خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” دستش نمک نداره “

معنی ضرب المثل ” دستش نمک نداره “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل دستش نمک نداره 🧂

معنی دستش نمک نداره

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی دستش نمک نداره یعنی چه؟

۱- یعنی هر چه به دیگران خوبی می کند نتیجه عکس می دهد!

۲- به کسی می گویند که آدم دلسوزی است و محبتش را به همه ارزانی می دارد اما بجای آنکه پاسخ محبت هایش را با خوبی بدهند، یا به او بی توجهی می کنند یا پاسخ بدی به آن می دهند.

۳- نمک یک مثال است. کسی به دیگران خوبی می کند اما دیگران انتظار یک شیء خاص یا انجام کار خاص دیگری هم از او دارند که در این ضرب المثل از آن به عنوان ” نمک” یاد کرده؛ یعنی هر چه قدر هم به آنها خوبی کند ولی آن نمکی که جزو توقع افراد بود را نداشته باشد انگار کاری انجام نداده است!!

۴- نمک در گذشته جایگاه ویژه ای داشت. نمک برای بدن لازم است و نمی توان به تاثیر مثبت عناصری که در آن وجود دارد بی توجه بود. اما اینکه ریشه این ضرب المثل با این چیزی که گفتیم شباهت دارد این است: گفته اند که در گذشته مسافرانی که از شهرهایشان برای میهمانی یا هرکار دیگری به شهر دیگری مسافرت می کردند، نمک شهر خود را نیز به همراه خود برای میزبان می بردند.

علتش می تواند فایده نمک هر شهری باشد یا هر فایده ای که خودشان مد نظر داشتند. اما وقتی مسافری از شهرش نمک نمی برد می گفتند دست او نمک ندارد حتی اگر چیز دیگری هم با خودش برده بود. در واقع این نمک را به عنوان نماد خوب می دانستند. و نمک در دست نداشتن گویا کار خوبی نبود!

به هرحال این مطلب چه صحت داشته باشد چه نه، به عنوان ضرب المثلی استفاده می شود برای کسی که سودرساندن او به چشم دیگران دیده نمی شود. ( و همه چیز را در نمک داشتن می دانند!) یک جورایی یعنی: بشکنه این دست که نمک نداره.

پیشنهادی: ضرب المثل بیشتری بخوانید بیشتر بخوانید: ضرب المثل با دست

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *