خانه » دانش و فناوری » تحقیق در مورد دستگاه کمباین و انواع آن

تحقیق در مورد دستگاه کمباین و انواع آن

همه چیز درباره دستگاه کمباین و اجزا و انواع آن

تحقیق در مورد دستگاه کمباین

دستگاه کمباین چیست؟

معنای لغوی کمباین (Combine) یعنی ترکیب. امروزه به ماشین آلات کشاورزی مخصوص برداشت محصولات دانه دار گفته می شود که عملیات ترکیبی درو کردن، کوبیدن یا خرمن کوبیدن و جداسازی دانه‌ها از ساقهٔ محصول را انجام می دهند. در ادامه با این دستگاه بیشتر آشنا میشوید. با دانشچی همراه باشید.

استفاده از کمباین یکی از موثرترین و با بهره‌ترین روش‌های برداشت محصول است که به کمک آن می‌توان حداقل کارگر را برای محصول داشت. کمباین ها دانه های محصولاتی همچون گندم، یولاف، چاودار، جو (گیاه)، ذرت، سویا را از ساقه جدا می کنند.

برای درو کردن و کوبیدن و جداسازی هر محصول باید قسمت‌هایی از کمباین تعویض شوند، هد کمباین و کوبنده و غربال‌ها قسمت‌هایی از کمباین هستند که برای هر محصول باید تعویض شوند. کمباین ساقه‌ها و برگ‌های زائد درو را در کنار خود بر روی زمین رها می‌کند که می‌توان برای غذای چهارپایان یا به عنوان کود گیاهی از آنها استفاده کرد.

تاریخچه کمباین

کمباین برای اولین بار در سال ۱۸۳۴ توسط هیرام مور اختراع شد که در ابتدا توسط اسب یا گاو نر کشیده می‌شد. در سال ۱۸۳۵ یک دستگاه کمباین کامل توسط هیرام مور ساخته شد که تا ۱۸۳۹ بیش از ۵۰ هکتار زمین را با آن برداشت کرد.

اجزای کمباین

کمباین‌ها از اجزایی تشکیل شده‌اند که البته ممکن است با توجه به طراحی شرکت سازنده یا محصول هدف برای برداشت تا حدودی متفاوت باشند، اما فهرست زیر در اکثر کمباین‌ها صدق می‌کند.

اجزای کمباین با توجه به شکل مقابل به شرح زیر است:

  1. چرخ فلک
  2. دروگر
  3. مارپیچ
  4. نقاله دانه
  5. تله سنگ
  6. کوبنده
  7. ضدکوبنده
  8. کلش کش
  9. سینی دانه
  10. بادبزن
  11. غربال بالایی قابل تنطیم
  12. غربال پایینی
  13. نقاله کزل برگردان
  14. بازگشت کزل
  15. مارپیچ دانه
  16. مخزن دانه
  17. کاه خردکن
  18. کابین راننده
  19. موتور
  20. مارپپیچ تخلیه
  21. پروانه

این اجزا را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

اجزای کمباین

انواع کمباین ها

کمباین ها انواع مختلفی دارند که به بررسی آنها می پردازیم. کمباین ها را می توان به دو دسته مهم تقسیم بندی کرد:

کمباین های خودرو

کمباین های کششی

• کمباین های خودرو

متداول ترین نوع کمباین های امروزی هستند. کمباین خودرو واحدی کامل هستند که توسط نیروی موتور خود تمامی اعمال را بدون نیاز به نیروی خارجی انجام میدهند.موتور پر قدرت آن می تواند قدرت زیادی برای راندن ماشین در ناهموارترین مزارع به وجود آورده، قدرت مورد نیاز دستگاه های خود را تأمین کند و محصولات را با عملکرد بسیار زیاد برداشت نماید. این نوع کمباین دارای سيستم برش عرضي است كه عرض برش آن از۷ تا ۲۲ فوت تغيير مي كند (از ۱۳/۲ تا ۷۰/۶ متر) وبيشتر در مزارع وسيع غلات مورد استفاده قرار مي گيرد.

• کمباین های کششی (بدون موتور یا با موتور)

کمباین های کششی که توسط تراکتور کشیده می شوند در دو اندازه ساخته شده اند. کمباین های کوچک که به وسیله محور توان دهی، کار درو و برداشت را انجام می دهند. کمباین های کششی بزرگ که به وسیله یک موتور کمکی که بر روی کمباین نصب می شود تمام قسمتهای متحرک آن به حرکت در می آیند.

سکوی برش کمباین های کششی معمولاً سمت راست یا چپ واحد های کوبنده و جدا کننده می باشد. در صورتی که سکوی کمباین های خودرو بیشتر در وسط قرار گرفته است.

کمباین های خودرو بر اساس محل استفاده به دو دسته کمباین های دشت و کمباین های تپه تقسیم بندی می شوند.

الف- کمباین دشت

کمباین های دشت که مخصوص زمین های مسطح ساخته می شوند، در زمین های شیب دار به علت ثابت بودن اکسلشان فاقد کارآیی لازم اند. زمانی که این کمباین در زمین های ناهموار و شیب دار کار می کند، واحدهای جدا کننده و تمیز کننده نیز با شیب زمین کج می شوند.

گرچه واحد های تمیز کننده و جدا کننده تا حدودی می توانند در شیب به کار عادی خود ادامه دهند،اما در صورتی که کمباین بیش از حد کج شود، محصول برداشت شده، در سمتی از کمباین که پایین تر قرار گرفته است، جمع می گردد.این وضعیت باعث کاهش کیفیت عمل جدا کردن و تمیز کردن محصول می شود.

ب- کمباین تپه

کمباین های تپه به وسیله اکسل لولایی حمایت میشود، طوری که در زمان کار در تپه ها با تغییر شیب زمین، شیب کمباین نیز تنظیم می گردد(دارای سیستم های تراز برقی وهیدرولیکی است). واحد های کوبنده، جدا کننده و تمیز کننده به طور خودکار در شیب های تا ۴۵ درصد تراز می شود.

با تراز نگه داشتن واحدهای کوبنده، جدا کننده و تمیز کننده، عمل جدا کردن و تمیز کردن با حداکثر بازدهی انجام می گیرد، زیرا مواد به طور یکنواخت در قسمت های یاد شده پخش می شود.

پیشنهادی: آشنایی با دستگاه سانتریفیوژ و انواع آن

منبع: ویکی پدیا- کمباین فارس

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *