خانه » اطلاعات عمومی » بهترین راه و روش های مطالعه کردن

بهترین راه و روش های مطالعه کردن

نکات کلیدی و روش های مطالعه کردن

روش های مطالعه کردن

در این پست بهترین نکات، راه و روش های مطالعه کردن و یادگیری موثر برای دانش آموزان و روش های صحیح مطالعه برای کنکور به صورت کاملا خلاصه و مفید توسط کارشناسان خبره در این حوزه برای کاربران نوشته شده است؛ با دانشچی همراه باشید.

روش های مطالعه کردن موثر

مطالعه به معنای خواندن همراه با تفکر است . فرق مطالعه و خواندن این است که در خواندن انسان فقط متن را می خواند بدون آنکه درباره آن متن تفکر و اندیشه نماید مانند خواندن روزنامه، رمان، داستان و … ؛ اما مطالعه همراه با تفکر و یادگیری است.

انسان با مطالعه مطالب جدیدی یاد می گیرد؛ بنابراین اولین نکته ای که باید در مطالعه به آن توجه داشت، فرق آن با خواندن است.

برخی افراد در عمل، مطالعه را با خواندن اشتباه می گیرند، مثلا دانش آموزی درس علوم را رو خوانی می کند بدون آنکه یاد بگیرد و بفهمد و به خاطر همین، سعی میکند مطلب را فقط حفظ کند و همین باعث می شود درس خواندن برایش خسته کننده باشد، پس روش صحیح در مطالعه کردن این است که همراه با فهم و تفکر باشد؛ بنابر این اگر فردی هنگام مطالعه ی متنی، معنای کلمه ای را ندانست باید آن در فرهنگ لغات جستجو کند و یا اگر مطلبی را متوجه نشد آن را یادداشت کند تا در اولین فرصت بتواند از افرادی که می توانند در این زمینه کمکش کنند، مانند معلم، راهنمایی بگیرد.

در روش های مطالعه کردن موثر انسان باید قبل از مطالعه کردن، نسبت به کتابی که میخواهد مطالعه کند در خودش انگیزه ایجاد کند؛ بنابراین باید به دنبال فواید و اهداف آن کتاب باشد، مثلا راجع به درس دینی اگر بداند که باخواندن این کتاب می تواند بفهمد انسان از کجا آمده و برای چه به وجود آمده و به کجا خواهد رفت، نسبت به خواندن آن انگیزه پیدا می کند و با دقت بیشتری می خواند.

نکات کلیدی برای مطالعه

در هنگام مطالعه فرد باید دفترچه ای را برای خود آماده کند و بعد از مطالعه ی هر مطلبی خلاصه ای از آنچه فهمیده است را دسته بندی کرده و یادداشت کند، فایده این کار آن است که اولا به حفظ و ثبت مطالب در ذهن کمک می کند، ثانیا قدرت فهم شخص تقویت می شود، در ضمن می تواند در صورت نیاز و کمبود وقت قبل از امتحان از این خلاصه ها استفاده کند.

خط کشیدن زیر نکات مهم هم میتواند مفید باشد؛ اما نباید در این کار زیاده روی کرد، گاهی شخص زیر اغلب مطالب خط می کشد که این باعث میشود هنگام مطالعه تمرکز کم شود و توجه ذهن به خط کشیدن باشد نه فهم مطالب.

برای مطالعه باید محیط و زمان مطالعه مناسب باشد. مطالعه باید وقتی باشد که ذهن خسته نیست، صبح زود و بعد غروب بهترین زمان مطالعه است؛ البته ناگفتنی نماند که وضعیت افراد نسبت به هم فرق دارد و در این زمینه نمی توان گفت همه باید در ساعت مشخصی مطالعه کنند؛ بلکه هر فرد باید خودش ببیند در چه ساعتی ذهن او از تمرکز بیشتری برخوردار است.

محیط مطالعه باید طوری باشد که تمرکز فرد حفظ شود؛ مثلا مطالعه کردن در جایی که تلویزیون روشن است و فیلم مورد علاقه ما پخش می شود تمرکز ما را به هم خواهد زد.

برای مطالعه باید جسم را هم آماده کرد. طرز نشستن نباید طوری باشد که باعث خواب آلودگی یا فشار آمدن به ستون مهره ها شود، باید از غذاهای مفید استفاده کرد، خوردن یک سیب قبل از شروع مطالعه باعث شادابی و آماده شدن ذهن می شود(حتما امتحان کنید). خوردن روزانه ۶ تا ۱۴ عدد بادام درختی باعث تقویت مغز و افزایش قدرت فهم می شود.

راه های پیشنهادی یادگیری در کلاس درس

اگر مطالعه ی شما درسی است پیشنهاد میکنم ۵ مرحله زیر را حتما اجرا کنید تا فواید باور نکردنی آن را ببینید:

۱- مرحله اول پیش مطالعه؛ یعنی قبل از یادگیری درس و حضور در کلاس، مطلبی را که قرار است آن روز تدریس شود روخوانی کنید.

۲- حضور در کلاس: در کلاس حضور فیزیکی و ذهنی داشته باشید؛ یعنی علاوه بر اینکه غایب نشوید بلکه حواستان هم به کلاس باشد ، اینطور نباشد که جسمتان در کلاس باشد و فکرتان جای دیگری، حضور ذهن در کلاس بسیار مهم است.

۳- مطالعه دقیق و یادداشت برداری، در این مرحله درس را با تفکر و تامل مطالعه و خلاصه نویسی کنید، هر مطلبی را که متوجه نشدید در برگه ای یادداشت کنید.

۴- با یک یا دو نفر از همکلاسیهایتان درس را مرور کنید، و مطالبی که خلاصه کرده اید به یکدیگر ارائه کنید و سوالهایتان را از هم بپرسید، اگر سوالی پیش آمد که جوابش را نمیدانستید یادداشت کنید.

۵- در این مرحله سوالهایتان را از معلمتان بپرسید.

پیشنهادی: انشا زیبا درباره کتاب و کتابخوانی

روش های صحیح درس خواندن و مطالعه _ اختصاصی دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *