خانه » پایه هشتم » پاسخ سوالات درس پانزدهم مطالعات هشتم حمله چنگیز و تیمور به ایران

پاسخ سوالات درس پانزدهم مطالعات هشتم حمله چنگیز و تیمور به ایران

جواب به سوالات و فعالیت درس پانزدهم مطالعات اجتماعی هشتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس پانزدهم مطالعات هشتم حمله چنگیز و تیمور به ایران

پاسخگویی به سوالات درس پانزدهم کتاب مطالعات اجتماعی هشتم حمله چنگیز و تیمور به ایران صفحات ۹۳، ۹۷ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی هشتم درس پانزدهم حمله چنگیز و تیمور به ایران ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس پانزدهم

۱- آیا به نظر شما علّت هجوم مغولان به ایران فقط قتل اعضای کاروان تجاری آنها بود؟

📗 پاسخ: خیر. مغولان اقوام بیابان‌گرد بودند و به دلیل افزایش جمعیت و کمبود مراتع ناگزیر بودند برای تأمین زندگی، به غارت یکدیگر و همسایگان روی آورند. آنها سرزمین‌های آباد و ثروتمند را غارت می‌کردند و از این طریق روزگار می‌گذراندند. دلیل اصلی حمله به ایران نیز غارت این سرزمین بود و قتل اعضای کاروان تجاری تنها یک بهانه بود.

۲- کاربرگه شماره (۱۰) نمودار علت و معلول را در کلاس انجام دهید.

کاربرگه شماره ۱۰: نمودار علت و معلول

با مطالعه دقیق بخش خوارزمشاهیان درس ۱۲ و مطالب درس ۱۴ و اطلاعاتی که از سایر منابع دارید، علّت‌های حمله مغو لها به کشور ایران را دسته‌بندی کنید و مختصراً بنویسید.

جواب کاربرگه شماره 10 مطالعات هشتم

۳- از متون شماره (١) و (٢) چه چیزی درباره حمله مغول‌ها استنباط می‌کنید؟

📗 پاسخحمله مغول‌ها به ایران به قدری بی‌رحمانه و وحشیانه بود که هزاران نفر کشته شدند، شهرهای بسیاری ویران شد و اموال مردم به غارت رفت. این وضع کشور بر احوال شاعران و نویسندگان نیز تأثیر گذاشته بود و نوشته‌های آنان بخشی از حال آن روزهای غم‌انگیز ایران را وصف می‌کند.

۴- به نقشه دقت کنید و بگویید کدام ولایات ایران مورد هجوم لشکریان چنگیزخان مغول قرار گرفتند؟

📗 پاسخاترار، ماوراءالنهر، سمرقند، بخارا، خوارزم، گرگانج، مرو، توس، نیشابور، هرات، بلخ، ری، همدان، اردبیل، مراغه، تبریز، مرند، نخجوان

۵- به نظر شما آیا انسان‌ها در هنگام جنگ نیز باید حقوق دیگران را رعایت کنند؟ چگونه؟ آیا آنها اجازه دارند به غیرنظامیان و آثار فرهنگی و بناهای تاریخی یک کشور صدمه بزنند؟ گفت وگو کنید.

📗 پاسخوظیفه انسانی حکم می‌کند که در هر شرایطی حقوق دیگران را رعایت کنیم، حتی اگر جنگ باشد. غیرنظامیان نباید در جنگ آسیب ببینند و آثار فرهنگی و بناهای تاریخی که بخشی از تاریخ سرزمین‌هاست، نباید نابود شوند. اما حقیقت این است که در هیچ جنگی به مردم محلی و آثار تاریخی رحم نشده است و هر حکومتی برای نشان دادن قدرت خود، تا جایی که در توان داشته کشور مغلوب را نابود کرده و قدرت خودش را به رخ دیگران کشیده است.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی هشتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هشتم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *