خانه » پایه ششم » پاسخ سوالات درس هفتم مطالعات ششم طلای سیاه

پاسخ سوالات درس هفتم مطالعات ششم طلای سیاه

جواب به سوالات و فعالیت درس هفتم مطالعات اجتماعی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هفتم مطالعات ششم طلای سیاه

پاسخگویی به سوالات درس هفتم کتاب مطالعات اجتماعی ششم طلای سیاه صفحات ۳۴، ۳۶، ۳۸ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی ششم درس هفتم طلای سیاه ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌ ۱ درس هفتم

همفکری کنید و کاربرگه‌ی شماره‌ی ١٠ را در کلاس کامل کنید.

کاربرگه‌ی ۱۰: منابع انرژی

همفکری کنید و پاسخ مناسب بنویسید.

 چند وسیله یا ماشین برای هر یک از این موارد مثال بزنید.

 بنویسید در هر مورد، از کدام منابع یا اشکال انرژی استفاده می‌شود؟

وسایل انرژی
پخت و پز مثال: گاز، پلوپز، مخلوط کن،

چراغ خوراک پزی

گاز، برق، نفت
حمل و نقل اتوبوس، ماشین، مترو گازوئیل، بنزین، گاز، برق
گرم کردن ساختمان شوفاژ، بخاری، پکیج، شومینه آب، برق، گاز، نفت
کشاورزی تراکتور، وانت، کامیون گازوئیل، بنزین
وسایل خانگی ماشین لباسشویی، یخچال، مایکروفر، اتو، تلویزیون برق
کارخانه‌ها ماشین‌آلات، دستگاه‌ها برق، گازوئیل، گاز

آیا می‌توانید بگویید در بیشتر فعّالیت‌های روزانه‌ی زندگی از کدام منبع یا شکل انرژی استفاده می‌شود؟

📗 پاسخ: اکثر فعّالیت‌های روزمره‌ی مردم به برق وابسته است. برق منبع انرژی‌ای است که جایگزین بسیاری از منابع دیگر شده است به همین دلیل کاربرد فراوانی دارد.

 

فعّالیت ۲

با توجه به آنچه درباره‌ی آب و هوا و رودهای ایران می‌دانید، بگویید چرا در کشور ما تو لید برق آبی از برق حرارتی بسیار کمتر است؟

📗 پاسخ: متأسفانه کشور ما در یک منطقه‌ی کم بارش قرار گرفته است و بخش وسیعی از آن در محدوده‌ی خشک و نیمه خشک واقع شده است. بنابراین بارندگی کم و به تبع آن منابع آبی ما نیز کم می‌باشد.

 

فعّالیت ۳

برای حفظ محیط زیست، استفاده از برق حرارتی بهتر است یا برق آبی؟ چرا؟

📗 پاسخ: برق آبی. چون تولید برق آبی فرایند پاکی محسوب می‌شود و هیچ‌گونه آلودگی ندارد. اما تولید برق حرارتی با سوزاندن سوخت‌های فسیلی امکان‌پذیر است که علاوه بر تولید آلودگی در محیط زیست، سبب گرم‌تر شدن زمین نیز می‌شود. گرم شدن زمین اکنون به یک معضل جهانی تبدیل شده است.

 

فعّالیت ۴

بحث گروهی: نفت میراثی طبیعی است که بر اثر استفاده تمام می‌شود. به نظر شما، چرا تمام شدن نفت باعث نگرانی می‌شود؟ صادرات نفت برای کشور ما چه اهمیتی دارد؟ چرا ایران تلاش می‌کند به صادرات نفت وابسته نباشد و سایر کالاها را به خارج صادر کند؟ آیا ما حق داریم همه‌ی نفت و گاز را استخراج کنیم و به فکر آیندگان نباشیم؟

📗 پاسخ:

اکنون بیشتر بودجه‌ی کشور از فروش نفت خام به کشورهای دیگر حاصل می‌شود. همین عامل نگرانی را بابت تمام شدن منابع نفتی بیشتر می‌کند. از آنجایی که نفت میراث گذشتگان ماست، ما حق نداریم همه‌ی آن را مصرف کنیم و باید به فکر آیندگان نیز باشیم،‌ بهترین راه،‌ کم کردن وابستگی به نفت است.

تولید فراورده‌های نفتی و فروش آن علاوه بر اینکه سود بیشتری را نصیب کشور می‌کند، از خارج شدن نفت خام از کشور نیز جلوگیری می‌کند. راه دوم سرمایه‌گذاری بر شرکت‌های دانش‌بنیان است که با تولید علم و محصولات علمی و صادرات آنها، نیاز مالی کشور را برطرف کنیم. با این کار وابستگی کشور به نفت به شدت کاهش می‌یابد و بیگانگان با تحریم خرید نفت، نمی‌توانند ضربه‌ای به کشور وارد کنند.

جایگزین کردن محصولات نفتی با محصولات زیست تجزیه پذیر و دوستدار محیط زیست نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که استفاده از منابع نفتی را کاهش داده و به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.

 

فعّالیت ۵

پرس و جو کنید: سوختی که در خانه‌ی شما برای گرما و پخت و پز استفاده می‌شود، چیست؟ این سوخت از کجا تأمین می‌شود و چگونه به دست شما می‌رسد؟

📗 پاسخ: ما از اجاق گاز برای پخت و پز و از بخاری برای گرما استفاده می‌کنیم. هردوی این وسایل به وسیله‌ی گاز کار می‌کنند. گاز از طریق پالایشگاه گاز به دست ما می‌رسد. خطوط انتقال گاز تا شهر ما کشیده شده است و از آنجا به همه مناطق و محله‌ها تقسیم می‌شود.
جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی ششم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی ششم

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *