خانه » پزشکی و سلامت » میزان طبیعی لیپوپروتئین کم چگال ( LDL ) در خون

میزان طبیعی لیپوپروتئین کم چگال ( LDL ) در خون

لیپوپروتئین کم چگال ( کلسترول بد) را بهتر بشناسیم!

لیپوپروتئین کم چگاللیپوپروتئین چیست؟

لیپوپروتئین (به انگلیسی: Lipoprotein) یک مجموعه مولکولی پروتئینی است. بسیاری از آنزیم ها، گیرنده‌های آنتی ژن، منتقل کننده‌ها، پروتئین های ساختمانی و سموم لیپوپروتئین هستند. لیپوپروتئین‌ها در غشای سلول، غشای میتوکندری و کلروپلاست و باکتری‌ها نیز وجود دارند. لیپوپروتئینهای خون ترکیبی متشکل از لیپیدها و آپولیپوپروتئین‌ها هستند که به واسطه وجود آنها، چربی‌ها در خون گردش می‌یابند.

لیپوپروتئین کم چگال و خطر آن

لیپوپروتئین کم چگال یا چربی LDL از مقدار زیادی کلسترول و مقدار کمی پروتئین تشکیل شده است. به طور دقیق، LDL حاوی ۴۵ درصد کلسترول و ۲۰ درصد پروتئین و مقدار کمی تری گلیسیرید است. LDL کلسترول را به بخش‌های مختلف بدن انتقال می‌دهد و اگر به دیواره عروق بچسبد و مقدار آن زیاد باشد سبب بروز مشکلات جدی می‌شود.

نقش لیپوپروتئین در بدن

هنگامی که غذاهای چرب خورده می شوند از جهاز هاضمه عبور می کنند در روده کوچک چربی ها تا حدی توسط لیپاز هیدرولیزه شده ، یک مولکول اسید چرب از یک مولکول چربی جدا می شود، و نتیجه آن مخلوطی از اسیدهای چرب مونو و دی گلیسیرید ها خواهد بود و نظر به این که هیدرولیز کامل نیست مقدار کمی گلیسرول ساخته می شود. هنگام جذب چربی ها گلیسرول و اسیدهای چرب از پرزهای روده گذشته و به درون رگ های لنفی می روند و بازسازی می شوند و تبدیل به مولکول های چربی می گردند و از لحاظ مولکول به گونه ای ترتیب می یابند که مولکول های جدید برای کاربرد در بدن مناسب ترند.

میزان طبیعی لیپوپروتئین کم چگال ( کلسترول بد) در خون

لیپوپروتئین کم چگال یا کلسترول بد، میزان زیادی چربی و مقدار اندکی پروتئین را از کبد به سایر قسمت های بدن منتقل می کند. وجود میزان معینی و تعیین شده ای از لیپوپروتئین کم چگال یا LDL در خون برای هر فرد طبیعی است، چون که LDL کلسترول را به قسمت هایی از بدن که به آن نیاز دارند می برد. اما LDL گاهی کلسترول بد نامیده می شود، چون افزایش میزان آن ممکن است شانس بیماری های قلبی را بالا ببرد.

مقادیر مختلف کلسترول LDL :

  1. مقدار مطلوب: کمتر از ۱۰۰ میلی گرم/ دسی لیتر
  2. مقادیر نزدیک به حد مطلوب ( ولی کمی بیش از حد مطلوب): ۱۰۰-۱۲۹ میلی گرم/دسی لیتر
  3. سطح در مرز شروع خطر: ۱۳۰-۱۵۹ میلیگرم/دسی لیتر
  4. سطح خطرناک: ۱۶۰-۱۸۹ میلی گرم/دسی لیتر
  5. سطح بسیار پر خطر: ۱۹۰ میلی گرم/ دسی لیتر و بالاتر

پزشک معالج برای کاهش سطوح LDL خونتان یک رژیم که میزان چربی اشباع شده آن کم می باشد به همراه فعالیت بدنی منظم را پیشنهاد خواهد کرد. لازم بذکر است که برای بیماران دارای اضافه وزن نیز معمولا برنامه کاهش وزن توصیه می شود چرا که ۵-۷ در صد کاهش وزن در افراد چاق کمک قابل توجهی در کاهش چربی خون نامطلوب خواهد داشت. همچنین ممکن است به منظور کاهش خطر حمله های قلبی، مصرف داروهای کاهنده کلسترول خون توصیه گردند.

پیشنهادی: درباره دستگاه گردش خون بیشتر بخوانید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *