جواب به سوالات و فعالیت درس شانزدهم نگارش ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس شانزدهم کتاب نگارش ششم آداب مطالعه صفحات ۹۵، ۹۶، ۹۶، ۹۷، ۹۸ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش ششم درس شانزدهم آداب مطالعه ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس شانزدهم
۱- در هر جمله، زیرِ شکل صحیح واژههای داخل کمانک، خط بکشید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
الف) باید دانست که جماعت، (لایق ـ لایغ) چه نوع سخن است.
ب) آگاه شدن از (اهوال ـ احوال) گذشتگان از فواید قصّهخوانی است.
پ) از آداب حکایتگویی این است که سخنان محال و (گذاف ـ گزاف) نگوید.
ت) در نظمخوانی، چنان نکنند که (مستمع ـ مصتمع) ملول گردد.
۲- در جدول زیر، واژههای معنیدار از درس آمده است، آنها را پیدا کنید و بنویسید.
📗 پاسخ: نظمخوانی، محنت، راغب، وصف، لایق، سلاطین، اعتدال، عبرت، زوال
۳- پنج واژه را که با «خوان» و «خوانی» ترکیب میشوند، بنویسید.
📗 پاسخ: کتابخوانی، تعزیهخوان، آوازهخوان، شعرخوانی، کارتخوان، شبیهخوانی، درسخوان، قصّهخوانی، روضهخوان
نگارش درس شانزدهم
۱- متن زیر را در یک بند ادامه دهید و عنوانی برای نوشتهی خود انتخاب کنید.
موضوع: 📗 پاسخ: انگیزه
در اتاق نشسته بودم و به کتابهای کتابخانه نگاه میکردم. ناگهان چشمم به کتاب 📗 پاسخ: «قورباغهات را قورت بده!» افتاد. بسیار انگیزه گرفتم و برخواستم تا برای اهدافم تلاش بیشتری کنم. درس بیشتری بخوانم و هیچگاه از تلاش خسته نشوم. یادم میآید جملهای از این کتاب توجه مرا بسیار به خود جلب کرد و همیشه در ذهنم ماند. نوشته شده بود: «اگر هرروز صبح یک قورباغه را قورت دهی، مطمئن میشوی که سختترین کار دنیا را در ابتدای روز انجام دادی. پس از این پس، انجام هیچکاری برایت سخت نیست.»
۲- یکی از حکایتهایی را که تا به حال شنیدهاید، به زبان ساده بنویسید.
📗 پاسخ: روزی پادشاهی در جاده، تخته سنگی قرار داد تا عکسالعمل مردم را بسنجد. مردم بسیاری بیتفاوت از کنار آن عبور کردند و عدهای هم به بینظمی در شهر اعتراض کردند. شبهنگام فرارسید و یک مرد روستایی با کولهباری بر پشت به تخته سنگ رسید. او بارش را روی زمین گذاشت و با هر زحمتی بود تخته سنگ را از جاده کنار زد. ناگهان زیر سنگ یک کیسه یافت. درون کیسه مقداری طلا بود با یک نامه. در نامه نوشته شده بود: «هر سد و مانعی میتواند یک شانس برای تغییر زندگی انسان باشد.»
جواب کارگاه نویسندگی درس شانزدهم
۱- ضربالمثل «کبوتر با کبوتر باز با باز، کند هم جنس با هم جنس پرواز» را توضیح دهید.
📗 پاسخ: به این معنی است که هرکس باید با هم قشر خود رفتوآمد و دوستی کند تا آسیبی نبیند. دوستان باید از نظر اعتقادی، طبقه اجتماعی، خانوادگی و… مانند یکدیگر باشند.
۲- دریافت خود را از ضربالمثل «این دغل دوستان که میبینی، مگسانند گرد شیرینی»، بنویسید.
📗 پاسخ: منظور از این ضربالمثل افرادی است که به دلیل منفعت خاصی برای دوستی به شما نزدیک میشوند. به محض اینکه منافع این افراد تمام شد، رابطه دوستیشان با شما نیز پایان مییابد.
۳- دو ضربالمثلی را که در کتاب فارسی سالهای گذشته آموختهاید، بنویسید.
📗 پاسخ: ماهی را هر وقت از آب بگيری تازه است.
📗 پاسخ: پند دادن به نادان مانند تخم افکندن در شورهزار است.
جواب درسهای بعدی نگارش ششم دانلود PDF کتاب نگارش ششم
اختصاصی_دانشچی