خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه “

معنی ضرب المثل ” گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه 🐦

گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه چیست؟

۱- این ضرب المثل را به کسی می گویند که سعی دارد ماهرانه (!) مردم را فریب دهد. به خیال اینکه کسی متوجه این دغلکاری نمیشود!

۲- گنجشک و قناری از نظر ظاهری بهم شباهت دارند اما از نظر رنگ، باهم فرق دارند. از نظر قیمت نیز، قناری نسبت به قیمت گنجشک گران تر است. فروشنده ای که بخواهد سر مردم کلاه بگذارد، همان گنجشک ارزان قیمت را به رنگ قناری در میآورد تا مشتری به اشتباه بیفتد و پول خرید قناری را به گنجشک رنگ شده بدهد! 🐦

این اتفاق را بصورت ضرب المثل استفاده می کنند. نه تنها در خرید گنجشک و قناری بلکه هرگاه کسی در هر جایگاهی که در جامعه قرار داشته باشد، اگر بخواهد طوری مردم را فریب بدهد که آنها متوجه نشوند، این مَثل را به کار می برند.

۳- به کسی می گویند که باطل را حق جلوه می دهد؛ بعنی سعی دارد روی کارهایش برچسبی از حق بچسباند اما باطن کارش عین باطل است! فقط افراد متخصص و دانا می توانند این جلوه شدن باطل در لباس حق را تشخیص داده و آگاه شوند.

۴- این ضرب المثل کاربردهای بسیاری دارد چرا که رفتار بسیاری از افراد، ما را به یاد این ضرب المثل می اندازد. نمونه بارزش رفتار دشمنان ماست. آنها به خوبی از این روش برای فریب دادن عوام استفاده می کنند. یعنی ظاهر عملکردشان را طوری جلوه می دهند که مردم فکر کنند این ها واقعا خیرخواهشان هستند! اما زهی خیال باطل! غافلند از اینکه پشت لطف کردن های ساختگی آنها، ضربه های بسیاری وجود دارد…

۵- در کل، این مَثل را به انسان های فریبکار به کار می برند. مثلا:

یه شیشه عسل خریدم. فروشنده گفت همین دیروز از کوه های سبلان آورده. خود زنبورها تحویل دادن بهش! خیلی گرون بود اما می ارزید. الان که عسلو باز کردم می بینم مزه شکر ِآب شده میده!! اون عسلی که خود فروشنده داد تست کنم طبیعی بود ولی اینی که بهم فروخت قلابیه! نامرد گنجشک رو رنگ کرده جای قناری جا زده!

بیشتر بخوانید: ضرب المثل درباره فریب دادن

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *