خانه » پایه هشتم » پاسخ سوالات درس پنجم مطالعات هشتم آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آنها

پاسخ سوالات درس پنجم مطالعات هشتم آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آنها

جواب به سوالات و فعالیت درس پنجم مطالعات اجتماعی هشتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس پنجم مطالعات هشتم آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آنها

پاسخگویی به سوالات درس پنجم کتاب مطالعات اجتماعی هشتم آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آنها صفحات ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۸، ۲۹ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی هشتم درس پنجم آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آنها ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس پنجم

۱- متن زیر را بخوانید و درباره آن گفت وگوکنید:

– کدام یک از این خصوصیات، در شما وجود دارد؟ 📗 پاسخ: هویت‌جویی و استقلال‌طلبی

– آیا این خصوصیات، مسائلی هم برای شما ایجاد کرده است؟ چطور؟

📗 پاسخ: من مدت‌ها ذهنم درگیر علت پیدایش انسان روی زمین بود. به همین دلیل از هرکس که احساس می‌کردم در این زمینه علمی دارد، پرس و جو می‌کردم. از طرفی میل به استقلال‌طلبی دارم و دوست دارم تمام کارهایم را خودم به تنهایی انجام دهم و برای تصمیمات زندگی از کسی کمکی نگیرم.

– شما با این خصوصیات یا مسائلی که پیش آمده چگونه برخورد می‌کنید؟

📗 پاسخ: سعی در تحقیق درباره سؤالات ذهنی خود داشتم. با پاسخ دادن به آنها ذهنم آرام می‌گرفت. اما میل به استقلال‌طلبی در من قابل کنترل نیست و اطرافیانم به من می‌گویند که این رفتارم اشتباه است.

– راه‌حل منطقی و درست برخورد با هر یک از آنها چیست؟

📗 پاسخ: به نظر من صحبت با مشاوران برای یافتن یک راه‌حل درست و منطقی می‌تواند مفید و راهگشا باشد.

۲- هر یک از شما فکر کنید و پاسخ‌ها را روی برگه کاغذ بنویسید.

الف) چه هدف‌هایی برای زندگی خود دارید؟ سه هدف کوتاه‌مدت (یعنی هدفی که در یکی دو سال آینده می‌خواهید به آن برسید) و سه هدف بلندمدت (برای آینده دورتر) خود را بنویسید.

📗 پاسخ:

اهداف کوتاه‌مدت:

– انتخاب رشته علوم تجربی برای تحصیل در آینده

– کسب معدل بالا در امتحانات پایان سال

– آموختن و دنبال کردن یک ورزش به صورت حرفه‌ای در تابستان

اهداف بلندمدت:

– قبولی در رشته داروسازی در دانشگاه

– گرفتن گواهینامه رانندگی

ب) آیا هدف‌هایی که برای خودتان در نظر گرفته‌اید، قابل دسترسی هستند؟ چگونه می‌توان به این خواسته‌ها و هدف‌ها رسید؟

📗 پاسخ: اهدافی که من برای آینده خودم در نظر گرفته‌ام همگی قابل دسترسی هستند و با کمی تلاش و کوشش و پشتکار به آنها خواهم رسید.

پ) چه کسانی می‌توانند در رسیدن شما به این هدف‌ها کمکتان کنند؟ (به طور مستقیم یا غیرمستقیم)

پدر و مادر، دوستان، خانواده، معلم، مشاور، کادر مدرسه

۳- الف) ماجرای حامد را بخوانید و به سلیقه خود کامل و در کلاس تعریف کنید. مجسم کنید و حدس بزنید پیامدهای این ماجرا چه می‌تواند باشد؟

📗 پاسخ: … وقتی حامد بهرام را به عقب هول داد، بهرام تعادل خودش را از دست داد و روی زمین افتاد و سرش با لبه پله برخورد کرد. از سر بهرام خون جاری شده بود و حامد هراسان به او نگاه می‌کرد. مادر حامد از راه رسید و سریع با اورژانس تماس گرفت. بهرام به بیمارستان منتقل شد و خوشبختانه چون زود مراحل درمانی روی او انجام شد، پس از سه ماه با سلامت کامل از بیمارستان مرخص شد.

ب) چه مشکلاتی برای خانواده حامد و چه دردسرهایی برای خانواده بهرام به وجود می‌آید؟

امکان داشت با این حرکت عجولانه حامد، بهرام از دنیا برود و یک عمر پشیمانی گریبان‌گیر حامد شود و یک خانواده داغدار و عزادار شود. از طرفی قانون حامد را مجازات می‌کرد و باید سال‌های زیادی را در کانون اصلاح و تربیت می‌گذراند. هر دو خانواده درگیر ماجراهای سختی می‌شدند که در اثر یک سهل‌انگاری ایجاد شده بود.

پ) به نظر شما حامد از چه راه‌های دیگری می‌توانست عصبانیت خود را به طور صحیح ابراز کند؟

📗 پاسخ: حامد می‌توانست برای بار دوم توپ را به آنها پس بدهد و اگر دوباره این اتفاق رخ داد، دیگر به صدای زنگ اهمیتی ندهد. قضیه را با پدر و مادر خود درمیان بگذارد تا آنها یک راه خوب برای حل مشکل پیدا کنند.

۴- گفت‌وگو کنید: در هنگام عصبانیت چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟ آیا فرد در هنگام عصبانیت می‌تواند خوب فکر کند؟ چرا؟

📗 پاسخ: در هنگام عصبانیت ضربان قلب بالا می‌رود، بنابراین فشار خون نیز بیشتر می‌شود، به همین دلیل عصبانیت شدید ممکن است سبب ایجاد سکته قلبی شود. از طرفی هورمون استرس در بدن زیاد شده و عملکرد مغز را مختل می‌کند. به همین دلیل افراد عصبانی قادر نیستند به خوبی فکر کنند و تصمیمات درستی بگیرند.

۵- یکی از سخنان گوهربار پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) یا امامان بزرگوار را درباره غلبه بر خشم، انتخاب کنید. آن را با خط خوش بنویسید و تزیین کنید و سپس به دیوار منزل یا کلاس نصب نمایید.

پاسخ این سؤال به عهده دانش‌آموز است.

۶- کاربرگه شماره  (۳) راه‌های ابراز صحیح خشم را در کلاس، اجرا کنید.

کاربرگه شماره ۳: مقابله با خشم

همفکری کنید و بگویید در هر یک از موقعیت‌های زیر افراد باید چه روش یا روش‌هایی برای مقابله با خشم انتخاب کنند و به کار ببرند.

موقعیت (۱)

پدر زهره به او و خواهرش قول داده بود که پنجشنبه آنها را به اتفاق دو نفر از دوستانشان به سینما ببرد ولی آن روز به قول خود عمل نکرد و به خانه تلفن زد و گفت که کاری برایش پیش آمده است. زهره و خواهرش عصبانی شدند و…

آنها باید چه رفتاری از خود بروز بدهند؟

📗 پاسخ: آنها نباید ناراحتی خود را با خشم بروز دهند. حالا که آنها می‌دانند امروز قرار نیست به سینما بروند، می‌توانند برنامه دیگری انجام دهند، مثلاً یک بازی گروهی انجام دهند، کتاب بخوانند و یا در کنار هم تلویزیون تماشا کنند.

موقعیت (۲)

حمیده موضوعی را به یکی از دوستانش می‌گوید و از او می‌خواهد به دیگران نگوید، اما چند روز بعد متوجه می‌شود، چند نفر از هم کلاسی‌هایش موضوع را می‌دانند. او عصبانی می‌شود و…

حمیده چه واکنشی باید داشته باشد؟

📗 پاسخ: او با عصبانیت مشکلی را حل نمی‌کند. پس تنها کاری که می‌تواند انجام دهد اینست که دیگر به دوستش اعتماد نکند و حرف‌های پنهانی را با او در میان نگذارد.

موقعیت (۳)

رضا و خواهرش یک رایانه مشترک دارند. رضا مشغول کار با رایانه بود اما یک دفعه بدون آنکه بخواهد، چند مورد از پرونده‌های (فایل) مهمی را که خواهرش ذخیره کرده بود، پاک کرد. خواهر رضا، بسیار عصبانی شد.

رضا چه کار باید بکند؟

📗 پاسخ: رضا باید از خواهرش عذرخواهی کند و برای راه‌حل مشکل باید از یک فردی که در کامپیوتر مهارت دارد مشاوره بگیرد تا فایل‌های پاک شده را بازگرداند.

موقعیت (۴)

شهرام از نانوایی محل، نان گرفته و در حال رفتن به خانه است. در همسایگی خانه شهرام، پسری زندگی می‌کند که چند سال از او بزرگ‌تر است و اغلب حالت خشمگین و پرخاشگر دارد. همچنین معمولاً دیگران را مسخره و تحریک به دعوا می‌کند و بهانه‌ای هم برای دعوا، پیش می‌کشد. شهرام از کنار او رد می‌شود تا به خانه برود اما آن پسر جلویش را می‌گیرد و شروع به فحش دادن می‌کند. شهرام با متانت به راهش ادامه می دهد اما باز مورد توهین قرار می‌گیرد.

شهرام چه رفتاری باید داشته باشد؟

📗 پاسخ: شهرام که این پسر را می‌شناسد به هیچ عنوان نباید خونسردی خود را از دست دهد و باید همواره با متانت به راهش ادامه داده و به او توجهی نکند.

 

گفت‌وگو کنید:

۷- آیا فردی که مشکلاتی در زندگی دارد، عاقلانه است به موادّ مخدّر پناه ببرد؟ چرا؟

📗 پاسخ: خیر. مواد مخدر مشکلات زندگی کسی را حل نمی‌کند بلکه مشکلی بزرگ به مشکلات دیگرش اضافه می‌کند، همچنین سبب می‌شود که حمایت خانواده خودش را از دست بدهد و از طرف جامعه طرد شود.

۸- در سال‌های قبل مطالبی درباره مهارت «نه گفتن» آموختید. توضیح دهید منظور از این مهارت چیست؟

گاهی اوقات افراد در مواجهه با دوستانشان نمی‌توانند درخواست آنها را رد کنند، یا به این دلیل که با آنها رودربایستی دارند و یا به علت اینکه تصور می‌کنند اگر خواسته آنها را انجام ندهند به این معنی است که توانایی کمی دارند، به همین دلیل با درخواست آنان هرچقدر هم که غیرمنطقی باشد، موافقت می‌کنند. در صورتی که آینده انسان و عاقبت انجام هر کاری بسیار مهم است. پس اگر کاری خارج از عقل و منطق بود، باید قاطعانه نه بگوییم و به تمسخر دیگران نیز اهمیتی ندهیم.

۹- علل گرایش افراد به موادّ مخدّر کدام‌اند؟ راه‌حل درست برخورد با هریک از آنها چیست؟

📗 پاسخ: نداشتن آگاهی کافی: جوانان و نوجوانان باید با اثرات زیان‌بار مصرف مواد مخدر آشنا شوند و بدانند که حتی یک بار تجربه آن، آنها را به دام اعتیاد می‌کشاند.

نداشتن روابط دوستانه بین والدین و فرزندان: فرزندان اگر با والدین خود صمیمی نباشند و آنها را در کنار خود نبینند، به راحتی به دام افراد معتاد می‌افتند. پس والدین باید دوستانه در کنار فرزندان باشند و مسائل و مشکلات را با کمک یکدیگر حل کنند.

بیکاری و شرایط سخت اقتصادی: گاهی بزرگسالان به علت بیکاری و فشار زندگی به مصرف این مواد روی می‌آورند تا فکر آنها را از مسائل و مشکلات جدا کند. اشتغال‌زایی توسط دولت و ایجاد شرایط برابر اقتصادی و اجتماعی برای همه افراد جامعه این مسائل را کمتر می‌کند.

۱۰- با توجه به مطالبی که در این صفحات خواندید و دانسته‌های قبلی خود، به طور گروهی، پیامدهای مصرف

موادّ مخدّر را در زندگی یک فرد، روی کاغذ فهرست کنید و به معلم بدهید.

📗 پاسخ: بروز انواع بیماری‌های پوستی – قلبی – تنفسی – مغزی، عدم رعایت بهداشت فردی، طرد شدن از سمت خانواده و جامعه، وابستگی بیش از حد به مواد و انجام هرکاری برای رسیدن به آن، اختلال در خواب، عدم امکان ادامه تحصیل، بیکار شدن، بی‌توجهی به دیگران به خصوص خانواده، عدم پایبندی به اخلاقیات و دستورات دینی، کشیده شدن به سمت تخلفات و جرایم، بی‌خانمان شدن و…

۱۱- چرا بیشتر کشورها با قاچاقچیان و مصرف‌کنندگان موادّ مخدّر مبارزه می‌کنند؟

📗 پاسخ: افراد معتاد یک بار اضافی برای جامعه هستند که هیچ‌گونه خدماتی به جامعه ارائه نمی‌دهند و تنها مصرف‌کننده هستند، از طرفی اعتیاد به مواد مخدر افراد را مستعد انجام انواع جرایم دیگر مانند دزدی، تجاوز، قتل و… می‌کند که این موارد جزء آسیب‌های اجتماعی هستند. به همین دلیل بیشتر کشورها با چنین افرادی مبارزه می‌کنند و قوانین سختی برای آنان در نظر می‌گیرند.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی هشتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هشتم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *