جواب به سوالات و فعالیت درس هفدهم نگارش چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هفدهم کتاب نگارش چهارم مدرسهی هوشمند صفحات ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۰ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش چهارم درس هفدهم مدرسهی هوشمند ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس هفدهم
۱- برای هر یک از شکلهای صدای «س» دو کلمه از متن درس پیدا کنید و بنویسید. (پاسخها با رنگ سبز)
ثـ ث: مثل، ثابت
سـ س: نفس، دبستان
صـ ص: فاصله، صدا
۲- از روی بند پنجم درس با خطّ خوانا و زیبا بنویسید و زیر کلمههایی که برای اوّلین بار با آن روبهرو شدهاید، خط بکشید.
📗 پاسخ: بنفشه به مهتاب گفت: «روی تختهی هوشمند، میتوانی هرچیزی را به هر رنگی که دوست داری، نقّاشی کنی. با پرگار هوشمند، میتوانی دایره رسم کنی یا با نقّالهی هوشمند، زاویهها را اندازهگیری کنی؛ درست مثل پرگار و نقّاله و خطکش واقعی.»
۳- با اضافه کردن اجزای زیر به کلمهی مناسب، کلمههای جدید بسازید.
زار – نده
گل – دو – شوره – جوی – یاب – شالی
📗 پاسخ: گلزار، دونده، شورهزار، جوینده، یابنده، شالیزار
املا
۱- ابتدا حرف دوم هر کلمه را مشخّص کنید؛ سپس با کنار هم قرار دادن آنها کلمهای بسازید. (پاسخها با رنگ سبز)
عکس، فاصله، قرار، حتّی، حاضر، بعد، کتابخانه، شبیه، تازه، برّاق، حیاط ← کارت اعتباری
مهتاب، دوست، مشغول، لَمس، صندوق، صدای معلّم ← هوشمند
۲- الف) پنج جمله از متن درس را که به نظر شما ارزش املایی دارند، انتخاب کنید.
ب) در گروههای دو نفره قرار بگیرید.
پ) از جملههای انتخابی خود به همگروهیتان املا بگویید.
📗 پاسخ: از پیچ کوچهی دوم که گذشت، پرچم ایران و نام مدرسه، نمایان شد؛ «دبستان معرفت.»
باید کف دستت را روی آن بگذاری تا معلوم شود امروز در کلاس حاضری.
دانشآموزان برای نوشتن روی تختهی هوشمند به گچ احتیاج نداشتد؛ بلکه از قلم نوری و گاهی از انگشتان دست، استفاده میکردند که برای مهتاب خیلی جالب بود.
با پرگار هوشمند میتوانی دایره رسم کنی یا با نقّالهی هوشمند، زاویهها را اندازهگیری کنی؛ درست مثل پرگار و نقّاله و خطکش واقعی.
فنّاوری و پیشرفتهای علمی، هر بیننده و شنوندهای را شگفتزده میکند.
هنر و سرگرمی
۱- از روی سرمشق زیر، خوشخط و زیبا بنویسید.
📗 پاسخ:
کودکی گفت من چکار کنم تا به آن کار افتخار کنم
گفتمش علم و معرفت آموز تا شبِ محنت تو گردد روز
۲- هر دسته از کلمهها را از کوچک به بزرگ مرتّب کنید. (پاسخها با رنگ سبز)
مدرسه، حیاط، کلاس ← کلاس، حیاط، مدرسه
برگ، درخت، شاخه ← برگ، شاخه، درخت
شهر، خیابان، کوچه ← کوچه، شهر، خیابان
ثانیه، ساعت، دقیقه ← ثانیه، دقیقه، ساعت
درک متن
با توجه به متن درس «مدرسهی هوشمند»، ترتیب رویدادهای زیر را شمارهگذاری کنید.
رویداد ۱: مهتاب پس از بیرون آمدن از خانه، نفس عمیقی کشید و از هوای دلنشین بهاری لذت برد.
رویداد ۲: وقتی وارد حیاط مدرسه شد، صدای شادی بچّهها او را به یاد دوستانش انداخت.
رویداد ۳: جلوی در کلاس، روی دیوار صفحهای رنگی، شبیه گوشیهای همراه لمسی بود که بچّهها دستشان را روی آن قرار میدادند و بعد وارد کلاس میشدند.
رویداد ۴: رایانهای روی میز معلّم بود و چیزی هم از سقف به تختهی سفید جلوی کلاس نور میتاباند.
رویداد ۵: آن روز بچّهها به کمک نرمافزار آموزشی، تمرینهای درس را انجام دادند. آنها از کتابخانه و آزمایشگاه مجازی هم استفاده کردند.
کتابخوانی
یک کتاب داستان درکلاس بخوانید و مانند فعّالیت صفحهی قبل، رویدادهای آن را به ترتیب بنویسید.
پاسخ این قسمت به عهده دانشآموز است.
نگارش
انشایی بنویسید که پنج بند داشته باشد. موضوع انشا «ایران، وطن من» است. ابتدا بند مقدّمه را بنویسید. سپس برای موضوع کلّی «ایران، وطن من» سه موضوع کوچکتر بنویسید تا موضوع هر یک از سه بند بعدی متن باشند. در پایان بند نتیجهگیری را بنویسید.
موضوع هر بند را بنویسید.
بند دوم: 📗 پاسخ: پایداری مردم ایران
بند سوم: 📗 پاسخ: نعمتهای خدادای ایران
بند چهارم: 📗 پاسخ: جاذبههای گردشگری ایران
ایران، وطن من
📗 پاسخ: زادگاه ما ایرانیان، کشور ایران است. خاک ایران وطن ما میباشد و زبان مادری مردم این کشور، فارسی است که در هر نقطه از این سرزمین با گویش و لهجهی خاصی صحبت میشود.
ایران ما کشوری است که مردمش سالها برای پایداری آب و خاک آن رنج بردهاند و با ستمگران زمان مبارزه کردهاند. کشور ما در هر دورهای هدف متجاوزانی بوده که سعی در تسخیر این سرزمین داشتهاند اما با وجود دلیر مردان و زنان ایرانی در این هدف ناکام ماندند.
کشور ما سرزمینی چهار فصل است که از نعمتهای بیشمار خدادای بهرهمند میباشد. انواع میوههای سرزمینهای گرمسیری و سردسیری در نقاط مختلف کشور در دسترس است.
جاذبههای گردشگری این سرزمین به قدری زیبا و جذاب است که گردشگران، از کشورهای دیگر، حتّی از کشورهای اروپایی برای دیدن آنها به ایران سفر میکنند. مردم ما نیز در تعطیلات متعددی که در طول سال وجود دارد به گردش و تفریح در مناطق دیدنی این سرزمین میپردازند.
ایران، کشوری است که همه ایرانیان با همه مذاهب مختلفی که در آن وجود دارد نسبت به آب و خاک آن غیرت دارند و به آن عشق میورزند. ایران جان و تن ایرانیان است.
جواب درسهای بعدی نگارش چهارم دانلود PDF کتاب نگارش چهارم
سلام میشه صفحه ۱۱۰ و ۱۰۸ رو هم بزارید؟؟
سلام صفحه ۱۰۸ به عهده خود دانش آموز هست، صفحه ۱۱۰ همان ادامه صفحه ۱۰۹ نگارش می باشد که در انتهای پست نوشته شده است.