جواب به سوالات و فعالیت درس بیست و یکم مطالعات اجتماعی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس بیست و یکم کتاب مطالعات اجتماعی هفتم اوضاع اجتماعی ایران باستان صفحات ۱۳۳، ۱۳۶ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات مطالعات اجتماعی هفتم درس بیست و یکم اوضاع اجتماعی ایران باستان ( پاسخ گام به گام )
فعّالیتهای درس بیست و یکم
۱- متن را بخوانید. همفکری کنید و چند شباهت خانوادۀ امروزی را با خانواده ایران باستان پیدا و بیان کنید.
📗 پاسخ:
– خانواده هسته اولیه جامعه را تشکیل میدهد.
– ازدواج یک تکلیف دینی و پیمان مقدس است.
– پدر به عنوان سرپرست خانواده نقش مهمی دارد.
– زنان در کنار مردان برای اداره امور منزل همکاری میکنند.
– خانوادهها مرکز تربیت و آموزش هستند و اصول و ارزشهای اخلاقی چون راستگویی، امانتداری، میهندوستی و وفای به عهد و پیمان را به اعضای خانواد خود میآموزند.
– در بعضی موارد پدران، شغل خود را به پسرانشان یاد میدهند.
– مادران به عنوان کدبانوی خانواده، رسوم خانهداری را به دختران آموزش میدهند.
۲- کاربرگۀ شمارۀ (۱۹) شهرهای ایران باستان را کامل کنید.
کاربرگه شماره ۱۹: شهرهای ایران باستان
۱- با توجه به نقشه صفحه ۱۲۶ و ۱۲۷ کتاب درسی نام شهرهای دوره هخامنشی و دوره ساسانی را در قلمرو ایران کنونی در جدول بنویسید.
نام شهرهای دوره هخامنشی: رگ (ری)، 📗 پاسخ: هگمتانه (همدان)، ورکانه (گرگان)، بیستون، شوش، پاسارگاد، پرسپولیس، مکران (بلوچستان)، کرمان، پارس، پارت، ماد
نام شهرهای دوره ساسانی: استخر، 📗 پاسخ: اتروپانکان، تبرستان، ماد، اردبیل، قزوین، صددروازده (دامغان)، توس، ابر شهر (نیشابور)، ری، سمنان، همدان، نهاوند، قم، جلولا، بیستون، کرمانشاه، گندی شاپور، اهواز، شوش، یزد، پاسارگاد، کرمان، بم، پرسپولیس، به اردشیر، ریشهر، پارس، جیرفت، گور (فیروز آباد)، سیراف، مکران
از مقایسه دو جدول بالا چه میفهمید؟
📗 پاسخ: در زمان هخامنشیان شهرها بزرگ و پهناور بودند و تعداد کمتری داشتند ولی در دوره ساسانی، شهرها کوچکتر شدند، تعداد آنها بیشتر شد و جمعیت نیز افزایش یافت.
۲- چند شهر از دوره ایران باستان نام ببرید که در ایران امروز با همان نام قبلی یا نام دیگر وجود دارند.
📗 پاسخ: همدان، شوش، کرمان، قم، نهاوند، بم، جیرفت
۳- با کمک معلم اشعار بالا را بخوانید و بگویید:
الف) کفشگر چه تقاضایی از شاه داشت؟ 📗 پاسخ: امکان تحصیل فرزندش فراهم شود.
ب) شاه در پاسخ چه گفت؟
📗 پاسخ: در آن زمان بازرگانان جزء عامه مردم بودند و فقط طبقه بزرگان و اشراف حق تحصیل داشتند. به همین دلیل شاه درخواست او را رد کرد، چون قانون این بود که هرکس در همان طبقه باید باقی میماند.
ج) از خواندن این حکایت به چه نکاتی در زندگی اجتماعی دورۀ ایران باستان پی میبرید؟
📗 پاسخ: نظام طبقاتی در جامعه ایران باستان اهمیت فراوانی داشت و برخی از امکانات تنها برای طبقه اشراف و بزرگان وجود داشت و عامه مردم حق بهرهمندی از آنها را نداشتند.
۴- از نظر دین اسلام مردم برای باسواد شدن و تحصیل از چه حقوقی برخوردارند؟ حق برخورداری از سواد و تحصیل در ایران اسلامی را با دوران باستان مقایسه کنید.
📗 پاسخ: در دین اسلام، انسانها در برابر خدا با هم برابرند و تنها کسانی که درستکار هستند و تقوای بیشتری دارند، نزد خدا گرامیتر هستند. بنابراین همه انسانها از حقوق مشترکی برخوردارند. حقوقی مانند برخورداری از سواد و تحصیل در ایران اسلامی متعلق به همه است و بسیار به رشد و پیشرفت همه افراد توجه شده است.
جواب درسهای بعدی مطالعات اجتماعی هفتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هفتم