خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” آمدم ثواب کنم، کباب شدم “

معنی ضرب المثل ” آمدم ثواب کنم، کباب شدم “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل آمدم ثواب کنم، کباب شدم 🥵

معنی آمدم ثواب کنم، کباب شدم

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی آمدم ثواب کنم، کباب شدم چیست؟

۱- یعنی آمدم کار خیری انجام بدهم که ثواب ببرم اما نه تنها خیری نداشت بلکه ضرر هم زد!

۲- اگر به معنای ظاهری ضرب المثل توجه کنیم، انسان وقتی کار خوبی انجام میدهد برای آن کار ثواب می برد یعنی نزد خدا پاداشش محفوظ است. پاداش کار خیر هم بهشت است. اما وقتی که خطا می کند و به حدی است که از صراط مستقیم خارج می شود، در اینجا جزای او جهنم است؛ جایی که آتش است و عرفا می گویند انسان را می سوزاند و کباب می کند.

در اینکه چه کسی مستحق جهنم و سوختن در آتش است ما صحبتی نداریم چون نمی توانیم برای کسی حکم بهشت و جهنم صادر کنیم!
از این جهت که ذهن شما با معنای ثواب و کباب آشنا شود عرض شد. 🙃

۳- در صحبت های روزمره بسیار از این ضرب المثل استفاده می شود؛ مثلا شما می بینید یک نفر ظاهرش درمانده و فقیر است. دلتان به او میسوزد و از باب اینکه وظیفه انسانی خود را به جا آورید و ثوابی هم کرده باشید، به او کمک می کنید. اما بعدا متوجه میشوید که او دزد بوده و در حین کمک به او کیف پولتان را ربوده است. اینجا می گویید: آمدم ثواب کنم کباب شدم! یعنی آمدم کار خیر کنم خودم به دردسر افتادم.

🔶 یا مثلا میخواهید دو نفری را که باهم قهرند آشتی دهید. ولی با پا در میانی شما نه تنها صلحی بین آنها ایجاد نمی شود بلکه رابطه شان بدتر هم می شود و حتی از شما هم شاکی می شوند!

🔶 البته توجه کنید که همیشه اینطور نیست که نتیجه ثواب کردن کباب شدن باشد! گاهی به عدم مدیریتِ درست خودمان هم برمی گردد. باید جایگاه آن کار و چگونه انجام دادن آن را بدانیم.

هرچند اگر نیت شما خیر باشد ولی اگر نتیجه اش کباب شدن در دنیا باشد، خداوند به قلب و نیت شما نگاه می کند و قطعا پاداش خود را از خدا دریافت می کنید حتی اگر در دنیا کباب شده باشید (آسیب روحی یا جسمی دیده باشید) 😉

پیشنهادی: ضرب المثل بیشتری بخوانید

اختصاصی – دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *