خانه » پزشکی و سلامت » تفاوت دستگاه های اندازه گیری فشار خون عقربه ای، جیوه ای و دیجیتال

تفاوت دستگاه های اندازه گیری فشار خون عقربه ای، جیوه ای و دیجیتال

آشنایی با انواع دستگاه های اندازه گیری فشار خون (دستگاه فشارسنج)

دستگاه های اندازه گیری فشار خون عقربه ای، جیوه ای و دیجیتال (دستگاه فشارسنج)

دستگاه فشارسنج یا اسفیگمومانومتر دستگاهی است که برای اندازه‌گیری فشار خون طراحی شده و معمولا از یک بازوبند لاستیکی قابل بادکردن که بر روی شریان قرار می‌گیرد و جریان خون را می‌بندد و یک فشارسنج مکانیکی یا جیوه‌ای یا دیجیتال که فشار را اندازه می‌گیرد، تشکیل شده است.

دستگاه فشار خون چیست؟

دستگاه فشارسنج همیشه همراه با وسیله‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که مشخص می‌کند در چه فشاری جریان خون در شریان بسته‌شده آغاز می‌شود (فشار خون حداکثر) و در چه فشاری جریان خون بدون مانع ادامه پیدا می‌کند (فشار خون حداقل). در فشارسنج‌های دستی، یک گوشی پزشکی (یا استتوسکوپ) است که این کار را انجام می‌دهد.

اسفیگمومانومتر که از دو کلمه یونانی “اسفیگموس” به معنای نبض و کلمه علمی “مانومتر” به معنای فشارسنج تشکیل شده است، برای اولین بار بوسیله “ساموئل زیگفرید کارل ریتر فون باخ” در قرن نوزدهم اختراع شد.

انواع دستگاه های اندازه گیری فشار خون

  • فشارسنج جیوه‌ای
  • فشارسنج عقربه‌ای
  • فشارسنج دیجیتال

فشارسنج جیوه‌ای

این نوع فشارسنج مهمترین استاندارد اندازه‌گیری فشارخون شناخته می‌شود. در این دستگاه‌ها، یک ستون جیوه مثل دستگاه دماسنج وجود دارد که فشار را نشان می‌دهد. احتمالِ درست کار نکردن فشارسنج جیوه‌ای خیلی کم است. ستون جیوه تنها چیزی است که در آن حرکت می‌کند. هنگام خواندن فشار، باید به اعدادی دقت شود که در دو طرف ستون جیوه ارائه شده‌اند. بااین‌حال، استفاده از فشارسنج جیوه‌ای رو به کاهش است، چون جیوه سمّی است و می‌تواند محیط را آلوده کند.

فشارسنج عقربه‌ای

بعضی از دستگاه‌های فشارسنج عقربه‌ای هستند. فشارسنج عقربه‌ای وسیله‌ای است فنردار که با استفاده از فشار هوا عقربه‌ای را روی صفحهٔ مدرّجی حرکت می‌دهد که هر درجهٔ آن نشانگر یک میلیمتر جیوه است. این نوع فشارسنج ارزان و حملش نسبت به نوع جیوه‌ای راحت‌تر است.

فشارسنج دیجیتال

ازآنجاکه در موارد نادر دستگاه‌های فشارسنج دیجیتال و خودکار فشارخون را اشتباه محاسبه می‌کنند، همیشه ترجیح داده می‌شود که از فشارسنج جیوه‌ای استفاده شود و استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی تنها برای بیمارانی توصیه می‌شود که توانایی استفاده از این وسایل استاندارد را ندارند.

پیشنهادی: آشنایی با تاثیر قهوه بر فشار خون
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *