خانه » دانش و فناوری » تحقیق در مورد خانه های هوشمند و شهر الکترونیک

تحقیق در مورد خانه های هوشمند و شهر الکترونیک

درباره خانه هوشمند بیشتر بدانید!

تحقیق در مورد خانه‌های هوشمند و شهر الکترونیک

هوشمند سازی و تکنولوژی در زندگی ما به طور چشمگیری افزایش یافته است. با پیشرفت تکنولوژی، خانه‌های هوشمند و شهر الکترونیک با امکانات جدیدی در دسترس بشر قرار گرفته‌اند و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند تا زندگی خود را بهبود بخشند، هوشمند کنند و از طریق اینترنت در هر نقطه‌ای از کره زمین به کنترل اوضاع ساختمان خود مسلط باشند.

خانه هوشمند

خانه‌های هوشمند، خانه‌هایی هستند که با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی و کامپیوتری، قابلیت کنترل بیشتری را به ساکنین ساختمان می‌دهند. این سیستم‌ها می‌توانند به صورت اتوماتیک یا با استفاده از تلفن همراه کنترل شوند. برخی از قابلیت‌های خانه‌های هوشمند عبارتند از:

خانه هوشمند

کنترل دمای داخل خانه

با استفاده از سیستم‌های هوشمند، می‌توان دمای داخل خانه را حتی از نقاط دور کنترل کرد، به عنوان مثال زمانی که در حال برگشت از سفر هستید، دمای خانه را به اندازه دلخواه تنظیم می‌کنید تا علاوه بر بهره‌مند شدن از هوای مطبوع، هزینه‌های انرژی را نیز کاهش دهید.

کنترل روشنایی

کنترل روشنایی در خانه‌های هوشمند از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه در اختیار شما قرار می‌گیرد و این امکان را به شما می‌دهند که بعد از خروج از خانه و زمانی که در حال رفتن به سفر هستید، چراغ‌ها را خاموش کنید و قبل از ورود به منزل آنها را مجدداً روشن کنید تا به بهترین نحو در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.

کنترل درب و پنجره

هوشمند سازی درب و پنجره این امکان را به کاربر می‌دهد که در صورت شکسته شدن شیشه یا باز شدن درب، سیستم‌های امنیتی به صورت خودکار راه‌اندازی شده و علاوه بر اطلاع دادن به مراکز پلیس، کاربر را نیز از وقوع حادثه مطلع کند. به این ترتیب ایمنی ساختمان تضمین می‌َشود.

کنترل دستگاه‌های الکترونیکی

امکان کنترل دستگاه‌های الکترونیکی به وسیله هوشمند سازی از نقاط دور نیز ممکن می‌شود. به این ترتیب همیشه از دسترس بودن دستگاه‌های الکترونیکی خود اطمینان خواهید داشت.

شهر الکترونیک

شهر الکترونیک، شهری است که با استفاده از تکنولوژی، قابلیت کنترل بیشتری را به ساکنین شهر می‌دهد. در شهر الکترونیک از سیستم‌های الکترونیکی و کامپیوتری برای مدیریت شهر استفاده می‌شود. برخی از قابلیت‌های شهر الکترونیک عبارتند از:

ترافیک

در شهر الکترونیک از سیستم‌های کنترل ترافیک هوشمند استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها امکان اطلاع از ترافیک مسیر را برای ما مهیا می‌کنند تا برای رسیدن به مقصد مسیری را انتخاب کنیم که بار ترافیکی کمتری دارد.

پارکینگ

در شهر الکترونیک، پارکینگ‌ها هوشمند سازی شدند و شما به راحتی با یک نرم‌افزار تلفن همراه می‌توانید پارکینگ‌های موجود در مقصد خود را شناسایی کنید و به پارکینگی مراجعه کنید که فضای خالی بیشتری داشته باشد.

مدیریت زباله

در شهر الکترونیک، داخل بدنه سطل‌های زباله تراشه‌ای قرار داده شده است. یکی از کارهای این تراشه فشرده‌سازی زباله در زمانی است که سطل پر شده است. همچنین این تراشه که به وای فای مجهز است میزان بوی نامطبوع و حجم زباله را بررسی کرده و در صورت نیاز به مراکز جمع‌آوری زباله پیامی ارسال می‌کند تا نسبت به تخلیه سطل اقدام کنند.

مدیریت امنیت

در شهر الکترونیک، تمام سیستم‌های مدیریت شهری مانند حمل و نقل عمومی، جمع‌آوری زباله، کنترل ترافیک و… هوشمند سازی شده‌اند. بنابراین حجم وسیعی از اطلاعات به صورت مداوم در حال تبادل است. در صورتی که از این اطلاعات محافظت نشود، خسارات جبران‌ناپذیری به مدیریت شهری وارد می‌شود. به همین دلیل در قدم اول هوشمند سازی شهرها باید امنیت سایبری داده‌ها تأمین شود.

ارتباط خانه‌های هوشمند با شهر الکترونیک

شهر الکترونیک

شهر الکترونیک، شهری است که تمام خدمات عمومی شهری در آن هوشمند سازی شده و تمام امور مدیریت شهری بر پایه داده‌ها و به صورت هوشمند انجام می‌گیرد. اگر در این شهر هوشمند سازی ساختمان نیز انجام شده باشد و اکثر خانه‌ها به سیستم‌های هوشمند سازی مانند اینترنت اشیاء متصل باشند، مدیریت همه امور ساده‌تر و اصولی‌تر خواهد شد.

هدف شهر الکترونیک بهره‌وری در مصرف انرژی، توزیع عادلانه انرژی به همه نقاط، افزایش سطح سلامت عمومی، افزایش سطح ایمنی در شهرها، حمل‌ونقل عمومی بهینه‌تر و قابل دسترس برای همه افراد جامعه است. با افزایش تعداد ساختمان‌های هوشمند، الکترونیکی شدن شهر با سرعت بیشتری انجام می‌شود، بنابراین شهروندان از مزایای اجتماعی و دولتی فناوری‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند و شهر هوشمند بهره بیشتری می‌‌برند.

مزایای ارتباط خانه‌های هوشمند با شهر الکترونیک

ارتباط خانه‌های هوشمند با شهر الکترونیک مزایای زیادی دارد. افزایش ارتباطات دیجیتالی بین خانه‌های هوشمند و شهر الکترونیک، دولت را قادر می‌سازد تا خدمات بهتری ارائه کند و نیازهای شهروندان را بهتر شناسایی کند. در این صورت شهروندان قادر خواهند بود تا اشکالات سیستم و انتقادات خود را در جهت پیشرفت شهر خود، به دولت ارائه دهند و دولت نیز با به کار گرفتن آنها، سبب بهبود مدیریت شهری شود.

مزایای دیگر ارتباط خانه‌های هوشمند با شهر الکترونیک به شرح زیر است:

– بهره‌وری در مصرف انرژی و صرفه‌جویی بهینه در آن

– افزایش ایمنی شهری

– کاهش خسارات حوادث به دلیل افزایش سرعت اطلاع‌رسانی به نیروهای امدادی

–  افزایش امنیت با اتصال خانه‌های هوشمند و شهر الکترونیک به پایگاه‌های پلیس

– افزایش سرعت اطلاع‌رسانی به شهروندان در صورت احتمال وقوع زلزله، سونامی، طوفان و سیل

– امکان اطلاع دادن مکان‌های امن به شهروندان در صورت وقوع شرایط اضطراری

– امکان نگهداری بهینه‌تر و جلوگیری از خرابی خطوط آب و گاز شهری

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *