خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” گوش شیطون کر “

معنی ضرب المثل ” گوش شیطون کر “

همه چیز درباره معنی ضرب المثل گوش شیطون کر 😈

ضرب المثل گوش شیطون کر

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی معروف آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

ضرب المثل گوش شیطون کر کنایه از چیست؟

۱- یعنی مبادا شیطان و هر آنکه بدخواه است، این خبر خوب را بشنود و مشکلی ایجاد کند.

۲- معمولا وقتی بخواهند از اتفاق خوبی که افتاده یا قرار است بیفتد خبر دهند، می گویند گوش شیطان کر، چشم شیطان کور؛ معادل ضرب المثل “بزنم به تخته چشم بد دور باد” است. درواقع با گفتن این اصطلاح خواستار تداوم خوشی و دور شدن پلیدی ها هستند.

۳- به عنوان مثال دوستتان وقتی می بیند شما خیلی خوشحال و سرزنده اید، می گوید: گوش شیطون کر امروز خیلی حالت خوبه ها! خبریه؟

توضیح ضرب المثل

معمولا در بین افراد کسانی هستند که با دیدن خوشی های دیگران ناراحت شده و گاه سعی در نابودی آن دارند. اصطلاح رایج ” چشم زخم” نیز به این موضوع اشاره دارد. از این رو بزرگان توصیه دارند که تا حد امکان، خوشی ها و موفقیت های خود را جار نزنید!

در آموزه های دینی برای در امان ماندن از شر شیطان جنی و انسی، به خواند سوره های ناس، فلق فروان توصیه شده است. چرا که محتوای این سوره ها پناه بردن به خداوند از شر شیاطین چه از نوع جن و چه انسان است. همچنین خواندن و به همراه داشتن آیة الکرسی و آیه ” و ان یکاد” موثر است.

♦ بنابراین این ضرب المثل از زمان های گذشته رایج است و بر زمان آوردن آن همچون لعنت فرستادن به شیطان و پلیدی ها است که مبادا مانع تحقق خوشی های انسان شوند.

اختصاصی-دانشچی

ضرب المثل با شیطان 😈
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *