خانه » مهارت نوشتاری » انشا در مورد وقف

انشا در مورد وقف

موضوع انشا وقف و مفهوم آن

انشا وقف

انشا با موضوع وقف

اسلام به از بین بردن فقر در جامعه و کمک به نیازمندان، توجه زیادی کرده است. دین اسلام مسلمانان را دعوت کرده است تا قسمتی از مال خود را صرف نیازمندان کنند و به همین خاطر دستورات و سفارشهای مختلفی داده که عمل به آنها باعث ریشه کن شدن فقر در جامعه می شود.

دستور به پرداخت خمس ، زکات ، صدقه و … از جمله آنهاست. یکی دیگر از کارهایی که اسلام به آن سفارش کرده وقف است. وقف یعنی انسان اموال و املاک خودش را اختصاص به امور خیریه دهد تا منفعت آن مال را صرف امور خیریه کنند، به عنوان مثال اگر شخصی باغی دارد، بگوید من این باغ را وقف نیازمندان می کنم تا از میوه هایش استفاده کنند، در این صورت آن باغ اختصاص به نیازمندان دارد و برای همیشه می توانند از میوه های آن به صورت رایگان استفاده کنند اما نمی توانند آن باغ را بفروشند.

یا مثلا فردی خانه اش را وقف فقیران کند، فقیران میتوانند به صورت رایگان در آن خانه سکونت کنند اما نمیتوانند آن را بفروشند. به کسی که اموالش را وقف می کند واقف میگویند و واقف بعد از وقف کردنِ اموالش، دیگر صاحب آن نیست و نمی تواند از آن استفاده کند و بعد از مرگش هم کسی آن مال را از او به ارث نمی برد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: وقف صدقه جاریه است، یعنی کسی که مالی را وقف میکند مانند کسی است که دائما دارد صدقه میدهد، و حتی بعد از مرگش هم ثواب کارش دائما در نامه عملش ثبت می شود و هرچقدر فقرا از مالی که او وقف کرده، استفاده کنند و مشکلاتشان حل شود خداوند به آن فرد واقف ثواب مینویسد و مقامش را بالا می برد.

وقف به شکلهای مختلفی است مانند: وقف مدرسه، وقف حمام ، وقف خانه، وقف باغ ، وقف ورزشگاه، وقف بیمارستان و … فکر نکنیم برای وقف کردن باید خیلی ثروتمند بود ، و فقط اموالی که ارزش زیادی دارند را وقف کرد؛ بلکه میتوان چیزهای کوچکی را هم وقف کرد، مثلا اگر کتابی داریم که لازم نداریم آن را به کتابخانه بدهیم و وقف کنیم تا هر کس لازم داشت بتواند آن را به امانت بگیرد و مطالعه کند.

پس خوب است اگر انسانی اموال بیش از نیاز خود و خانواده اش دارد ، در راه خدا وقف کند تاهم در جامعه فقر و اختلاف طبقاتی ازبین برود و هم فرد نزد خدا مقام و ارزش پیدا کند.

موضوعات پیشنهادی انشاهای دانش آموزی

انشا وقف _ اختصاصی _ نویسنده دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *