خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” عالم شدن چه آسان، آدم شدن چه مشکل “

معنی ضرب المثل ” عالم شدن چه آسان، آدم شدن چه مشکل “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل عالم شدن چه آسان، آدم شدن چه مشکل 🤯

معنی عالم شدن چه آسان، آدم شدن چه مشکل

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی عالم شدن چه آسان، آدم شدن چه مشکل چیست؟

۱- اینکه کسی بخواهد تحصیلات عالیه کسب کند و روز به روز سوادش را زیاد کند، کار خیلی سختی انجام نداده است! چراکه کار، آنجا سخت می شود که انسان تلاش کند بر آدمیت خود بیفزاید؛ به همین دلیل است که برخی را می بینید که مدارک تحصیلی شان بسیار زیاد و پیشرفته است ولی هنوز رفتارهای انسانی از خود بروز نمی دهند. در مقابل ممکن است کسی را ببینید که هیچ مدرکی ندارد اما یک انسان به تمام معناست.

(البته هستند کسانی که هم مدارک والا دارند هم انسانیت. کسانی هم هستند که نه مدرک دارند نه انسانیت. پس یک معیار ثابتی ندارد. نسبی است.)

۲- این ضرب المثل را برای کسانی به کار می برند که مدت زیادی مشغول درس خواندن و گرفتن مدارک گوناگون بوده اند ولی رفتار غیر انسانی از خود نشان می دهند؛ مثلا کسی دکتر است ولی از روی دشمنی با کسی، برایش دارویی تجویز می کند که حالش را بدتر کند!

یا کسی درس دین بخواند ولی بخواهد سر مردم کلاه بگذارد و بسیاری از افراد دیگری که عالم هستند اما علمشان، نور نیست چراکه علم واقعی نور است. خدا به هرکه بخواهد این نور را در دلش وارد می کند.

۳- یعنی برای اینکه یک انسان به تمام معنا و دارای رفتارهای مثبت انسانی شوید، باید زحمت های بسیاری بکشید حتی بیشتر از زحمت کسانی که صبح و شب می خوانند تا عالم شوند!

۴- هرکس که عالم و دانشمند شود نمیتوانیم به یقین بگوییم که آدم هم شده! آدم شدن از دانشمند شدن سخت تر است.

پیشنهادی: ضرب المثل بیشتری بخوانید ضرب المثل با آدم

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *