جواب به سوالات و فعالیت درس دهم مطالعات اجتماعی هشتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس دهم کتاب مطالعات اجتماعی هشتم از رحلت پیامبر تا قیام کربلا (نینوا) صفحات ۵۷، ۵۹، ۶۱ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات مطالعات اجتماعی هشتم درس دهم از رحلت پیامبر تا قیام کربلا (نینوا) ( پاسخ گام به گام )
فعّالیتهای درس دهم
۱- پس از مطالعه درس، با یکدیگر همفکری کنید و دلایل بروز فتنهها و جنگها علیه حکومت امام علی (ع) را بیان کنید.
📗 پاسخ: امام علی (ع) اصرار داشت که به قرآن و سنت پیامبر عمل شود و عدالت در جامعه اجرا شود. همین عامل سبب مخالفت و دشمنی ریاستطلبان و ثروتاندوزان شد. این افراد تمایل داشتند که امام طبق خواسته آنان عمل کند، ولی امام چنین نکرد به همین دلیل مخالفان فتنهها و جنگها را علیه حکومت امام علی (ع) به راه انداختند.
۲- کاربرگه شماره (۶) منشور حکومتی امام علی (ع) را انجام دهید.
کاربرگه شماره ۶: منشور حکومتی امام علی (ع)
وقتی امیرالمؤمنین علی (ع)، مالک اشتر یکی از یاران خود را به حکومت مصر منصوب کرد، به او نامهای نوشت. این نامه یکی از مهمترین اسناد سیاسی و حقوقی تاریخ اسلام است. در این نامه، امام ویژگیهای حکومت اسلامی و روابط متقابل مردم و حاکمان را بیان کرده است.
فرازهایی از این نامه را مرور کنید و بگویید هر فراز مربوط به کدام یک از اصول حکومتی آن حضرت است.
فرازهایی از نامه علی (ع) به مالک اشتر فرماندار مصر: ای مالک… | اصول حکومتی امام علی (ع) |
۱- از خدا بترس و از هر چه در کتاب خود بدان فرمان داده است، اطاعت کن. (ت)
۲- بدان که بهترین چیز برای والی (حاکم یک شهر یا منطقه) نیکی کردن در حق مردم و کاستن از رنج و درد آنان است. (د) ۳- همه کارهای کارگزاران را تحت نظر بگیر و بازرسان مخفی از میان مردمانی که اهل صدق و وفا هستند بر آنان بگمار. (پ) ۴- گروه ناتوانان و بینوایان به عدالت تو نیازمندتر از دیگرانند و چنان باش که براى یک یک آنان در پیشگاه خداوند، عذری داشته باشی. (ب) ۵- با مردم و در میان مردم باش که دوری از آنان سبب مىشود که از امور مُلک آگاهى اندکى داشته باشی. (خ) ۶- اجراى حق را درباره هر که باشد، چه خویشاوند و چه بیگانه، لازم بدار. (الف) ۷- اگر دشمنت تو را به صلح فرا خواند، از آن روى نگردان که خشنودى خداى در آن نهفته است. (چ) ۸- مهربانی به رعیت (مردم) و دوست داشتن آنها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز. (ح) ۹- هر که بر بندگان خدا ستم کند، افزون بر بندگان، خدا نیز دشمن او خواهد بود. (ج) ۱۰- هر که خراج (مالیات) طلبد و زمین را آباد نسازد، شهرها و مردم را هلاک کرده است. (ث) نامۀ ٥٠ نهجالبلاغه |
الف) عدالت
ب) توجه ویژه به تهیدستان و ضعیفان
پ) نظارت بر رفتار کارگزاران
ت) خداترسی و پرهیزکاری
ث) توجه به عمران و آبادانی
ج) پرهیز از ظلم و ستم
چ) صلحطلبی
ح) عطوفت و مهربانی نسبت به مردم
خ) ارتباط نزدیک با مردم
د) نیکی کردن به مردم |
۳- به طور گروهی با مراجعه به کتاب نهجالبلاغه، چند عبارت از آن انتخاب کنید و با خط خوش روی مقوا بنویسید و در کلاس نصب کنید.
📗 پاسخ:
– دانش، میراثى گرانبها، و آداب، زیورهاى همیشه تازه، و اندیشه، آیینهاى شفاف است.
– صدقه دادن دارویى ثمربخش است، و کردار بندگان در دنیا، فردا در پیش روى آنان جلوهگر است.
– ناتوانترین مردم کسى است که در دوستیابى ناتوان است، و از او ناتوانتر آن که دوستان خود را از دست بدهد.
– زبان عاقل در پشت قلب اوست، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد.
– نماز، وسیله تقرب هر پرهیزکاری است.
– و بزرگترین تهیدستی، کمخردی و نادانی است.
۴- با مطالعه درس، سه ویژگی برای حکومت معاویه بنویسید. این ویژگیها چه مغایرتی با دستورات اسلام داشت؟
📗 پاسخ:
۱- او سیاستمداری فریبکار بود و به به هیچ یک از تعهدات خود در پیمان صلح با امام حسن (ع) پایبند نبود. در صورتی که صداقت و وفای به عهد از اصول اسلام است.
۲- با دادن پول و مقام، اشخاص با نفوذ و قدرتمند را جذب خود میکرد. در صورتی که استفاده شخصی از اموال بیتالمال حرام است.
۳- او فرزندش یزید را به جانشینی خود، انتخاب و خلافت را موروثی کرد. در صورتی که حاکم کشور اسلامی باید با رأی مردم انتخاب شود و فردی عادل و کاردان باشد.
۵- انگیزه و اهداف امام حسین (ع) از قیام عاشورا چه بود؟ فهرست کنید.
📗 پاسخ:
– جلوگیری از گسترش انحراف در اسلام
– اصلاح امت پیامبر (ص)
– امر به معروف و نهی از منکر
– پیاده کردن سیره رسول الله (ص) و امام علی (ع)
– تقویت روحیه ظلمستیزی مسلمانان
۶- منظور از زنده نگه داشتن قیام ابا عبداللّه (ع) چیست؟ گفتوگو کنید.
📗 پاسخ: امام حسین (ع) با تعداد اندکی از یارانش جلوی لشکر عظیم یزید ایستادگی کرد و تن به ذلت نداد، همین موضوع درس بزرگی برای مسلمانان است. مسلمانان امروز هم نباید ذلت را بپذیرند و با درس گرفتن از شیوه زندگی و مبارزات امام حسین (ع) باید در مقابل ظلم و ستم ایستادگی کنند و روش زندگی خود را مطابق آموزههای امامان معصوم قرار دهند.
۷- درصورتی که در مدرسه به فیلم «روز واقعه» دسترسی دارید با راهنمایی معلّم، بخشهایی از آن را تماشا کنید و سپس به سؤالات معلّم پاسخ دهید.
جواب درسهای بعدی مطالعات اجتماعی هشتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هشتم