خانه » پزشکی و سلامت » سمعک چیست و چه کمکی به افراد کم شنوا می کند

سمعک چیست و چه کمکی به افراد کم شنوا می کند

تحقیق درباره سمعک و انواع آن

تحقیق درباره سمعک

سمعک چیست؟

سَمعَک، یا شنوک وسیله‌ای است که برای کمک به افرادی که از قدرت شنوایی کامل برخوردار نیستند طراحی شده‌است. در بیشتر کشورها سمعک به عنوان یکی از تجهیزات پزشکی کلاسه‌بندی شده و از این رو برابر با مقررات ویژهٔ این‌گونه تجهیزات مورد توجه قوانین نظارتی قرار دارند.

بر همین اساس تقویت کننده‌های صوتی کوچک شخصی (PSAPها) یا دیگر سیستم‌های صوتی تقویت صدا نمی‌توانند به عنوان «سمعک» فروخته شوند. سمعک توسط شنوایی‌شناس تجویز و تنظیم می‌شود. سمعک در قدیم یک مخروط قیف‌مانند تقویت‌کننده بود.

سمعک وسیله‌ای برای تقویت صداها برای افراد دچار کم شنوایی (از حدود ملایم تا عمیق) می‌باشد. سمعک برای افراد دارای شنوایی طبیعی یا ناشنوایان مناسب نیست.

اجزای سمعک

با اینکه انواع مختلفی از سمعک وجود دارد ولی اجزای تشکیل دهنده آنها تقریبا مشابه است که به این شرح می باشد:

۱- میکروفون

۲- میکروچیپ یا همان پردازشگر

۳- تقویت کننده

۴- باتری

۵- رسیور

میکروفون در قسمت بیرونی سمعک قرار گرفته و وظیفه آن، دریافت صدا از محیط اطراف و تبدیل آن به سیگنال های دیجیتال می باشد.

تقویت کننده، سیگنالهای دیجیتالی را تقویت می کند.

پردازشگر بصورت یک مینی کامپیوتر، عمل پردازش سیگنال های دیجیتالی را انجام میدهد و قابلیت برنامه پذیر بودن سمعکها و سازگاری آنها با نیاز های شنیداری فرد به کمک این میکروچیپ ها انجام می گیرد.

رسیور سیگنال های دیجیتالی پرداش شده را دوباره به امواج شنیداری تبدیل می کند.

کاربرد سمعک

سمعک به شما کمک می کند تا:

• در بیشتر مواقع صحبت دیگران را بهتر بشنوید و درک نمایید.

• شرایط اضطراری را سریع تر و بهتر متوجه شوید.

• با آمادگی بیشتری در جلسات و مهمانی ها شرکت کنید و زندگی فعال تری داشته باشید.

• و در نهایت زندگی را برای شما و اطرافیانتان دلپذیرتر می سازد.

محدودیت های سمعک

– در بعضی از انواع کم شنوایی، حتی با استفاده از سمعک هم امکان شنیدن کامل همه ی صداها میسر نمی باشد. به عنوان مثال در محیط های شلوغ ممکن است فرد قادر به درک کامل صحبت های اطرافیان نشود.

– توجه داشته باشید که سمعک فقط صداهایی را که شما مایل به شنیدن آن هستید تقویت نمی کند بلکه تمام صداها را تقویت می کند.

– با توجه به میزان افت شنوایی ممکن است با استفاده از سمعک هم قادر به شنیدن صداهای بسیار ضعیف نباشید.

انواع سمعک

سمعک های از نظر قیمت، اندازه، مشخصات و شیوه قرارگیری در گوش متفاوت هستند.

سمعک های CIC وmini CIC

سمعک های CIC یا سمعک هایی که کاملا داخل سوراخ گوش قرار می گیرند (نامرئی) طوری طراحی شده اند که در این محل کوچک جا شوند. این نوع سمعک برای بزرگسالانی که مشکلات شنوایی ضعیف یا متوسط دارند، مناسب هستند.

سمعک های نامرئی کوچک ترین در نوع خود هستند و صدای باد را کمتر دریافت می کنند، اما از طرف دیگر باتری های بسیار کوچکی در آنها استفاده شده که عمر کمتری دارند و کار با آنها مشکل است. مشخصات اضافی مثل کنترل میزان صدا و میکروفون نیز روی آنها وجود ندارد و ممکن است بلندگویشان با ترشحات گوش دچار مشکل شود.

سمعک های داخل گوشی یا ITE

سمعک های داخل گوشی با توجه به خواست مشتری در دو نوع تولید می شود؛ نوعی که تمام قسمت بیرون گوش را در بر می گیرد و نوعی که فقط قسمت پایینی آن را پر می کند. هر دو نوع برای افرادی که مشکل شنوایی معمولی یا جدی دارند، مناسب است.

این نوع سمعک مشخصاتی مثل کنترل میزان صدا دارد که سمعک های کوچک تر ندارند. کار با آن راحت تر است و از باتری بزرگ تر با عمر بیشتر بهره می برد. سعک های مذکور ممکن است با ترشحات گوش دچار مشکل شوند و در کل بیشتر از سمعک های کوچک تر صدای باد را دریافت می کنند. این نوع سمعک بیشتر از سمعک های کوچک تر نمایان می شود.

سمعک پشت گوشی یا BTE

سمعک پشت گوشی بالای گوش قلاب می شود و پشت گوش قرار می گیرد. این نوع سمعک با یک لوله به قسمتی که داخل سوراخ گوش قرار می گیرد، متصل می شود. این نوع برای تمامی سنین با انواع مشکلات شنوایی مناسب است.

سمعک BTE بزرگ ترین نوع سمعک است، اما مدل های جدید آن طراحی کوچک تری دارند. سمعک های پشت گوشی صدا را بیشتر از سمعک های دیگر تقویت می کنند، اما در عوض صدای باد نیز بیشتر روی آنها تاثیر می گذارد.

سمعک با دریافت کننده داخلی (RIC) یا خارجی (RITE)

این دو نوع سمعک نیز به سمعک های پشت گوشی شباهت دارند. با این تفاوت که دریافت کننده یا بلندگوی آنها داخل سوراخ گوش یا روی بخش خارجی آن قرار می گیرد و به جای لوله، یک سیم نازک قطعات آن را به هم متصل می کند. قسمت پشت گوش آنها کمتر نمایان است و ممکن است با ترشحات گوش دچار مشکل شود.

سمعک آزاد

این نوع سمعک شبیه سمعک های پشت گوش با لوله ای باریک است. سمعک آزاد سوراخ گوش را باز نگه می دارد و اجازه می دهد صداهای فرکانس پایین به شکل طبیعی وارد گوش شوند و صداهای فرکانس بالا توسط سمعک دریافت شوند. این قابلیت سمعک های آزاد را به انتخاب مناسب برای کسانی تبدیل کرده که مشکل شنوایی شان شدید نیست.

سمعک آزاد کمتر نمایان است و مثل مدل های کوچک سوراخ گوش را به طور کامل نمی گیرد. به همین دلیل صدای خودتان را بهتر می شنوید، اما به علت قسمت های کوچکی که دارد، قرار دادنش در گوش مشکل است.

انواع سمعک از نظر مدارات پردازشی

سمعک شامل انواع مختلفی است. سیستم های کمک شنوایی از نظر پردازشی به سه گروه اصلی سمعک آنالوگ ، سمعک دیجیتال و سمعک هوشمند تقسیم بندی می شوند. تفاوت سمعک ها از نظر پردازش به نحوه تقویت کردن صداها ، نوع تنظیم سمعک ، تطبیق پذیری تکنولوژی ها با کم شنوایی و میزان تغییر هدف دار در صداهای محیطی برمیگردد.

به معرفی انواع سمعک از نظر تکنولوژی می پردازیم:

سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ ساده ترین و معمولی ترین گروه را به خود اختصاص می دهد. سمعک آنالوگ توانایی تفکیک صداهای مختلف از یکدیگر را ندارد و همه صداهای ورودی را به یک اندازه تقویت می کند. همچنین سمعک آنالوگ نوع و میزان کم شنوایی را در نظر نمیگیرد و فقط میتوان صدای آن را کم یا زیاد کرد.

به عنوان مثال اگر فرد استفاده کننده از سمعک در یک خیابان شلوغ در حال قدم زدن باشد صدای صحبت کردن افراد دیگر و سروصداهای خیابان نظیر بوق ماشین ها به یک شکل تقویت میشود. صداهای آزار دهنده مثل بوق ماشین مانع از فهم صحیح گفتار میشود.

افرادی که از سمعک آنالوگ استفاده میکنند معمولا سریعتر دچار کم شنوایی شدیتری میشوند. زیرا سمعک آنالوگ صداهای بلند و گوش خراش را مثل صداهای آرام تقویت می کند. از آنجایی که حلزون گوش افراد کم شنوا آسیب پذیر است این صداها می تواند کم شنوایی را شدیدتر کند. با ارائه تکنولوژی های نوین سمعک و دانش شنوایی و الکترونیک ، سمعکهای دیجیتال و هوشمند به سرعت جای سمعک آنالوگ را گرفته است.

سمعک دیجیتال

سمعک دیجیتال بیش از ۲۵ سال پیش پا به عرصه تکنولوژی شنوایی گذاشت و گام بلندی در پیشرفت تکنولوژی سمعک به شمار می رود. سمعک دیجیتال با توجه به اینکه با کامپیوتر برنامه ریزی و تنظیم می شود، جایگزین مناسبی برای سمعک آنالوگ بود.

سمعک دیجیتال با توجه به کم شنوایی فرد تنظیم می شود و براساس نوع و اندازه آن بصورت اختصاصی برای هر فرد تنظیم میشود. علاوه بر این امکانات سمعک دیجیتال قابلیتهای دیگری هم دارد. سمعک دیجیتال توانایی تشخیص و افتراق صداهای مختلف از یکدیگر را دارد و آنها را به شکل های مختلفی تقویت می کند.

مثلا صداهای آرام و گفتاری بیشتر از صداهای بلند و آزاردهنده برای فرد تقویت می شود. امکان دیگری که سمعک دیجیتال دارد مدارات حذف سوت سمعک و شناسایی نویز محیط است. مدارات سمعک دیجیتال هرکدام مخصوص تکنولوژی خاصی است و جایگزینی برای قسمت های مختلف سیستم گوش طبیعی است.

قابلیت دیگر سمعک دیجیتال استفاده از دو میکروفون در برخی سمعک هاست. سمعک دیجیتال میتواند برروی جهت خاصی تمرکز کند و صدا را از آن جهت بیشتر دریافت کند. ظاهر سمعک دیجیتال در مقایسه با سمعک آنالوگ بسیار کوچک تر است و سمعک های IIC (کاملا پنهان داخل گوش) و پشت گوشی نامرئی در این مجموعه در دسترس است.

برخی از سمعکهای دیجیتال وایرلس هستند و قابلیت تنظیم و تغییر صدا توسط اپلیکیشن موبایل یا ریموت کنترل آنها وجود دارد. با توجه به اینکه سمعک دیجیتال صداهای مختلف را از هم تفکیک میکند و صداهای بلند و آزاردهنده و مخرب برای گوش فرد کم شنوا را کمتر تقویت میکند. بدین صورت شنوایی فرد آسیب بیشتری نخواهد دید. سمعک دیجیتال در دسته سمعک های مقرون بصرفه کمپانی ها قرار دارد و با توجه به امکانات خود از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.

سمعک هوشمند

امروزه سرعت پیشرفت تکنولوژی و علم الکترونیک ، پزشکی و شنوایی به قدری بالا رفته است که روزانه شاهد ارائه محصولات جدید و کارآمدتر هستیم. سمعک های جدیدی که امروزه ارائه شده است باعث دستیابی به حداکثر رضایت کاربران شده است.

سیستم شنوایی انسان بطور طبیعی هوشمند است و بصورت پویا شرایط خود را در محیط های مختلفی تغییر میدهد و خود را با آن وفق میدهد. هنگامی که کم شنوایی اتفاق می افتد ، گوش شرایط هوشمند و پویای خود را از دست میدهد. کمپانی های سازنده سمعک با الگوبرداری از روی سیستم شنوایی انسان عملکردهای هوشمند گوش انسان را شبیه سازی کرده و هرکدام از آنها را در قالب یک تکنولوژی به کار گرفته اند.

سمعک هوشمند با استفاده از سیستم ها و تکنولوژی های خود ، محیطهای مختلف را براحتی شناسایی می کنند و براساس شرایط محیط ویژگی های خود را با آن تطبیق میدهند و تنظیمات سمعک بصورت اتوماتیک تغییر می یابد. اولویت اصلی عملکرد هوشمند سمعک افزایش دریافت گفتار و تمرکز بر آن است. اندازه صدا و نحوه تقویت سمعک در محیط ها و شرایط صوتی مختلف بصورت اتوماتیک و هوشمندانه تغییر میکند و در هریک از محیط ها سیستم پردازشی سمعک برای دریافت و افزایش درک گفتار وفق می یابد.

دو گوش انسان بطور طبیعی با یکدیگر ارتباط دارند و اطلاعات دریافتی را با یکدیگر به اشتراک میگذارند. سمعک هوشمند با برقراری سیستم وایرلس دوگوشی اطلاعات دو سمعک را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و کیفیت گفتار بصورت استریو و شفاف در اختیار کاربر قرار میگیرد.

به این گونه صداهای گفتاری را میتوان از بین صداهای مختلف براحتی استخراج کرد و با استفاده از سمعک هوشمند درک گفتار را افزایش داد. سمعک هوشمند توانایی تفکیک قوی گفتار را از نویزهای محیطی دارد و صداهای مزاحم را در سطح های مختلفی کاهش میدهد.

یکی از تکنولوژی های شگفت انگیز سمعک هوشمند قدرت یادگیری آن است. سمعک هوشمند با توجه به میزان تغییر ولوم کنترل و برنامه ها توسط کاربر و ثبت اطلاعات دقیق محیط های مختلف، شرایط دلخواه کاربر در محیط های مشابه بصورت اتوماتیک اعمال می شود. سیستم وایرلس پیشرفته سمعک هوشمند باعث توانایی اتصال مستقیم موبایل های اندروید و ios به آن شده است. همچنین سمعک هوشمند وسایل صوتی پرکاربرد مانند تلویزیون ، ضبط صوت و … متصل می شود.

سیستم gps یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین امکاناتی است که در سمعک هوشمند بکار گرفته شده است. با استفاده از اطلاعات ماهواره ای و با استفاده از اپلیکیشن موبایل می توان مکان دقیق سمعک را مشاهده کرد. همچنین سمعک هوشمند با استفاده از سیستم gps خود محیط های پر کاربرد فرد مانند محل زندگی و محل کار را شناسایی می کند و تنظیمات مخصوص آن را بصورت اتوماتیک لحاظ می کند.

نکات ضروری در افزایش میزان عمر و کارایی یک سمعک

♦ محافظت از سمعک در برابر گرما و رطوبت

♦ تعویض به موقع باتری ها

♦ تمیز کردن سمعک مطابق دستور العمل

♦ در صورت عدم استفاده از سمعک آن را خاموش کنید.

♦ دور نگهداشتن سمعک از دسترس کودکان

بیشتر بخوانید: نقش لاله گوش در شنیدن صدا

سمعک چه کمکی به افراد کم شنوا می کند – علوم پنجم ابتدایی _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *