خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” دود اگر بالا نشیند كسر شأن شعله نیست “

معنی ضرب المثل ” دود اگر بالا نشیند كسر شأن شعله نیست “

آشنایی با معنی ضرب المثل دود اگر بالا نشیند كسر شأن شعله نیست 🔥، جای چشم ابرو نگیرد چون که او بالاتر است

دود اگر بالا نشیند كسر شأن شعله نیست
در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل دود اگر بالا نشیند كسر شأن شعله نیست چیست؟

۱- معنای ظاهری ضرب المثل این است که: اگر دود آتش بالا و بالاتر و در اوج می رود، به معنای ارزشمندی آن نیست بلکه منشأ اصلی آن آتشی است که پایین تر از آن قرار داشته و قدرت بیشتری دارد. همان طور که بااینکه ابرو بالاتر از چشم قرار دارد، نشان ارزشمندی ابرو و بی ارزشی چشم نیست!

۲- کنایه از این است که آدم کم ارزش و نالایق، هرچقدر هم جایگاه رفیعی در دنیا پیدا کند، موجب ارزشمندی ذاتی او نمی شود. همچنین آن کس که شایسته و لایق است، هرجا که باشد، حتی در جایگاه پایین اجتماع بازهم وجودش ارزشمند و نفیس بوده و مورد احترام دیگران قرار می گیرد.

۳- اگر روزی دیدید افراد نالایق به جایگاه های اجتماعی والا رسیدند، نشان از بزرگی شخصیت آن ها نیست و این موضوع، موجب نمی شود که افراد شایسته ای که به ظاهر در جایگاه پایین تری از آن ها قرار دارند، شأن و منزلتشان پایین تر باشد! خیر! چه بسا افراد پَست با نیرنگ و حیله به مناصب مهم دست می یابند و کسانی که واقعا شایسته آن منصب هستند، مجبورند در مشاغل پست تر فعالیت کنند.

۴- ظاهر و دارایی آدم ها نشان دهنده ارزش آن ها نیست؛ بلکه فضایل اخلاقی همچون ادب، علم، اخلاق نیکو، حیا، غیرت و… موجب ارزشمندی ذاتی آنها می گردد.

ضرب المثل‌های ایرانی بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *