خانه » مهارت نوشتاری » انشا تضاد معنایی آزادی و اسارت

انشا تضاد معنایی آزادی و اسارت

انشا درباره تضاد معنایی آزادی و اسارت

انشا تضاد معنایی آزادی و اسارت

انشا با موضوع تضاد معنایی آزادی و اسارت به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

انشا تضاد معنایی آزادی و اسارت

حتم به یقین می‌توان گفت آزادی مهمترین بخش یک زندگی موجود زنده را تشکیل می‌دهد، که سلامت روح و روان آن را در بر می‌گیرد. گفتیم موجود زنده، حالا خواه انسان باشد خواه حیوان. در بند کشیدن یک موجود زنده برای او بسیار دردناک است. حیواناتی که گرفتار قفس‌های ساخته شده توسط انسان می‌شوند و یا در سیرکها به کار گرفته می‌شوند، اول مقاومت می‌کنند و بعد مجبورا برای لقمه‌ای غذا و آب به هر کاری تن در دهند. پرنده‌ای اسیر قفس که گویی پری برای پرواز ندارد.

اسارت برای انسانها تعابیر مختلفی دارد. مثل افرادی که در جنگ‌ها توسط یک کشور دیگر اسیر شده و بعضا به بدترین شکل با آنها برخورد می‌شود. حتی گاهی نظامی هم نیستند و مردمی غیر مسلح و غیر نظامی هستند که به اسارت در می‌آیند. با شنیدن کلمه اسارت اولین چیزی که به ذهن می‌رسد محبوس و زندانی شدن در یک سلول است. اما گاهی این اسارت می‌تواند در خانه فرد باشد. گاهی انسانها زندانی افکار خود می‌شوند و روحشان گرفتار زجر و آسیب می‌شود. منزوی می‌شوند. از همه دور می‌شوند یا بزهکار می‌شوند. عاصی می‌شوند و به همه لطمه می‌زنند.

هر انسانی خانه خود را امن‌ترین و بهترین مکان برای آسایش می‌داند، اما اگر بگویند حق ندارد پایش را از خانه خود بیرون بگذارد، حس اسارت را تجربه می‌کند. البته در دوران کرونا می‌شود گفت همه انسانها در جای جای مختلف دنیا این تجربه تلخ را پیدا کردند.

آزادی، شروع رشد و پیشرفت و بالندگی انسانهاست، زیرا انسان در محیط آزاد، افکاری باز و ذهنی خلاق و پویا پیدا می‌کند. می‌بیند، تجربه می‌کند، درس می‌گیرد، انتخاب می‌کند و راهکار پیدا می‌کند. شاید مهمترین عامل پیشرفت جوامع مدرن همین باشد.

آزادی در انتخاب سبک زندگی، انتخاب آینده‌ای دلخواه و همراه با حمایت‌های دولتها و حکومتها که سیر رشد را هر چه بیشتر هموار می‌کند. آزادی معقول و حساب شده، سلامت روان را به ارمغان می‌آورد و شکوفایی را به دنبال دارد. در حالی که اسارت باعث مسموم شدن اذهان می‌شود، قوای جسمی و عقلی انسان را تحلیل می‌برد.

با همه این اوصاف انسانهای فرهیخته‌ای نیز در سراسر دنیا بوده‌اند که در بند اسارت هم بیکار ننشسته‌اند و در سلول‌های محبوس شده دست نوشته‌های ارزشمندی از خود به جای گذاشته‌اند و با حداقل امکانات سعی کردند با ورزش سلامت جسم خود را حفظ کنند. به امید روزی که اسیری وجود نداشته باشد و همه آزاد و رها با هر عقیده و منشی که دارند در کنار هم زندگی مصالحت آمیز و برابری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: لیست انشاهای تضاد معنایی

انشا اختصاصی _ نویسنده: مهتا قیدی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *