خانه » پزشکی و سلامت » تحقیق در مورد بیماری زونا ، علائم و درمان آن

تحقیق در مورد بیماری زونا ، علائم و درمان آن

همه چیز درباره بیماری زونا و علائم آن

بیماری زونا

بیماری زونا چیست؟

زونا (به انگلیسی: Herpes zoster or Shingles) یک بیماری ویروسی می باشد که از طریق ویروس واریسلا زوستر (عامل آبله مرغان) انتقال می یابد. در ادامه با این بیماری آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

زونا یک بیماری ویروسی است که در نتیجه ی فعالیت دوباره ی ویروس واریسلا یا همان آبله مرغان بروز می کند. امکان دارد همه ی افراد در معرض این ویروس قرار بگیرند، حتی اگر علائم به قدری سبک و نامحسوس باشد که متوجه آن نشوند.

(به عبارتی ممکن است افراد مبتلا به زونا در دوران کودکی یا بزرگسالی به آبله مرغان دچار شده باشند و یا فقط با این ویروس برخوردی داشته باشند ولی هیچ علامت بالینی از آبله مرغان را نشان نداده باشند).

به طوری که حدود از ۹۰ درصد افراد (ممکن است با ویروس زونا برخورد داشته باشند) دچار زونا می شوند. اما این ویروس که سال ها در بدن انسان “می خوابد”، معمولاً با یک عامل تحریک کننده مانند ضعف سیستم ایمنی بدن دوباره سربر می آورد.

استرس، شوک های روحی روانی، مصرف داروهای کورتون یا آنتی بیوتیک ها، ابتلا به سرطان، انجام شیمی درمانی و غیره جزو عواملی هستند که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و زمینه را برای بیدار شدن این ویروس فراهم می سازند.

علت بیماری زونا

نظریه رایج برای این بیماری به این صورت است که پس از ابتلا و بهبودی آبله‌مرغان این ویروس به صورت نهفته در سلول‌ های عصبی واقع در گانگليون خلفي نخاع باقی می‌ماند. تا زمانی که به علت یک عامل تحریکی یا نقص سیستم ایمنی دوباره فعال شود.

در این حالت بیماری موضعی دردناکی ایجاد می‌شود که زونا نام دارد. نشانه‌های زونا تاول‌های منطقه‌ای یا کوچکی هستند که جنب یکدیگر در منطقه یک عصب محیطی و در امتداد مسیر آن پدید می‌آید و با درد خنجري و سوزش همراه است. این تاول‌ها بیشتر در پوست سینه و پشت بروز می‌کند و همانند آبله‌مرغان بسیار مسری هستند.

زونا ناشی از فعالیت مجدد و تکثیر ویروس‌های خفته در سلول‌های نخاعی است. در حال دیده شده افرادی هم که هرگز ابله مرغان نگرفته‌اند دچار زونا شده و بهبودی آن‌ها بسیار طولانی مدت تر از افرادی بوده که دچار ابله مرغان قبل از این شده‌اند.

علائم بیماری زونا

علائم اولیه شامل سردرد تب‌ و لرز خفیف و احساس بدحالی و کسلی است. به دنبال علایم اولیه فرد دچار احساس درد سوزشی و افزایش حساسیت پوستی در ناحیه‌ای که اعصاب محیطی آن توسط ویروس آلوده شده بوده و دوباره فعال و در حال تکثیر است می‌شود.

شدت درد از خفیف تا بسیار شدید متغیر است. به دنبال آن تاول‌های قرمز و دردناکی که ۴-۵ روز پس از علایم اولیه در سطح بدن به وجود می‌آیند. تاول‌ها معمولاً در روی یک نوار پهن پوست قرمز در امتداد مسیر رشته‌های عصبی حسی در یک درماتوم خاص پوست پدید می‌آیند.

درماتوم به یک ناحیه از پوست گفته می‌شود که عصبدهی با منشا جنینی مشترک داشته باشد . تاول‌ها را غالباً می‌توان در ناحیه قفسه سینه دید که البته تنها در یک طریف بدن گسترش می‌یابند. از علایم شایع می‌توان تب و لرز خفیف و احساس کسالت و همچنین حالت تهوع را نام برد.

درمان بیماری زونا

جدیدترین و مؤثرترین داروی موجود در بازار والاسیکلوویر نام دارد و به شکل قرص در بسته‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی گرمی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. والاسیکلوویر در واقع یک پیش داروست که در بدن به آسیکلوویر تبدیل می‌شود.

داروی آسیکلوویر و پمادهای ضد ویروس گیاهی مانند: میرتوپلکس، آفتوپلکس و ملیسان نیز در تسکین علایم بسیار کمک‌کننده هستند. در تمامی این داروها رعایت یک نکته ضروری است و آن هم اینکه با مشاهده اولین علایم سوزش یا خارش و گزگز شدن پوست بایستی درمان را آغاز کرد تا نتایج سریع تر و بهتری مشاهده شود.

هدف از درمان، کاهش شدت و دوره بیماری، کاهش درد، تسریع در بهبود ضایعات پوستی و پیشگیری از عوارض درازمدت بیماری به ویژه درد عصبی به دنبال زونا می‌باشد. درمان در بیماران با ضعف سیستم ایمنی با هدف جلوگیری از گسترش پوستی و احشایی آن قابل توجه‌است.

معالجه زونا شامل داروی مسکن برای کنترل درد است. همچنین روی تاول‌ها گرد تالک می‌مالند. ممکن است پس از بهبودی اثرات تاول‌ها و زخم‌ها باقی بماند.

پیشنهادی: روش هایی برای جلوگیری از بیماری در سفر

منبع: ویکی پدیا

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *