خانه » زندگینامه » تحقیق درباره زندگی محمود پوروهاب

تحقیق درباره زندگی محمود پوروهاب

همه چیز درباره محمود پوروهاب و کتاب هایش

زندگینامه محمود پوروهاب

محمود پوروهاب شاعر و داستان سرای(رده سنی) کودک و نوجوان است. که بالغ بر ۱۰۰ کتاب از او منتشر شده است. سادگی و روان بودن اشعار و داستان های او بسیار قابل فهم و مطلوب است. در این مقاله زندگی محمود پوروهاب را بررسی میکنیم و در آخر هم به دو شعر زیبا از این بزرگوار می پردازیم.

زندگینامه محمود پوروهاب

حیات و زندگی محمود پوروهاب در سال ۱۳۴۰ شمسی با تولد در منطقه سرسبز رودسر (توابع استان گیلان) شروع شد. بعد از اخذ مدرک دیپلم، رهسپار استان قم شد و تا به امروز همچنان در آنجا ساکن هستند.

جناب پوروهاب در دوران دبیرستان به شعر و داستان پردازی علاقه مند بودند. در سال ۱۳۶۹ فعالیت های ایشان به شکل جدی تری دنبال شدند. از ویژگی اشعار و داستان های محمود پوروهاب، می توان به روان و ساده بودن آنها اشاره کرد.

همچنین ایشان با نوشتن داستان زندگی پیامبران و امامان می پرداختند تا با این کار نسل جدید از اتفاقات تاریخی و مذهبی گذشته آشنا شوند و نوجوانان و جوانان بتوانند مسیر آن بزرگواران (بزرگان دینی و تاریخی) را ادامه دهند.

پوروهاب نه تنها به عنوان شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارد بلکه به عنوان داور در جشنواره های گوناگون (جشنواره های داخلی) به قضاوت آثار شاعران و نویسندگان می پردازد. به دلیل دانش و اطلاعات گسترده، ایشان سال ها دبیر جشنواره کتاب سلام بودند.

محمود پوروهاب کیست؟

زندگی محمود پور وهاب مانند دیگر افراد، متحمل سختی و مشکلات فراوانی بوده است؛ اما ایشان با کوشش و ممارست توانستند به مقام والایی در زمینه ادبیات برسند. محمود پوروهاب داستان های مذهبی و تاریخی را به زبانی ساده و روان(برای کودکان و نوجوانان) منتشر می کند.

همچنین برخی از اشعار ایشان در کتاب های درسی نیز منتشر شده است که در این بین می توان به “با پرستو های شاد” و “به نام خدا” که به ترتیب در کتاب فارسی بخوانیم دوم دبستان و سوم دبستان وجود دارند، اشاره کرد. محمود پوروهاب علاوه بر داستان سرایی و شعر، به نقل زندگینامه بزرگ مردان تاریخ نیز پرداخته است.

کتاب های محمود پوروهاب

کتاب های محمود پوروهاب بسیار متعدد هستند. جوایز مختلفی به کتاب های ایشان داده شده است که می توان به “از احد تا اُحد“، “پر از بوی گلابی“، “مردی که اسرار زمین را می دانست“، “امام گل ها“، “صدای زلال بلال” و… اشاره کرد. کتاب های محمود پوروهاب به حدود ۱۰۰ عدد می رسند که بخش اعظم آن ها، برای کودکان و نوجوانان تهیه شده است. در پایین به موضوع برخی از کتاب های پوروهاب می پردازیم.

۱- آن روز، آن اتفاق: این کتاب در برگیرنده داستان هایی از زندگی امام حسن عسکری (ع) است که می تواند الگوی خوبی برای کودکان و نوجوانان باشد.

۲- قصه پیامبران: این مجموعه کتاب ها شامل داستان های زندگی برخی از پیامبران است. برای مثال جلد سوم این مجموعه درباره زندگی حضرت هود و صالح (ع) است. در جلد دهم این مجموعه نیز درباره حضرت عیسی مطالبی وجود دارد.

برخی از بهترین اشعار محمود پوروهاب

زندگی محمود پوروهاب تنها برای داستان نویسی صرف نشده است و ایشان در زمینه شعر سرایی هم مهارت کافی را دارند. در پایین به چند شعر کوتاه ایشان اشاره ای می کنیم:

وقتی دلم خیلی گرفته
وقتی که یک دوست
از عشق من، دل کنده رفته

وقتی که تنها
مثل گیاهی در کویرم
یا چون پرنده
در یک قفس زرد و اسیرم

هستی تو با من
چون سایه و نور
دل می بری،
هربار یک جور

*************

باز هم می زند ورق با باد
برگ برگ قشنگ قرآن را
با صدایی بلند، می خواند
باز هم آیه هایی از آن را

بوی گلبرگ آیه ی قرآن
در دل تنگ خانه می پیچد
بوی وتّین و زیتونش
در دلم عاشقانه می پیچد

آیه گل می شود، دلم گلدان
می شوم تازه، پاک و رویایی
روی بال فرشته ای زیبا
می رسیم تا به اوج زیبایی

 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *