خانه » پایه ششم » پاسخ سوالات درس یازدهم فارسی ششم شهدا خورشیدند

پاسخ سوالات درس یازدهم فارسی ششم شهدا خورشیدند

جواب به سوالات و فعالیت درس یازدهم فارسی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس یازدهم فارسی ششم شهدا خورشیدند

پاسخگویی به سوالات درس یازدهم کتاب فارسی ششم شهدا خورشیدند صفحات ۷۹ و ۸۲ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی ششم درس یازدهم شهدا خورشیدند (پاسخ گام به گام)

درک مطلب درس یازدهم ص ۷۹

۱- چرا شهید مانند چراغ خانه است ؟

📗 پاسخ: چراغ خانه با روشن کردن خانه، حقیقت و درستی را به انسان نشان می‌دهد، برای همین احساس امنیت و آسایش با خود می‌آورد.

شهدا هم با فدا کردن جان خودشان، جان و مال مردم را نگهبانی کردند و امنیت و آسایش را به مردم هدیه کردند و مثل چراغ خانه با نشان دادن راه حق و درست زندگی، راهنمای زندگی ما شدند.

۲- شما هم مانند شاعر، شهید را با یک جمله‌ی زیبا توصیف کنید.

📗 پاسخ: شهید مانند رود روان است که با فداکاری‌اش به ما سود رساند ولی خودش به سوی مقصد الهی رفت و خود را مشغول جمع کردن مادیات برای ماندن نکرد.

۳- چه شباهتی بین شهدا و خورشید وجود دارد؟

📗 پاسخ: خورشید به زمین، گرما و حرارت و نور و روشنی می‌بخشد، شهدا هم با فدا کردن جان خویش، سردی سلطه دشمن را به گرمی آزادی و استقلال تبدیل کردند و آینده‌ای نورانی و روشن برای ما فراهم کردند.

درک و دریافت ص ۸۲

۱- با توجّه به نمودار زیر درباره‌ی عناصر داستانی که خواندید، گفت‌وگو کنید.

نقشه‌ی عناصر داستان

شخصیت‌ها: 📗 پاسخ: بوعلی، بهمنیار، مرد مسلمان

زمان: 📗 پاسخ: شب سرد زمستان

مکان: 📗 پاسخ: اتاقی گرم

رویدادها یا حوادث: 📗 پاسخ: شگفتی بهمنیار از استعداد بی‌نظیر بوعلی، پیشنهاد بهمنیار به بوعلی برای ادعای پیامبری، تشنگی بوعلی در شب سرد زمستان و درخواست از بهمنیار برای آوردن آب، بهانه آوردن و نافرمانی بهمنیار، شنیدن صدای مناجات و اذان در سرمای زمستان، پاسخ بوعلی به بهمنیار برای ادعای پیامبری نکردن.

پیام: فقط کسی می‌تواند ادعای پیامبری کند که از طرف خدا برگزیده شده باشد و به فرمان خدا این کار را انجام می‌دهد، چنین کسی حتی اگر نباشد هم مردم از او اطاعت می‌کنند و دشواری‌ها و سختی‌ها را برای اجرای اوامر او تحمل می‌کنند.

۲- چرا بهمنیار به بوعلی آن پیشنهاد را کرده بود؟

📗 پاسخ: استعداد خدادادی و کم‌نظیر و فکر خلّاق بوعلی چنان بهمنیار را دچار شگفتی کرده بود که پیشنهاد داد بوعلی ادعای پیامبری کند.

۳- بوعلی چگونه بهمنیار را به اشتباهش آگاه کرد؟

📗 پاسخ: با اینکه بهمنیار بارها پیشنهاد ادعای پیامبری به بوعلی داده بود، اما او جواب بهمنیار را نمی‌داد و صبر کرد تا به صورت عملی این موضوع را به او بفهاند.

وقتی در یک شب سرد زمستانی بوعلی از بهمنیار درخواست آب کرد و او بهانه آورد و آب نیاورد، و صدای مناجات و اذان از بیرون خانه‌ی گرم به گوش رسید، بوعلی فرصت را غنیمت شمرد.

فردای آن روز به بهمنیار گفت که فقط کسی می‌تواند مردم را به اجرای دستوراتش در هر شرایطی راضی کند که از طرف خدا انتخاب شده باشد و محبت و نفوذ کلام او توسط پروردگار در دل مردم برای همیشه ماندگار باشد.

جواب درس‌های بعدی فارسی ششم دانلود PDF کتاب فارسی ششم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *