خانه » پایه ششم » پاسخ سوالات درس دوم مطالعات ششم آداب دوستی

پاسخ سوالات درس دوم مطالعات ششم آداب دوستی

جواب به سوالات و فعالیت درس دوم مطالعات اجتماعی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس دوم مطالعات ششم آداب دوستی

پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب مطالعات اجتماعی ششم آداب دوستی صفحات ۱۲، ۱۴ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی ششم درس دوم آداب دوستی ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌ ۱ درس دوم

به طور گروهی رفتارهایی را که موجب ناراحتی دوستان از یکدیگر و بر هم خوردن دوستی‌ها می‌شود، فهرست کنید و در کلاس بخوانید.

📗 پاسخ: با لحن بد با یکدیگر سخن گفتن، دروغ گفتن، تهمت زدن، به یکدیگر با بی‌احترامی رفتار کردن، غرور داشتن، پشت سر یکدیگر حرف زدن، عیب‌جویی کردن و….

 

فعّالیت ۲

کاربرگه‌ی شماره‌ی (۱) و (۲) را انجام دهید.

کاربرگه‌ی ۱: دوستی

بحث گروهی – موقعیت‌های زیر را بخوانید و درباره‌ی کارهای افراد گفت‌وگو کنید. کار کدام‌یک از آنها درست یا نادرست است؟ بهتر است هر یک از آنها در این موقعیت چگونه رفتار کنند؟

موقعیت ۱:

حسن و پوریا در همسایگی هم زندگی می‌کنند و با هم دوست و همکلاس هستند. آنها فردا امتحان ریاضی دارند. پوریا نتوانسته است بعضی از مطالب را خوب یاد بگیرد و از حسن خواهش می‌کند که به خانه‌ی آنها بیاید و به او ریاضی یاد بدهد. از طرفی حسن می‌خواهد بهترین نمره‌ی کلاس را بگیرد و نفر اول باشد و نمی‌داند چه تصمیمی بگیرد؟

📗 پاسخ: درست‌ترین کار این است که حسن غرور را کنار بگذارد و به دوستش پوریا ریاضی را یاد بدهد. اگر به پوریا کمک کند، خودش نیز دروس را دوره می‌کند و تسلط بیشتری به مطالب پیدا می‌کند.

موقعیت ۲:

سارا و نرگس دوستان صمیمی هستند. آنها هر روز با هم به مدرسه می‌روند، با هم درس می‌خوانند و گاهی در روزهای تعطیل نیز به خانه‌ی یکدیگر می‌روند. خانواده‌ی نرگس خانه‌ی جدیدی در یک محلّه‌ی دیگر شهر خریده‌اند و قرار است به آنجا اسباب‌کشی کنند. نرگس هم باید در مدرسه‌ی دیگری ثبت‌نام کند. سارا خیلی گریه می‌کند و نمی‌تواند درس‌هایش را خوب بخواند.

📗 پاسخ: نرگس و سارا می‌توانند تلفنی با یکدیگر در ارتباط باشند و گاهی از پدر و مادر خود بخواهند که آنها را به دیدار یکدیگر ببرند. آنها نباید اجازه دهند که این فاصله روی درسشان تأثیری بگذارد. هردو باید همه تلاش خود را بکنند تا درس‌هایشان را به خوبی بخوانند و موفق شوند.

موقعیت ۳:

مریم و لیلا با هم دوست هستند. مریم متوجه می‌شود که گاهی لیلا پشت سر یکی از همکلاسی‌هایشان بدگویی می‌کند. مریم با مهربانی به لیلا می‌گوید: همان‌طور که ما دوست نداریم کسی پشت سر ما حرف بزند، پس ما هم نباید عیب دیگران را بازگو کنیم؛ اما لیلا اخم‌هایش را در هم می‌کشد و ناراحت می‌شود و… .

📗 پاسخ: مریم کار درستی کرده است. او باید این مورد را به دوستش تذکر می‌داد. لیلا هم نباید ناراحت شود، چون می‌داند که حرف درستی شنیده است و باید این رفتار خود را اصلاح کند.

کاربرگه‌ی ۲: نه گفتن

۱- تمرین «نه گفتن»: همفکری کنید و جمله‌ای مناسب بنویسید.

یکی از همکلاسی‌هایتان ، شما را به جشن تولّدش دعوت کرده است. پدر و مادرتان، همکلاسی شما و خانواده‌اش را نمی‌شناسند و به شما اجازه نمی‌دهند در این مهمانی شرکت کنید. همکلاسی شما دوباره تلفن می‌زند و به شما اصرار می‌کند که حتماً بیایید. شما چه می‌گویید؟ چگونه؟

📗 پاسخ: من از دعوت او تشکر می‌کنم و به او توضیح می‌دهم که پدر و مادرم اجازه‌ی شرکت در این مهمانی را به من نمی‌دهند و بابت اینکه نمی‌توانم دعوت او را قبول کنم، از او عذرخواهی می‌کنم.

یکی از دوستان شما، تشویقتان می‌کند که با هم در امتحان تقلّب کنید و شیوه‌ای را هم برای این کار به شما نشان می‌دهد. اما نظر شما این است که هر نمره‌ای بگیرید، بهتر از این است که این کار نادرست را انجام بدهید. شما چه می‌گویید؟ چگونه نظر خود را مطرح می‌کنید؟

📗 پاسخ: من به او می‌گویم که تقلب کردن نوعی دزدی محسوب می‌شود و این کار بسیار زشت و ناپسند است. من قاطعانه به او می‌گویم که چنین کاری نخواهم کرد.

حمید با عجله در حال رفتن به مدرسه است. پسری با موتور به او نزدیک می‌شود و می‌گوید: می‌خواهی تو را سریع به مدرسه برسانم؟ سوار شو. حمید آن پسر را نمی‌شناسد؛ اگرچه چند بار او را در آن کوچه دیده است. به نظر شما حمید چه باید بگوید؟ چرا؟

📗 پاسخ: حمید باید درخواست او را رد کند چون او آن پسر را نمی‌شناسد پس نمی‌تواند به او اعتماد کند.

نرگس و نسترن در حال برگشتن از مدرسه هستند. خانمی به آنها نزدیک می‌شود و می‌گوید در کوچه‌ی مجاور، در خانه‌ای نمایشگاه لباس‌های قشنگ و ارزان قیمت برپا شده است. او به نرگس و نسترن اصرار می‌کند که همراهش بروند و اگر لباس‌ها را پسندیدند، بعداً با خانواده‌هایشان برای خرید بیایند. به نظر شما نرگس و نسترن چه پاسخی باید بدهند؟ چرا؟

📗 پاسخ: آنها باید درخواست آن خانم را رد کنند. چون اولاً که بدون اجازه پدر و مادر نباید جایی بروند و دوم اینکه آن خانم را نمی‌شناسند و اعتماد به او کار عاقلانه‌ای نیست.

در یک بند به طور مختصر بنویسید.

۲- شما به عنوان یک دوست خوب چه کارهایی برای دوستانتان انجام می‌دهید و چگونه رفتار می‌کنید؟

📗 پاسخ: من در درس‌ها به آنها کمک می‌کنم. اگر روزی به کمک من احتیاج داشتند، جواب رد به آنها نمی‌دهم. همیشه به آنها احترام می‌گذارم و در دوستی خود صداقت دارم. پشت سر آنها بدگویی نمی‌کنم و با لحن دوستانه با آنها سخن می‌گویم.

۳- این عبارت‌ها را به دلخواه کامل کنید:

دوست من کسی است که

📗 پاسخ: همفکر من باشد و با ادب و رفتارش الگویی برای من باشد.

من به دوستانم احترام می‌گذارم، زیرا

📗 پاسخ: دوست دارم آنها نیز به من احترام بگذارند و با احترام گذاشتنم، شخصیت خودم را به آنها نشان می‌دهم.

هرگاه از دوستم خطایی مشاهده کنم

📗 پاسخ: با لحنی دوستانه به خود او می‌گویم و پشت سرش از او عیب‌جویی نمی‌کنم.

 

فعّالیت ۳

معنی این شعر چیست؟ مربوط به کدام‌یک از توصیه‌های مربوط به دوستی در صفحه‌ی قبل است؟

دوست آن باشد که گیرد دست دوست                  در پریشان حالی و درماندگی

(سعدی)

📗 پاسخ:

معنی شعر: دوست کسی است که در روزهای ناراحتی و درماندگی دست دوستش را بگیرد.

این بیت مربوط به این مورد است: در مسائل و مشکلات با هم احساس همدردی و خیرخواهی داشته باشیم و به هم کمک کنیم.
جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی ششم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی ششم

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *