خانه » دانستنی ها » پدیده مونسون چیست؟ مختصر در مورد آن

پدیده مونسون چیست؟ مختصر در مورد آن

همه چیز در مورد پدیده مونسون

پدیده مونسون چیست؟ مختصر در مورد آن

پدیده مونسون چیست؟

مونسون به طوفانی گفته می‌شود که در اثر بارش‌های سنگین و معمولاً در فصل گرم یعنی تابستان رخ می‌دهد. علت اصلی پدیده مونسون در ایران، اقیانوس هند است که به دلیل اختلاف زیاد دمایی بین خشکی و اقیانوس اتفاق می‌افتد. مونسون در لغت به معنی موسم بارندگی و یا باد موسمی است.

آب و هوای ایران در تابستان گرم و خشک است اما در صورتی که شرایط مساعد باشد از سمت اقیانوس هند رطوبت وارد ایران شده و در مواجهه با توده هوای گرم، باران‌های سیل‌آسایی را در این فصل رقم می‌زند که به آن پدیده مونسون می‌گویند.

مونسون تنها در ایران رخ نمی‌دهد، بلکه همه کشورهایی که در نزدیکی اقیانوس‌ها واقع شده‌اند، دچار این طوفان می‌شوند. کشورهای هند و جنوب شرق آسیا بیشترین تأثیر را از طوفان مونسون می‌گیرند. جالب اینجاست که این کشورها به شدت وابسته به این باران‌ها می‌باشند. چون اکثر آنها سیستم آبیاری وسیعی ندارند و از آب‌های زیرزمینی بسیار کم استفاده می‌کنند، به همین دلیل کشاورزی آنها وابسته به این بارش‌هاست. برق تولیدی کشورهای هند و جنوب شرق آسیا، به خصوص هند، با استفاده از نیروگاه‌های برق آبی تأمین می‌شود که از آب‌های جمع‌آوری شده از پدیده مونسون به کار می‌افتند.

پدیده مونسون چیست

در ایران نیز همه ساله در فصل تابستان طوفان مونسون با وقوع بادهای ۱۲۰ روزه سیستان رخ می‌دهد و شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر و ایرانشهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بارش‌ها گرچه سیل‌آسا و مخرب است، اما در صورتی که آب‌های سطحی آن کنترل و جمع‌آوری شوند، می‌توانند منابع ذخیره خوبی برای آشامیدن و کشاورزی این مناطق باشند تا مشکلات کم‌آبی مردم مظلوم این بخش از سرزمینمان کاهش یابد.

برای خواندن مطالب دانستنی کلیک کنید.
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *