرنگی‌مآبان

۲- نحوۀ برخورد خانواده و اطرافیان با شخصیت اصلی داستان را بررسی و تحلیل کنید.

📗 پاسخ: اطرافیان و خانواده، غافل از اینکه هر مشکلی علتی دارد، خطاهای او را ناشی از بی‌دقتی و بی‌احتیاطی می‌دانستند و نه تنها هیچ کمکی به او نمی‌کردند بلکه این باور را به خود او و دیگران نیز قبولانده بودند. اما این برخوردها در جامعه آن روز که سطح آگاهی مردم کم بود و بیشتر در پی حل مشکلات دیگر بودند قابل درک است.

۳- دربارۀ نقش خودباوری و اعتماد به نفس در تعامل اجتماعی توضیح دهید.

📗 پاسخ: برای داشتن یک رابطه اجتماعی موفق و حضور در اجتماع و پرورش استعدادها، خودباوری و اعتماد به نفس نقشی اساسی و ریشه‌ای دارد. برای زندگی در جامعه‌ای که پر از اعتقادات مختلف با رفتارهای خوب و بد است، و انسان‌هایی در آن زندگی می‌‌کنند که شاید بیشتر به منافع خودشان می‌اندیشند تا دیگران و بسیاری مسائل دیگر، باید اراده‌ای قوی داشت، محکم بود و خود را باور داشت تا بتوان دوام آورد و موفق بود.

درک و دریافت ص ۱۳۹

۱- متن «دیدار» را از نظر زاویه دید، زمان و مکان بررسی کنید.

📗 پاسخ:

زاویه دید، سوم شخص و دانای کل است.

زمان، زمستان، دوران پهلوی اول و مبارزان مرحوم مدرس

مکان، تهران، مسیر خانه مدرس و داخل منزل ایشان

۲- نویسنده در این متن، کدام ویژگی‌های شخصیت امام خمینی(قدس سره) را معرّفی می‌کند؟

📗 پاسخ: نکته‌سنجی و دقت، به موقع و شایسته سخن گفتن، آینده‌نگر و با تدبیر بودن، رعایت ادب و حرمت، شجاع و جسور بودن

جواب درس‌های بعدی فارسی یازدهم دانلود PDF کتاب فارسی یازدهم
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.