ترجمه و معنی درس دوم عربی یازدهم صفحه ۱۸
در ادامه با ترجمه و معنی درس دوم از کتاب عربی یازدهم رشته ریاضی و تجربی با عنوان في مَحْضَرِ الْمُعَلِّمِ آشنا میشوید. با دانشچی همراه باشید.
ترجمه درس ۲ عربی یازدهم
فِی الْحِصَّهِ الْأُولَی کانَ الطُّلّابُ یَسْتَمِعونَ إلَی کَلامِ مُدَرِّسِ الْکیمیاءِ.
ترجمه: در زنگ اول، دانش آموزان به سخنان معلم شیمی گوش فرا می دادند.
وَ کانَ بَینَهُم طالِبٌ مُشاغِبٌ قَلیلُ الْأََدَبِ، یَضُّرُ الطُّلّابَ بِسُلوکِهِ.
ترجمه: و در بین ایشان دانش آموزی اخلالگر (شلوغ کننده) و بی ادبی بود که با رفتار خود به دانش آموزان ضرر می رساند.
یَلتَفِتُ تارَهً إلَی الْوَراءِ وَ یَتَکَلَّمُ مَعَ الَّذی خَلْفَهُ وَ تارَهً یَهْمِسُ إلَی الَّذی یَجْلِسُ جَنْبَهُ حینَ یَکْتُبُ الْمُعَلِّمُ عَلَی السَّبّورَهِ.
ترجمه: یک دفعه به عقب بر میگشت و با کسی که پشت سر او بود، صحبت میکرد و یک بار هنگامی که معلم روی تخته مینوشت، با کسی که کنارش بود، آهسته سخن می گفت.
وَ فی الْحِصَّهِ الثّانیَهِ کانَ الطّالِبُ یَسأَلُ مُعَلِّمَ عِلْمِ الْأَحیاءِ تَعَنُّتاً.
ترجمه: و در زنگ دوم این دانش آموز به قصد به لغزش انداختن از معلم زیست شناسی سؤال می پرسید.
وَ فِی الْحِصَّهِ الثّالِثَهِ کانَ یَتَکَلَّمُ مَعَ زَمیلٍ مِثْلِهِ وَ یَضحَکُ.
ترجمه: و در زنگ سوم، با همکلاسی اش که مانند خودش بود، حرف میزد و میخندید.
فَنَصَحَهُ الْمُعَلِّمُ وَ قالَ: مَنْ لا یَسْتَمِعْ إلَی الدَّرسِ جَیِّداً یَرْسُبْ فی الِامْتِحانِ. وَلٰکِنَّ الطّالِبَ اسْتَمَرَّ عَلَی سُلوکِهِ.
ترجمه: معلم او را نصیحت کرد و گفت: هرکس خوب به درس خوب گوش ندهد، در امتحان مردود میشود. ولی آن دانش آموز بر رفتارش ادامه داد.
فَکَّرَ مِهرانُ حَولَ هٰذِهِ الْمُشکِلهَِ، فَذَهَبَ إلیَ مُعَلمِِّ الْأَدَبِ الْفارِسیِّ وَ شَرَحَ لَهُ الْقَضیَّهَ وَ قالَ:
ترجمه: مهران درباره این مشکل فکر کرد و سپس نزد معلم ادبیات فارسی رفت و قضیه را برایش شرح داد و گفت:
أُحِبُّ أَنْ أَکتُبَ إنشاءً تَحتَ عُنوانِ «فی مَحضَرِ الْمُعَلِّمِ»؛
ترجمه: دوست دارم انشایی با عنوان «در محضر معلم» بنویسم.
فَوافَقَ الْمُعَلِّمُ عَلَی طَلَبِهِ، وَ قالَ لَهُ: إنْ تُطالِعْ کِتابَ «مُنْیَهِ الْمُریدِ» لِزَینِ الدّینِ الْعامِلیِّ «الشَّهیدِ الثّانی» یُساعِدْکَ عَلَی کِتابَهِ إنشائِکَ؛
ترجمه: معلم با درخواست مهران موافقت کرد و به او گفت: اگر کتاب «منیه المرید» اثر زین الدین عاملی «شهید ثانی» را مطالعه کنی تو را در نوشتن انشایت کمک می کند.
ثُمَّ کَتَبَ مهرانُ إنشاءَهُ وَ أَعطاهُ لِمُعَلِّمِهِ.
ترجمه: سپس مهران انشای خود را نوشت و به معلمش داد.
فَقالَ الْمُعَلِّمُ لَهُ: إنْ تَقْرَأْ إنشاءَکَ أَمامَ الطُّلّابِ فَسَوفَ یَتَنَبَّهُ زَمیلُکَ الْمُشاغِبُ.
ترجمه: معلم به او گفت: اگر انشایت را جلوی دانش آموزان بخوانی، پس همکلاسی شلوغ کننده ات آگاه و هوشیار خواهد شد.
وَ هذا قِسْمٌ مِن نَصِّ إنشائِهِ.
ترجمه: و این قسمتی از متن انشای مهران است:
أَلَّفَ عَدَدٌ مِنَ الْعُلَماءِ کُتُباً فی مَجالاتِ التَّربیَهِ وَ التَّعلیمِ، یَرتَبِطُ بَعضُها بِالْمُعَلِّمِ، وَ الْأُخریٰ بِالْمُتَعَلِّمِ؛
ترجمه: تعدادى از دانشمندان در زمینه تربیت و یاد دادن کتاب هایى تالیف کرده اند، بعضی از آن کتاب ها به معلم مرتبط مىشود و برخی دیگر به دانش آموز؛
وَ لِلطّالِبِ فی مَحضَرِ الْمُعَلِّمِ آدابٌ، مَن یَلْتَزِمْ بِها یَنجَحْ؛ أَهَمُّها:
ترجمه: در حضور معلم آدابى برای دانش آموز وجود دارد، هر کس به آن آداب پایبند شود، موفق میشود، مهمترین آن عبارتند از:
۱️⃣ أَنْ لا یَعصیَ أَوامِرَ الْمُعَلِّمِ.
ترجمه: اینکه از اوامر و دستورات معلم سرپیچی نکند.
۲️⃣ اَلِاجْتِنابُ عَن کَلامٍ فیهِ إساءَهٌ لِلْأَدَبِ.
ترجمه: دوری کردن از حرفی که در آن بی ادبی باشد.
۳️⃣ أَنْ لا یَهْرُبَ مِن أَداءِ الْواجِباتِ الْمَدرَسیَّهِ.
ترجمه: اینکه از انجام تکالیف مدرسه فرار نکند.
۴️⃣ عَدَمُ النَّومِ فی الصَّفِّ، عِندَما یُدَرِّسُ الْمُعَلِّمُ.
ترجمه: نخوابیدن در کلاس، وقتی که معلم تدریس می کند.
۵️⃣ أَنْ لا یَتَکَلَّمَ مَعَ غَیرِهِ مِنَ الطُّلّابِ عِندَما یُدَرِّسُ الْمُعَلِّمُ.
ترجمه: اینکه وقتی معلم تدریس می کند، با دانش آموزان دیگر صحبت نکند.
۶️⃣ أَنْ لا یَقطَعَ کَلامَهُ، وَ لا یَسْبِقَهُ بِالْکَلامِ، وَ یَصْبِرَ حَتّیٰ یَفْرُغَ مِنَ الْکَلامِ.
ترجمه: اینکه کلام معلم را قطع نکند و در سخن، از او پیشی نگیرد و صبر کند تا سخن او به پایان برسد.
۷️⃣ اَلْجُلوسُ أَمامَهُ بِأَدَبٍ، وَ الِاسْتِماعُ إلَیهِ بِدِقَّهٍ وَ عَدَمُ الِالْتِفاتِ إلَی الْوَراءِ إلّا لِضَرورَهٍ.
ترجمه: نشستن مودبانه در برابر معلم با ادب و با دقت گوش فرا دادن به او و برنگشتن به عقب مگر در هنگام ضرورت.
لَمّا سَمِعَ الطّالِبُ الْمُشاغِبُ إنشاءَ مهران، خَجِلَ وَ نَدِمَ عَلَی سُلوکِهِ فی الصَّفِّ.
ترجمه: هنگامی که آن دانش آموزِ اخلالگر انشای مهران را شنید، شرمگین شد و از رفتارش در کلاس پشیمان گشت.
قالَ الشّاعِرُ الْمِصریُّ أحمَد شَوقیّ عَنِ الْمُعَلِّمِ:
ترجمه: احمد شوقی، شاعر مصری، درباره معلم گفته است:
قُمْ لِلْمُعَلِّمِ وَفِّهِ التَّبْجیلا *** کادَ الْمُعَلِّمُ أَنْ یَکونَ رَسولا
ترجمه: به پای معلم برخیز و احترامش را کامل به جا بیاور. نزدیک است که معلم پیامبری باشد. (تقریبا معلم همچون رسول و فرستاده خدا محسوب می شود.)
أَ عَلِمْتَ أَشرَفَ أَوْ أَجَلَّ مِنَ الَّذی *** یَبْنی وَ یُنْشِئُ أَنفُساً وَ عُقولا
ترجمه: آیا کسی را سراغ داری شریفتر و باشکوهتر از معلمی که جان ها و خردها را می سازد و ایجاد می کند؟
اختصاصی-دانشچی
ترجمه درس اول عربی ۱۱ ترجمه درس سوم عربی ۱۱