جواب به سوالات و فعالیت درس دوم فارسی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب فارسی ششم پنجرههای شناخت صفحات ۱۶، ۱۷، ۱۹، ۲۳ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی ششم درس دوم پنجرههای شناخت (پاسخ گام به گام)
درک مطلب درس دوم ص ۱۶
۱- با توجّه به متن درس، نظر گروه «ایمان»، چه بود؟
📗 پاسخ: به نظر گروه ایمان، کلمات هم مانند دانشآموزان وظایفی بر عهده دارند و چهار کلمه خود، خلق، خلقت و خالق هم به ترتیب درستی پشت سر هم آمدهاند زیرا، با شناخت خود و شناخت خلق و خلقت، سرانجام به شناخت خالق میرسیم و به او ایمان میآوریم.
۲- نظر شما دربارهی آن چهار واژه چیست؟
📗 پاسخ: به نظر من اندیشیدن درباره خود، خلق و خلقت ما را به علم شناخت درباره آنها میرساند و این شناخت پایه و اساس شناخت خالق است. وقتی به شناخت درباره این واژهها برسیم، میتوانیم راه مستقیم و صحیح زندگی را پیدا کنیم و از گمراهی فاصله بگیریم.
۳- نظر گروه اخلاق را با گروه تفکر مقایسه، و یک شباهت آنها را بیان کنید.
📗 پاسخ: گروه تفکر معتقد بود که انسانها در نقطه آفرینش یکسان هستند و هرچه از آن نقطه دور شوند، تفاوتها بیشتر میشود.
گروه اخلاق معتقد بود که ریشه همه پدیدهها و اشیا در اخلاق نیکو و رفتار پسندیده است چون پایبندی به رعایت اخلاق نیکو میتواند انسان را به شناخت عالم برساند.
هر دو به ریشه و نقطه آغاز آفرینش اشاره کردند.
۴- شما نظر کدام گروه را می پسندید؟ دلیل آن را برای کلاس بازگو کنید.
📗 پاسخ: نظر همه گروهها درست است اما من فکر میکنم تفکر، علم و ایمان و اخلاق با عمل است که کامل میشود و اگر بدانیم و ایمان بیاوریم ولی عمل نکنیم فایدهای برایمان نخواهد داشت همه اینها درکنار هم میتواند ما را به حقیقت و درستی هدایت کند.
گوش کن و بگو ص ۱۷
به قصّهی «رفتار نیکان» که برای شما پخش یا خوانده میشود، با دقّت گوش دهید و بر اساس نمودار زیر، گفتوگو کنید؛ سپس به پرسشها پاسخ دهید.
عنوان/ نام داستان: 📗 پاسخ: رفتار نیکان
شخصیتها: 📗 پاسخ: پیامبر(ص)، مرد صحرانشین، نوجوان
مکان یا فضای داستان: 📗 پاسخ: سر راه مسجدی که پیامبر در آن نماز میخواند و بعد داخل مسجد
زمان رخدادهای داستان: 📗 پاسخ: زمان زندگی پیامبر(ص) و نزدیک اذان
پیام داستان: 📗 پاسخ: خوشرویی، تواضع و مهربانی با دیگران، احترام به پدر و مادر
نام کتابی که داستان از آن نقل شد: 📗 پاسخ: مرام خوبان
پرسشها درس دوم ص ۱۷
۱- موضوع اصلی داستان چه بود؟
📗 پاسخ: خوشرویی و تواضع و مهربانی پیامبر(ص) نسبت به دیگران، یاری رساندن ایشان به نیازمندان و سفارشهایشان درباره احترام و نیکی به پدر و مادر
۲- چرا زبان مرد، بند آمده بود؟
📗 پاسخ: با دیدن چهره درخشان و پرابهت پیامبر(ص) خجالت کشیده بود.
۳- پیامبر(ص) دربارهی رفتار با پدر و مادر چه سفارشی فرمودند؟
📗 پاسخ: فرمودند: «بر همه واجب است که احترام پدر و مادر خود را نگه دارند و با آنان با مهربانی و فروتنی رفتار کنند».
۴- شعری که در داستان خوانده شد از کیست؟ (پاسخ ها با رنگ سبز)
سعدی
خوانش و فهم ص ۱۹
۱- در مصراع «میریختم تمام جهان را به پای تو»، «تو» به چه کسی اشاره دارد؟ (پاسخ ها با رنگ سبز)
مادر
۲- بیت «مهرت برون نمیرود از سینهام که هست این سینه، خانهی تو و این دل، سرای تو» چگونه خوانده میشود؛ چرا؟
📗 پاسخ: چون این بیت احساسات انسان را نسبت به مادر بیان میکند باید طوری خوانده شود که احساسات انسان کاملاً مشخص باشد و برای حفظ وزن شعری هم لازم است در مصراع دوم «وَ» به صورت «ـُ» خوانده شود، به این صورت:
این سینه، خانهی تو ـُـ این دل، سرای تو.
درک و دریافت ص ۲۳
۱- پیرزن در کجا زندگی میکرد؟
📗 پاسخ: در باغی نزدیک شهر.
۲- تفاوتهای کلاغ و هدهد را بیان کنید؟
📗 پاسخ: کلاغ، کمتر به دام میافتد، پرندهای زیبا و خوشآواز نیست، بنابراین او را در قفس نگه نمیدارند و اگر به دام بیفتد هم او را رها میکنند.
هدهد، پرندهای زیبا و خوشآواز است و برایش تله پهن میکنند تا به دام بیفتد و او را در قفس نگه دارند.
۳- با توجّه به متن درس، پیرزن چه ویژگیهایی داشت؟
📗 پاسخ: زیرک، با تجربه، آیندهنگر، دلسوز برای دیگران.
۴- به نظر شما چرا بعضی از افراد، زود به دام میافتند؟
📗 پاسخ: ممکن است فردی باهوش و دانا باشد و عاقبت بعضی کارها را بداند اما غرور و طمع در وجود اوست که باعث میشود، فریب بخورد و زود به دام بیفتد.
۵- از این داستان چه فهمیدید؟
📗 پاسخ: غرور و طمع صفات ناپسندی است که باعث سقوط و گرفتاری انسان میشود، بنابراین در برخورد با مسائل باید آگاهانه، زیرکانه و با احتیاط باشیم و فریب شیطان را نخوریم. همیشه اشتباهات خود را بپذیریم و دنبال جبران آنها باشیم و سرنوشت را مقصر خطاهای خود ندانیم.
جواب درسهای بعدی فارسی ششم دانلود PDF کتاب فارسی ششم