خانه » پایه ششم » پاسخ سوالات درس شانزدهم مطالعات ششم لباس از تولید تا مصرف

پاسخ سوالات درس شانزدهم مطالعات ششم لباس از تولید تا مصرف

جواب به سوالات و فعالیت درس شانزدهم مطالعات اجتماعی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس شانزدهم مطالعات ششم لباس از تولید تا مصرف

پاسخگویی به سوالات درس شانزدهم کتاب مطالعات اجتماعی ششم لباس از تولید تا مصرف صفحات ۸۰، ۸۲، ۸۳، ۸۴ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی ششم درس شانزدهم لباس از تولید تا مصرف ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌ ۱ درس شانزدهم

فکر کنید و چند کالا یا محصول دیگر نام ببرید که در گذشته به تعداد کم و توسط یک نفر تولید می‌شد؛ اما امروزه به صورت انبوه در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها تولید می‌شود.

📗 پاسخ: محصولات چرمی مانند کیف و کفش، صنایع دستی، فرش، لوازم چوبی مانند میز و صندلی

 

فعّالیت ۲

مغازه‌دارها، لباس‌ها را با مبلغی بیشتر از آنچه از کارگاه تولیدی خریده‌اند به مردم می‌فروشند؛ چرا؟

📗 پاسخ: مغازه‌دارها چون تعداد زیادی لباس را یک جا تهیه می‌کنند، به قیمت عمده‌فروشی خرید می‌کنند. این افراد سود خود را به این مبلغ اضافه کرده و مبلغی بیشتر برای فروش آن تعیین می‌کنند به طوری که هزینه‌های مغازه شامل اجاره‌ی مغازه، پول قبوض و دستمزد کارکنان را پوشش دهد.

 

فعّالیت ۳

فعّالیت کاربرگه‌ی شماره‌ی ٢٠ را انجام دهید.

کاربرگه‌ی ۲۰: از تولید تا مصرف

۱- مراحل تولید تا مصرف پوشاک را با شماره‌گذاری روی تصاویر نشان دهید.

جواب کاربرگه‌ 20 درس شانزدهم مطالعات ششم

– هر یک از عبارت‌های زیر را به کلمه‌ی مناسب وصل کنید. (پاسخ‌ها به رنگ سبز)

بودجه: توان مالی یا مقدار پولی که می‌توانیم برای تهیه‌ی یک چیز بپردازیم.

تولید انبوه: به تولید کالاها به مقدار زیاد و به صورت یک شکل و همسان گفته می‌شود.

خطّ تولید: به همکاری افراد مختلف برای تولید یک کالا گفته می‌شود به طوری که هر کدام از آنها مهارت تولید یک بخش از کالا را دارند.

عمده فروش: فروشندگانی که کالاها را به تعداد زیاد و یکجا به مغازه‌داران دیگر می‌فروشند.

 

فعّالیت ۴

به همراه معلّم و همکلاسی‌ها از یک کارگاه تولید پوشاک بازدید کنید و گزارشی در این باره بنویسید.

📗 پاسخ:

کارگاه تولید پوشاک یک سالن نسبتاً بزرگ است که تعداد زیادی چرخ خیاطی در آن وجود دارد. افراد زیادی در این کارگاه مشغول فعّالیت هستند که هرکدام وظیفه‌ی خاصی به عهده دارند. طاقه‌های پارچه پس از خرید، وارد کارگاه می‌شود. برش‌کار آن را با الگوهایی که دارد، برش می‌زند.

پارچه‌های برش خورده زیر دست خیّاطان می‌رود و هر خیّاط بخش مشخصی از لباس را می‌دوزد. پس از پایان مراحل دوخت، لباس‌ها برای نصب دکمه پیش یکی دیگر از خیّاطان می‌رود. لباس که آماده شد، توسط دستگاه اتو پرس، اتو می‌شود و به شکل خاصی تا می‌خورد. لباس‌ها بسته‌بندی می‌شوند و برای ارسال به فروشندگان آماده می‌شوند.

یکی از خیّاطان به ما گفت که باید هروقت لباس نو خریدیم، قبل از استفاده حتماً آن را بشوییم. زیرا پارچه‌های لباس در مراحل مختلف، دائماً روی زمین می‌ریزند و آلودگی زمین را به خود جذب می‌کنند. به همین دلیل برای حفظ سلامتی و دور ماندن از خطرات بیماری‌های پوستی، باید حتماً قبل از پوشیدن کاملاً شسته شوند.

 

فعّالیت ۵

با راهنمایی معلّم درباره‌ی موضوع حجاب و پوشش مناسب در کلاس گفت‌وگو کنید.

📗 پاسخ:

حجاب و عفاف زینت زن محسوب می‌شود. حجاب تنها برای زنان نیست، بلکه مردان نیز باید با پوشش مناسبی در جامعه حضور پیدا کنند. زنان ایرانی از دیرباز پوشش مناسبی داشتند و وقار، شخصیت و متانت زنان ایرانی در عکس‌های تاریخی به وضوح پیداست.

هر کلام خدا در قرآن حکمتی دارد و سفارش زنان به حفظ حجاب در قرآن نیز بی‌حکمت نیست. حجاب از زن در برابر خطرات و نگاه‌های آلوده محافظت می‌کند و دیگران را وادار به حفظ حریم و حرمت زن می‌کند.

 

فعّالیت ۶

در کلاس گفت‌وگوکنید. بعضی بچّه‌ها بدون در نظر گرفتن میزان درآمد خانواده، تقاضای لباس‌های جدید یا گران‌قیمت می‌کنند. آیا به نظر شما این کار درست است؟ چگونه باید تصمیم‌گیری کرد؟

📗 پاسخ: این روزها شرایط اقتصادی برای خانواده‌ها خیلی سخت شده است. خانواده‌ها هرروز با گرانی‌های جدید مواجه می‌شوند که توان پرداخت هزینه‌های اضافه را از آنان گرفته است. بنابراین ما نباید با تقاضاهای غیرضروری و نابه‌جا خانواده‌های خود را تحت فشار قرار دهیم. پدر و مادر ما با تمام توان، نیازهای ما را برطرف می‌کنند، پس بهتر است ما هم شرایط آنان را درک کرده و از خرید لباس‌های گران‌قیمت اجتنباب کنیم.

 

فعّالیت ۷

اگر هر یک از کارهای زیر را تاکنون انجام داده‌اید در کلاس تعریف کنید.

– پس‌انداز برای خرید لباس

📗 پاسخ: من به یک لباس علاقه‌ی زیادی داشتم اما متأسفانه خانواده، بودجه‌ی کافی برای تهیه‌ی آن لباس را نداشت. من که از این موضوع اطلاع داشتم، تصمیم گرفتم چیزی درمورد لباس مورد علاقه‌ام به خانواده نگویم و خودم پول‌های توجیبی‌ام را پس‌انداز کنم تا بتوانم آن را بخرم. روزی که با مادرم برای خرید لباس رفتیم من با پول‌های خودم آن را خریدم. من بسیار خوشحال بودم و داشتن آن لباس برای من به یک خاطره‌ی خوب تبدیل شد.

– همکاری در شست‌وشوی لباس‌هایتان

📗 پاسخ: گاهی اوقات مادرم ملافه‌های بزرگ را در حمام شستشو می‌دهد، چون ماشین لباسشویی ظرفیت شستشوی آن را ندارد. ملافه‌ها وقتی خیس می‌شوند بسیار سنگین شده و من همیشه برای کمک به جابه‌جا کردن آن، به کمک مادرم می‌روم.

– استفاده از لباس‌های قدیمی و نخریدن لباس جدید

📗 پاسخ: در خانواده‌ی ما یک رسم غلط جا افتاده بود که برای هر مهمانی باید یک لباس جدید پوشیده شود. بنابراین ما همیشه برای مهمانی‌ها باید لباس نو می‌خریدیم و این فشار زیادی به خانواده وارد می‌کرد. یک روز تصمیم گرفتیم تا این رسم را از بین ببریم و از لباس‌های قدیمی خود در مهمانی‌ها استفاده کنیم. از آن روز همگی احساس بهتری داریم. زیرا هم اسراف نکرده‌ایم و هم در مصرف بودجه‌ی خانواده صرفه‌جویی شد.

 

فعّالیت ۸

فرض کنید مبلغ ۳۰ هزار تومان پس‌انداز کرده‌اید تا با آن پوشاک بخرید؛ با این پول چه می‌خرید و در موقع خرید به چه نکاتی توجه می‌کنید؟ پاسخ را هفته‌ی آینده به کلاس بیاورید.

📗 پاسخ: اکنون با ۳۰ هزار تومان پول، تنها می‌توان یک جفت جوراب یا ساق دست خرید. من سعی می‌کنم از محصولات تولید داخل بخرم که هم کیفیت بهتری دارند و هم به اشتغال جوانان ایرانی کمک می‌کند.
جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی ششم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی ششم

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *