خانه » پزشکی و سلامت » علایم، تشخیص و درمان سرطان بینی (دماغ)

علایم، تشخیص و درمان سرطان بینی (دماغ)

نشانه های سرطان بینی (دماغ) | تفاوت تومور خوش خیم و بدخیم

سرطان بینی (دماغ)

به طور خلاصه:

ممکن است ناحیه سینوس بینی دچار غده یا تومورهای بدخیم یا خوش خیم با رشد کُند و یا سریع گردند . تومور های خوش خیم به بافت های اطراف آسیب نمی زنند ولی تومور های بدخیم به بافت نرم استخوان بینی ،صدمه زده و باعث ایجاد سرطان بینی می گردد.

سینوس خوش خیم به خاطر وجود کیسه اطراف خود ،درمانی راحت تر از تومور بدخیم را دارا میباشد. نشانه های سرطان سینوس بینی عبارت است از: گرفتگی یک طرفه بینی،ترشح و خون ریزی یک طرفه و درد صورت و بیرون زدگی چشم که وجود این علایم، بیش از ۲ یا ۳ هفته خطرناک است.این سرطان در کودکان نیز مشاهده می شود.

شناسایی ضایعات بدخیم در سینوس‌های پارانازال دشوار است، زیرا این منطقه، قابل مشاهده و لمس نیست.علایم سرطان بینی کاملا شبیه سرماخودگی های حاد می باشد و تشخیص آن ،دشوار است.شایعترین علائم این سرطان ،انسداد بینی، ترشح و درد است .این تومور به اعصاب جمجمه و استخوان های صورت آسیب رسانده و به تدریج پیشرفت می کنند.

در بیماران مبتلا،همیشه علائم یکطرفه مهم است، مثل ترشحات خونابه ای یکطرفه .توده های سرطانی بینی، ممکن است زیر پولیپ های بینی پنهان شده و با پولیپ های ساده اشتباه گرفته شود.برای تشخیص این سرطان، باید از سر و گردن و اعصاب جمجمه‌ای آزمایش و معاینه کامل انجام شود .تشخیص فیزیکی نئوپلاسم یا سرطان سینوس های بینی ،کاری اشتباه وسی تی اسکن و اندوسکوپی بینی و نمونه برداری از تومورهم برای تشخیص ،ازاهمیت بسیاری برخوردار هست.

بهترین درمان برای این بیماری جراحی می باشد. جراحی‌های تومورهای سینوس ،به دودسته جراحی‌های کلاسیک -جراحی باز- و جراحی های اندوسکوپیک تقسیم می شود.امروزه جراحی این تومور ها را بدون برش بینی انجام می شود.

در ادامه به طور کامل علایم، تشخیص و درمان سرطان بینی ذکر شده است.

تفاوت تومورهای خوش‌خیم و بدخیم

تومورهای خوش‌خیم و بدخیم تفاوت‌هایی دارند که عبارتند از: تومورهای خوش‌خیم به بافت‌های اطراف آسیب نمی‌زند و با وجود کیسه اطراف خود، درمانش راحت‌تر است. ولی تومورهای بدخیم به بافت نرم استخوان بینی، صدمه می‌زند.

نشانه سرطان بینی چیست؟

متاسفانه در سرطان بینی علائم بسیار به بیماری های خفیف تر نزدیک می باشد، به طور مثال تورم و آبریزش از بینی و چشم، انسداد و ورم در ناحیه گردن و… است. حال باید بدانید نشانه سرطان بینی چیست؟

این علائم در بسیاری موارد توسط پزشکان نیز به سرماخوردگی و آلرژی تشبیه می شود.مسئله ای که باید حتما به آن دقت داشت، ادامه دار شدن این علائم بیش از ۲ الی ۳ هفته است که در این صورت لازم است فوراً جهت پی گیری به پزشک مراجعه شود تا روند درمانی هرچه سریعتر انجام شود. علایم سرطان بینی بسیار مشابه علایم سینوزیت، سرماخوردگی و آلرژی است.

به جز علایم یاد شده، علایم اختصاصی تری وجود دارد مانند:

۱- دو بینی یا کاهش دید

۲- تورم به ویژه در گونه

۳- زخم یا خون ریزی درکام و دهان

۴- درد در ناحیه دهان و صورت

۵- خون ریزی بینی

۶- لق شدن دندان ها

تشخیص سرطان بینی (تومور)

با بررسی بیمار و علائم، ممکن است توده در بینی صورت یا داخل حفره دهانی وجود داشته باشد. در این بخش تشخیص سرطان(تومود) بینی را بررسی می کنیم. توده ی داخل بینی امکان دارد با پولیپ های طبیعی بینی اشتباه گرفته شود . وجود تومور سینوس فکی و نفوذ آن به بافت های نرم گونه باعث تورم شدید در صورت می شود.

همچنین تومور دهانی با نفوذ به استخوان ها می تواند باعث لق شدن دندان و یا زخم کام شود، اگر تومور به کاسه ی چشم فشار آورد باعث بیرون زدگی چشم خواهد شد، وجود تومور در دال کاسه ی چشم نشان از پیشرفتگی آن و درمان دشوار دارد.

اغلب پزشک پس از بررسی موارد ذکر شده، برای مشخص کردن حدود ضایعه سی تی اسکن بعنوان روش تشخیص اولیه و همچنین آندوسکوپی بینی و نمونه برداری را بعنوان تشخیص نهایی و قبل از جراحی توصیه مینماید.

درمان سرطان (تومور) بینی با جراحی

درمان سرطان (تومور) با جراحی به سه دسته ی جراحی های پلاستیک، جراحی های باز و جراحی های اندوسکوپیک تقسیم میگردد؛

جراحی این تومور ها اغلب سه مرحله دارد:

مرحله ی اول درمان سرطان بیینی (تومور) با جراحی مشخص کردن دسته ساختمان های استخوانی و بافت نرم که باید خارج شود، است.

مرجله ی دوم درمان سرطان بیینی (تومور) با جراحی طراحی روشیست که آشکار سازی کافی ایجاد کند و در عین حال کمترین آسیب به زیبایی بیمار وارد سود.

مرحله ی سوم درمان سرطان بیینی (تومور) با جراحی طراحی ترمیم و بازسازی برای بیمار با استفاده از پروتز ها و تکنیک های بافت نرم است.

در نهایت نسبت به ادامه دار شدن علائمی که ذکر شد محتاط باشید همچنین یکی از شایع ترین اتفاقات در تومور های بینی و سینوس، بروز علائم از یک بینی می باشد که باید به آن توجه بسیار داشت.

علایم شامل:

  • خون ریزی از یک بینی
  • آبریزش از یک بینی
  • گرفتگی یک بینی

عزیزان به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به علائم بیماری و تشخیص به موقع، شانس بهبود این بیماری افزایش شایانی خواهد داشت.

پیشنهادی: در مورد سرطان و انواع آن بیشتر بخوانید

منبع:۱- پارس طب ۲- دکتر مجید نصیری

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *