خانه » پایه چهارم » پاسخ سوالات درس دوم مطالعات اجتماعی چهارم اینجا محلّه‌ی ماست

پاسخ سوالات درس دوم مطالعات اجتماعی چهارم اینجا محلّه‌ی ماست

جواب به سوالات و فعالیت درس دوم مطالعات اجتماعی چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس دوم مطالعات اجتماعی چهارم اینجا محلّه‌ی ماست

پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب مطالعات اجتماعی چهارم اینجا محلّه‌ی ماست صفحات ۵، ۶، ۷ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی چهارم درس دوم اینجا محلّه‌ی ماست ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت درس دوم صفحه‌ی ۵

۱- به همراه معلّم خود از محلّه‌ای که مدرسه‌تان در آن قرار دارد، بازدید کنید. با راهنمایی معلّم و به طور گروهی، نمونک (ماکت) محلّه‌ای را که از آن بازدید کرده‌اید، درست کنید.

این فعّالیت به عهده‌ی دانش‌آموزان است.

۲- کاربرگه‌ی شماره ی ١ (محلّه‌ی ما) را به کمک پدر و مادرتان پر کنید.

کاربرگه‌ی شماره ۱: محلّه‌‌ی ما

این کاربرگه به کمک معلّم یا پدر و مادر پس از بازدید از محلّه کامل شود. (پاسخ ها به رنگ سبز)

نام این محلّه چیست؟ محلّه‌ی دولاب
نام خیابان و کوچه‌های مهمّ این محلّه را بنویسید. خیابان ۱۷ شهریور، خیابان ری، بزرگراه شهید محلاتی، خیابان آیت‌الله سعیدی
کدام پدیده‌های طبیعی (درخت، کوه، جنگل، رودخانه، جوی آب، جانوران و…) را در این محلّه مشاهده می‌کنید، نام ببرید. این منطقه بوستان‌های فراوانی از جمله بوستان جهان‌پناه، بوستان آبان، بوستان آیت‌الله سعیدی و… دارد.
انواع ساختمان‌هایی را که در محلّه مشاهده می‌کنید، نام ببرید. بقعه متبرکه سیده ملکه خاتون، پایانه مترو، پاساژ خراسان، شهرداری، کلانتری، بانک، داروخانه شبانه‌روزی، آتش‌نشانی
ساختمان‌های مهمّ محلّه کدام‌اند؟ مرکز بهداشت درمان غیاثی، درمانگاه و کلینیک حضرت قاسم‌بن‌الحسن (ع)، مجموعه ورزشی شهید پورزند، کتابخانه مسجد صاحب‌الزمان (عج)، سرای محلّه‌ی دولاب و…
چه شغل‌هایی در این محلّه وجود دارد؟ مردم این محلّه به چه فعّالیت‌هایی مشغول‌اند؟ در این محلّه به ویژه محدوده میدان آیت‌الله سعیدی مغازه‌های زیادی وجود دارد که انواع محصولات را به فروش می‌رسانند. لباس‌فروشی، نانوایی، سبزی‌فروشی، تره‌بار، رستوران، لوازم خانگی و…
شما چه چیزها یا چه مکان‌هایی را در محلّه‌ی خودتان بیشتر دوست دارید؟ اگر روزی قرار باشد از این محلّه به محلّه یا شهر دیگری بروید و در آنجا زندگی کنید، دلتان برای چه چیزهایی تنگ می شود؟ من میدان آیت‌الله سعیدی و خیابان سعیدی را خیلی دوست دارم. چون در میدان فضای سبز و وسایل بازی قرار دارد و خیابان نیز پر از  مغازه‌های مختلف است که افراد زیادی از آنجا خرید می‌کنند. همچنین برای تکیه چال که تمام خاطرات کودکی من در محرم‌های آنجاست، دلتنگ می‌شوم.

 

فعّالیت صفحه‌ی ۶

۱- نام مسجد محلّه‌ی شما چیست؟ به کمک بزرگ‌ترها پرس‌وجو کنید که در مسجد محلّه‌ی شما چه فعّالیت‌هایی انجام می‌شود. آن‌گاه در کلاس در این باره صحبت کنید. (با توجّه به آنچه در کتاب هدیه‌های آسمان یاد گرفته‌اید).

📗 پاسخ: نام مسجد محلّه‌ی ما مهدیه است. در مسجد محلّه‌ی ما نماز جماعت، انواع مراسم مذهبی و عزاداری برگزار می‌شود. این مسجد بسیج فعّالی دارد که برای بچّه‌های محل کلاس‌های آموزشی راه‌اندازی می‌کند. گاهی اردوهای تفریحی و زیارتی از طرف هیئت امنای مسجد برای اهالی محل تدارک دیده می‌شود.

۲- برای بهتر شدن بوستان محلّه‌تان، چه پیشنهادی دارید؟

📗 پاسخ: بوستان محلّه‌ی ما آبان نام دارد. این بوستان باغبان باسلیقه‌ای دارد که همیشه به گل‌ها و سبزه‌های آن رسیدگی می‌کند. اما متأسفانه وسایل بازی که دچار آسیب شده‌اند خیلی دیر تعمیر می‌شوند. اگر تابلوهای نقش برجسته در پارک نصب شود و آبخوری‌ها به زیبایی رنگ‌آمیزی شوند، به جذابیت این پارک اضافه می‌شود.

 

فعّالیت صفحه‌ی ۷

۱- در تصویر (۱) چه چیزهایی می‌بینید؟ بیان کنید.

📗 پاسخ: خیابان خلوت، ساختمان قدیمی، درشکه و ماشین‌های قدیمی

در تصویر (۲) چه چیزهایی تغییر کرده است؟ شباهت‌ها و تفاوت‌ها کدام‌اند؟

📗 پاسخ: ساختمان قدیمی که همان است اما کنار آن ساختمان‌های جدید ساخته شده و به تعداد درختان منطقه اضافه شده است، تیرهای چراغ برق، تابلوهای راهنمایی، جداول کنار خیابان، خط‌کشی خیابان‌ها و ماشین و موتورهای به روز و جدید به عکس دوم اضافه شده است.

۲- کاربرگه‌ی شماره‌ی ۲ (تغییرات محلّه‌ی من، مصاحبه) را انجام دهید.

کاربرگه‌ی شماره ۲: تغییرات محلّه‌‌ی من

با یکی از افراد سالمند محلّه‌ی خود مصاحبه کنید و پاسخ‌ها را بنویسید. برای انجام مصاحبه از بزرگ‌ترها کمک بگیرید. (پاسخ ها به رنگ سبز)

نام محلّه: دولاب نام مصاحبه‌شونده: مرد همسایه       سن: ۷۰
۱- شما چند سال است که در این محلّه زندگی می‌کنید؟ ۴۶ سال
۲- این محلّه نسبت به سال‌های گذشته چه تغییراتی کرده است؟ چند مورد را بگویید. قبلاً در این منطقه بیشتر زمین کشاورزی وجود داشت اما ساختمان‌ها و مغازه‌ها جای آن را گرفتند. مترو تأسیس شده، تعداد ماشین‌ها خیلی کم بود ولی الان همه همسایه‌ها ماشین دارند.
۳- به نظر شما، برای بهتر شدن زندگی مردم در این محلّه چه کارهایی باید کرد؟ از وقتی اتوبان امام علی (ع) راه‌اندازی شده، کسب و کارها کمی از رونق افتاده‌اند، بهتر است فکری برای رونق آنها بکنیم. ساختمان‌های متروکه تخریب شوند و به فضای سبز محله اضافه شوند.

این تصویر یک محلّه است. فکر کنید و به دلخواه خود سه تغییر در آن به وجود آورید که موجب بهتر شدن

محلّه یا زندگی در آن شود. (رسم کنید).

📗 پاسخ: بهتر است ساختمان‌های اداری در یک ظلع میدان قرار گیرند و ساختمان‌های مسکونی در یک ضلع دیگر. پارک، مدرسه و ورزشگاه هم در ضلع دیگر پارک واقع شوند. بر روی خیابان‌های اصلی پل عابرپیاده نصب شود، به فضای سبز منطقه اضافه شده و امکانات بیشتری برای پارک در نظر گرفته شود. از علائم راهنمایی رانندگی مناسب، چراغ راهنمایی و چراغ عابرپیاده استفاده شود و خیابان‌ها خط‌کشی شوند.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی چهارم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی چهارم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *