خانه » جغرافیا » تحقیق در مورد فواید زمین لرزه

تحقیق در مورد فواید زمین لرزه

همه چیز درباره فواید زمین لرزه

فواید زمین لرزه

زمین لرزه و فواید آن

زمین لرزه علاوه بر خساراتی که به همراه دارد، دارای فوایدی هم هست که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. با دانشچی همراه باشید.

زمین‌لرزه یا زلزله، لرزشی است که به سبب آزاد شدن انرژی حاصل از گسیختگی سریع در گسل های پوستهٔ زمین در مدّت کوتاهی اتفاق می افتد. فواید زمین لرزه عبارتند از:

فواید زمین لرزه در جهان

۱- زمین لرزه موجب تغییر در اشکال سنگ‌ها، رسوبات معدنی و صفحات تکتونیکی می‌شود. همین امر ممکن است؛ بخش‌های خاصی از زمین که هنوز کشف نشده و ساختار آن برای دانشمندان تازگی دارد را رونمایی کند.

این گونه جابجایی‌ها می‌تواند ما را با انواع جدید مواد معدنی که ممکن است کاربردهای فراوانی داشته باشد آشنا کند. همچنین وجود زمین لرزه می‌تواند انواع مواد معدنی را برای استخراج در اختیار ما قرار دهد و با این روش ما را به منابع گسترده‌تری که امروزه رو به پایان هستند، نزدیک کند و در ضمن استخراج این گونه مواد برای ما کم هزینه‌تر و راحت‌تر می‌شود.

۲- زلزله سال ۱۹۹۵ در چاد، سبب شد هجوم ۳۸میلیون ملخ در صحرای افریقا و تخریب هکتارها زمین کشاورزی در شمال افریقا پایان یابد با این زلزله ملخ ها با امواج فراصوتی زمینگیر شدند و قادر به ‌پرواز نبودند و به سبب گرسنگی هم‌خواری کرده و کلا از بین رفتند.

۳- یکی از مزیت‌های زمین لرزه این است که وقتی لایه‌های زیر زمین جابه‌جا می‌شوند، سطح‌های زیرین گاهی جای خود را با سطح‌های بالایی جا به‌جا می‌کنند، از این رو دانشمندان راحت‌تر می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

هر چقدر دانش ما نسبت به لایه‌های زیر زمینی بیشتر باشد به همان اندازه می‌توانیم درباره زمین لرزه و دیگر بلایای طبیعی پیش بینی‌های درست‌تری داشته باشیم. پس جابه‌جایی لایه‌های زمین علاوه که زمین لرزه‌ای که ایجاد می‌کنند، می‌توانند دانش ما را نسبت به عمق زمین بیشتر کنند.

۴- زلزله سال ۱۸۹۳ شیلی باعث کاهش ۱۳ متری ارتفاع صخره‌های دریایی شد. این امر هزاران ماهی را برای تخم گذاری به خلیج فنتاگوس هدایت کرد. با ورود ماهیان به منطقه صنعت ماهیگیری به شدت در منطقه رونق یافت و محیط زیست روبه انقراض ماهی‌ ها دوباره احیا شد.

۵- با وقوع زلزله در نزدیکی آتشفشان ها می توان احتمال وقوع آتش فشان را پیش بینی نمود.

۶- زلزله سال ۱۹۹۴ مغولستان باعث تغییر سفره های آب زیرزمینی شد. با این تغییر در محل سفره های زیر زمینی ،عمق دست یابی به آب در دشت خشک مغولستان به ۷ متر کاهش یافت.

فواید زلزله در ایران

زلزله ها در ایران گرچه تلفات و‌خسارات بسیار داشته ولی باعث شده است که ایرانی ها بتوانند از انرژی گرمایی زمین بر اثر جابجایی گسل ها انرژی پاک بدست آورند (مانند مشکین شهر).

زلزله سال ۱۳۶۹ رودبار و ۱۳۸۲بم، سبب شد ۳۴۰ معدن با ارزش زیر زمینی در ایران توسط ماهواره ها ردیابی و ۸ حوزه بزرگ نفتی و ۱۲ حوزه وسیع گازی نیز بر اثر جابجایی سطوح زیرین زمین قابل بهره برداری شود.

با این دو زلزله منابع آب زیر زمینی به سمت سطح و با شیب ملایم بسمت کویر مرکزی حرکت کند. یعنی افزایش منبع آب در خشک ترین منطقه ایران.

پیشنهادی: راه های ایمنی در برابر زلزله
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *