تحقیق در مورد روش های مشارکتی دانش آموزی

روش های مشارکتی دانش آموزی و فعالیت گروهی در کلاس و مدرسه

روش های مشارکتی دانش آموزی درمدرسه

در این مقاله مشارکت و فعالیت های گروهی دانش آموزان، روش اجرا و مزایای آن مورد بحث قرار گرفته است. با دانشچی همراه باشید.

مقدمه

یادگیری یک فرایند اجتماعی است و فعالیت های یادگیری برای رسیدن به مرحله تولید اندیشه و اطلاعات حیاتی است. این فکر راژان پیاژه، که از محققان پیشگام در زمینه تعیین تحول فکر به شمار می رود، تایید می کند.
معلمان در مدارس با سه موقعیت آموزشی روبه رو هستند که در بیشتر موارد یکی از آن ها را انتخاب می کنند. ممکن است در هر کلاس معلمان دروس را به نحوی سازماندهی کنند که دانش آموزان وادار شوند برای برنده شدن تلاش کنند. همچنین، آنان به دانش آموزان اجازه می دهند که برابر با میل خود به یادگیری بپردازند و در برخی موارد، معلمان دانش آموزان را به صورت سازماندهی می کنند که در قالب گروه هایی با یاری یک دیگر مطالب درسی را فرا می گیرند. ولی در بیشتر موارد دیده می شود که در کلاس ها دانش آموز به تنهایی کار می کند. به هر کدام از دانش آموزان گفته می شود که سرت به کار خودت باشد.

حسن روش های مشارکتی دانش آموزی آن است که دانش آموزان در فعالیت یاددهی- یادگیری فعالانه شرکت می کنند و مسئولیت یادگیری را خود برعهده می گیرد. آن ها در جریان بحث با افراد گروه خود و با گروه های دیگر، یاد می گیرند که چگونه تفکرات و بینش ها و نظرات خود را به دیگران ابراز کنند، چگونه از آن ها دفاع کنند و یا چگونه مودبانه نظرات دیگران را بپذیرند. این روش در امر تقویت توانش ارتباطی دانش آموزان بسیار موثراست.

در روش مشارکتی دانش آموزان می آموزند که :

– عقاید خود را در قالب بیانات شفاهی سازماندهی و ابراز کنند.

– اندیشه های دیگران را با گوش دادن دقیق به صحبت هایشان دریافت و ارزیابی کنند.

– تفکر انتقادی و بالعکس انتقادپذیری را در خود پرورش دهند.

– روش های ایجاد رابطه ی مطلوب اجتماعی از راه زبان شفاهی را درست به کار ببرند.

مراحل اجرای روش مشاکت دانش آموزی

مرحله اول: آمادگی و برنامه ریزی

۱- انتخاب موضوع

موضوعات و عناوین روش بحث گروهی و ارتباط آنها با هدف، باید در قالب کلمات و جملات صریح و روشن بیان شود.

۲- فراهم کردن زمینه های مشترک

قبل از شروع بحث گروهی، لازم است سطح اطلاعات شاگردان درباره موضوع یکسان شود.

۳- تعیین نحوه آرایش شبکه های ارتباطی

ترتیب قرار گرفتن و نشستن فراگیران، در نوع ارتباط موثر است.

  1. – رهبر گروه
  2. – شاگردان
  3. – شخص مهمان
  4. – ناظر یا ارزیاب

مرحله دوم: روش اجرای بحث گروهی و مشارکت دانش آموزی

۱- وظایف معلم در این روش
الف) فراهم کردن امکانات
ب) شرکت در بحث: معلم موظف است در شروع بحث، تحت عنوان مقدمه هدف و ضوابط بحث گروهی را شرح دهد و باید نقش خود را در جریان بحث تا حد یک شنونده کاهش دهد.
ج) کنترل و هدایت بحث

۲- وظایف شاگردان در جریان بحث گروه

معلم باید نقش شاگردان را بدقت به آنان بیاموزد. شاگردان باید درباره موضوع از قبل، مطالعه کنند وسط حرف دیگران نپرند. با یکدیگر صحبت نکنند، کاملاً به صحبتهای دیگران گوش کنند، انتظار نداشته باشند که نظر آنها حتماً پذیرفته شود.

مزایای فعالیت و مشارکت دانش آموزان

  • پیشرفت تحصیلی
  • شرکت فعال تر فراگیران در جریان یادگیری
  • انگیزش بیش تر برای یادگیری
  • مسئولیت پذیری بیش تر برای آموختن و یادگیری خویش
  • پرورش مهارت های همکاری و برقراری ارتباط
  • علاقه مندی بیش تر به درس و مدرسه
  • تدارک فرصت های بیش تر برای مشاهده و ارزیابی معلم از یادگیری های دانش آموزان
  • کسب توانایی ابراز نقاط قوت خود
  • فراگیری پیوند زدن چند فکر با هم دیگر
  • افزایش عزت نفس
  • پرورش مهارت های خود مدیریتی
  • پرورش تفکر نقاد
  • توجه به تفاوت سبک های یادگیری
  • از طریق آموزش جمعی توان خود را برای کار با یک دیگر افزایش می دهند.
  • احساس لذت دانش آموزان از بخش های یادگیری
  • اعضای گروه ها از یکدیگر می آموزند.


نتیجه گیری

زندگی انسان بدون همکاری و همیاری بسیار بی معنی است. انسان از تنهایی می گریزد و خود را در جمع می یابد. همکاری کردن، به دانش آموزان راه و رسم دوستی کردن و کار با افراد گوناگون را می آموزد. همیاری کردن یادگیری را بسیار خوشایندتر می کند.

یادگیری مشارکتی یک روش تدریس موفق در گروه های کوچک است در این روش، در هریک از گروه ها، دانش آموزان با توانایی های متفاوت و با استفاده از فعالیت های یادگیری گوناگون درک خود را نسبت به موضوع درسی بالا می برند.

 

روش های مشارکتی دانش آموزی _ روش های نوین یادگیری _ دانشچی

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *