خانه » پزشکی و سلامت » برای جوش و ترمیم استخوان آسیب دیده چه باید کرد؟

برای جوش و ترمیم استخوان آسیب دیده چه باید کرد؟

جوش و ترمیم استخوان آسیب دیده همه چیز درباره جوش و ترمیم استخوان آسیب دیده

جوش و ترمیم استخوان آسیب دیده

اسکلت بدن انسان از استخوان تشکیل شده است. آسیب دیدن است استخوان دردآور است و فعالیت‌های انسان را مختل می‌کند. در ادامه درباره‌ی آسیب‌دیدگی استخوان و نحوه‌ی ترمیم ( علوم تجربی پایه پنجم ) آن صحبت خواهیم کرد.

استخوان چیست؟

استخوان‌ از بافت سخت و محکمی به نام بافت پیوندی استخوانی تشکیل شده‌است. استخوان یک بافت زنده است که رشد و تغذیه می‌کند، تغییر شکل می‌دهد و می‌میرد؛ اگر با میکروسکوب به استخوان نگاه کنیم خواهیم دید که درون استخوان رگ‌های خونی وجود داشته که در تغذیه‌ی بافتهای زنده نقش دارد.

سلول‌های استخوانی از هم فاصله زیادی دارند و فاصله بین آنها را ماده‌‌ای بی‌جان به نام ماده‌ی بین سلولی پر کرده‌است. این ماده از پروتئین و مواد قندی خاصی تشکیل شده که روی آن املاحِ کلسیم رسوب کرده‌است. بافت استخوانی دو نوعِ متراکم و اسفنجی است.

بیشتر بدانید : عوامل موثر بر پوکی استخوان

آسیب دیدن استخوان‌ها

از مهمترین عوامل آسیب دیدن استخوان، یکی تغذیه نامناسب است که موجب پوکی استخوان می‌شود ودیگری ضربه خوردن به استخوان، که منجر به شکستگی استخوان میشود.

ترمیم استخوان در صورت پوکی استخوان

در صورتی که فردی دچار پوکی استخوان شود، استخوانهایش نازک و کم‌قدرت و آسیب‌پذیر میشود و این بسیار خطرناک است و احتمال شکستگی استخوان با کمترین حرکت یا کوچکترین ضربه‌ای وجود دارد؛ بنابراین لازم است چنین فردی به پزشک مراجعه کند تا مکمل‌ها و داروهای مورد نیاز را دریافت نماید. مصرف خودسرانه مکملهای حاوی کلسیم و ویتامینD خطرناک است ممکن است باعث آسیب به کبد و کلیه‌ها شود.

داشتن تغذیه ای سالم که غنی از کلسیم و ویتامین D باشد نیز ضروری است. خوردن سبزیجات دارای برگ تیره، انجیر، ماهی، کنجد و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در حفظ سلامتی استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان موثر است. همچنین زیاده روی در خوردن خوراکی‌های ترش مثل لیمو ترش، ترشی، آبغوره، سرکه و … باعث آسیب دیدن استخوانها می‌شود.

ترمیم استخوان در صورت شکستگی

برای ترمیم استخوان در صورت شکستگی، ابتدا لازم است به یک شکسته بند ماهر و حاذق مراجعه کرد تا استخوان شکسته را به درستی سر جایش قرار دهد و استخوان را با آتل و گچ ثابت نگه دارد. گچ گرفتن استخوان شکسته باعث بی‌حرکت ماندن استخوان و در نتیجه درست جوش خوردن آن می‌شود.

در صورت شکستگی استخوان پزشک داروهای ضد التهاب و مکملهایی برای ترمیم بهتر و سریعتر به بیمار تجویز می‌کند. داشتن تغذیه مناسب نیز در این دوران ضروری است. غذاهایی که سرشار از کلسیم و ویتامین D و پروتئین هستند در سرعت بخشیدن به ترمیم استخوان موثر هستند.

البته بهتر است بیمار به یک متخصص تغذیه نیز مراجعه کند زیرا ممکن است بعضی افراد مبتلا به دیابت یا چربی خون یا فشار خون و… باشند که مصرف خودسرانه بعضی غذاها که برای جوش خوردن استخوان مفید است برای بیماری آنها مضر باشد؛ مثلا فردی از قلم یا کله پاچه برای ترمیم سریع استخوان استفاده کند در حالی که این غذاها برای افرادی که چربی و فشار خون دارند مضر است؛ بنابراین مشاوره گرفتن از متخصص تغذیه توصیه می‌شود.

نتیجه

اسکلت بدن انسان از استخوان تشکیل شده است. از مهمترین آسیب‌های استخوانی‌، پوکی استخوان و شکستگی استخوان است. برای ترمیم استخوان آسیب دیده باید به پزشک متخصص مراجعه کرد تا داروها و دستورالعمل‌های لازم را تجویز نماید و از خوددرمانی خودداری کرد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *