جواب به سوالات و فعالیت درس پنجم نگارش سوم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس پنجم کتاب نگارش سوم بلدرچین و برزگر صفحات ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش سوم درس پنجم بلدرچین و برزگر ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس پنجم
۱- از روی بند اوّل و آخر درس، با خطِّ خوانا و زیبا بنویس.
📗 پاسخ: دو بلدرچین با جوجهای خود در کشتزاری زندگی میکردند. روزها به دنبال غذا به صحرا میرفتند و شبها به لانهی خود برمیگشتند.
مادر گفت: «تا وقتی که دهقان به امید دیگران نشسته بود، برای ما خطری نبود و ما هم نگران نبودیم؛ امّا وقتی شنیدیم او تصمیم گرفته است خودش کار را انجام دهد؛ فهمیدیم که اینجا دیگر جای ماندنِ ما نیست.»
۲- کلمهها و عبارتهای زیر را با دقّت بخوان.
انتظار – خویشان – آشیانهی ما – تعجّب
آنها را در درس پیدا کن و از روی جملههایی که این کلمهها، در آن ها به کار رفتهاند، با خطّ خوانا بنویس.
📗 پاسخ:
امروز هر چه برزگر و پسرش به انتظار نشستند، کسی نیامد.
برزگر پسر را نزد خویشان خود فرستاد که خواهش کند که فردا به کمک آنها بیایند و با هم، کشتزار را درو کنند.
فردا هم کسی نخواهد آمد و آشیانه ی ما، بر جا خواهد ماند.
جوجهها تعجّب کردند و از آنها دلیلش را پرسیدند.
۳- این کلمهها را به چند شکل میتوانی بخوانی؟ با هر شکل آنها، یک جمله بساز.
دم، ده
📗 پاسخ:
دَم: مادرم چای را دَم کرد.
دُم: گربهی حیاط ما دُمِ درازی دارد.
دَه: من دَه شاخه گل رز برای روز مادر خریدم.
دِه: مادربزرگ من تابستانها به دِه میرود.
املا، بیاموز و بگو
۱- با توجّه به متن درس، جاهای خالی را با کلمههای مناسب پر کن. (پاسخ ها با رنگ سبز)
دو بلدرچین با جوجههای خود در کشتزاری زندگی میکردند. روزها به دنبال غذا به صحرا میرفتند و شبها به لانهی خود برمیگشتند. شب دوم جوجهها گفتند: «امروز هرچه برزگر و پسرش به انتظار نشستند کسی نیامد.» شب سوم، جوجهها گفتند: «خویشان برزگر هم نیامدند.»
۲- کلمههای جدول را از درس پیدا کن و بنویس.
📗 پاسخ: تیز – صاحب – خواهش – آشیانه
۳- مانند نمونه، کلمههای مربوط به هم را، با خط به یکدیگر وصل کن.
📗 پاسخ:
خوردم ← میخوری گفتی ← میگویی
آمدید ← میآیی داشت ← دارد
خواندیم ← میخوانیم رفتند ← میروند
هنر و سرگرمی
۱- از روی سرمشق زیر با خطِّ خوش بنویس.
📗 پاسخ: راستی را پیشه خود کُن مُدام تا شوی در هر دو عالم، نیکنام
۲- این دو بلدرچین، مشغول صحبت کردن هستند. فکر میکنی به هم چه میگویند؟ در دو جمله بنویس.
بلدرچین اوّل: 📗 پاسخ: من دوست دارم در این دشت بدوم و بازی کنم و به هرجا که میخواهم بروم.
بلدرچین دوم: 📗 پاسخ: تو باید مراقب باشی که در جاهای خلوت بدوی و بازی کنی، اگر در نزدیکی تو انسان باشد، ممکن است برایت خطرناک باشد.
۳- چهار کلمه از درس، در این جدول قرار دارد. آنها را پیدا کن و بنویس.
📗 پاسخ:
۱- تعجّب ۲- صحرا ۳- مادر ۴- تصمیم
نگارش درس پنجم
موضوعی را به دلخواه انتخاب کن و یک بند دربارهی آن بنویس. (دقّت کن جملهها مربوط به هم باشند و یک مطلب را بیان کنند.)
موضوع: 📗 پاسخ: فصل تابستان
مادربزرگ من همیشه در فصل تابستان به روستا میرود. او در آنجا یک باغ میوه دارد. فصل برداشت سیب که میرسد او کم کم سیبهای درختانش را میچیند، آنها را به خانه میآورد و سیبهای سالم و آسیبدیده را از هم جدا میکند. مادربزرگم سیبهای آسیبدیده را با حوصله ورقه ورقه میکند، روی سبدهای چوبی میچیند و روی پشتبام خانهاش میگذارد تا در آفتاب خشک شوند. او هروقت به خانه ما میآید، برایم میوه خشک و خوشمزه میآورد.
جواب درسهای بعدی نگارش سوم دانلود PDF کتاب نگارش سوم