جواب به سوالات و فعالیت درس دوم نگارش ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب نگارش ششم پنجرههای شناخت صفحات ۱۵، ۱۶، ۱۷،۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش ششم درس دوم پنجرههای شناخت ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس دوم
۱- از بین واژههای زیر آنهایی را که با هم ارتباط دارند، در یک گروه قرار دهید.
الف: 📗 پاسخ: فکر، افکار، تفکر، متفکران
ب: 📗 پاسخ: معلومات، تعلیم، معلمان، تعلیمات
۲- مانند نمونه، واژهها را کنار هم قرار دهید و هر تعداد که میتوانید، واژهی جدید بسازید و در جدول بنویسید.
اخلاق نیکو، اخلاق پسندیده، 📗 پاسخ: رفتار نیک، رفتار پسندیده، زیباییهای اخلاق، شناخت آفرینش، زیباییهای خالق، شناخت خالق، زیباییهای آفرینش، شناخت رفتار، آداب رفتار، شناخت آداب، اخلاق نیک.
۳- الف) در جملههای زیر نهاد و فعل را مشخّص کنید.
جمله | نهاد | فعل |
ما پدیدهها را خوب و دقیق میبینیم. | ما | میبینیم |
انسان باید خالق خود را بشناسد. | انسان | بشناسد |
محمد رفتار پسندیدهای دارد. | محمد | دارد |
ب) جدول را کامل کنید.
واژگان | حروف مشترک | همخانواده |
حافظ، محفوظ | ح ف ظ | محافظ، محفظه |
مقصد، مقصود | ق ص د | مقاصد، قصیده |
تحصیل، حاصل | ح ص ل | محصول، مُحَصِّل |
جواب نگارش درس دوم
۱- متن زیر را با یکی از کلمات «از، به، در، با» کامل کنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
چلچلهی خوشآواز در آسمان به پرواز در آمد به ابر سلام کرد از کنار خورشید گذشت و به او لبخند زد با باد همنوا شد به زمزمه آب گوش فرا داد و چهرهی زیبای خود را در آن مشاهده کرد. چلچله میدانست که چگونه از این همه زیبایی لذت ببرد.
۲- در مورد یکی از آفریدههای خدا که توجّه شما را جلب کرده است، تحقیق کنید و گزارشی در دو بند ارائه دهید.
📗 پاسخ: چشم نعمت بزرگی است که خدا به ما داده است تا بتوانیم به وسیله آن همه چیز را ببینیم و رنگها را تشخیص دهیم. ما به وسیله چشمانمان زیباییهای روی زمین را میبینیم و این تصاویر را به ذهن میسپاریم. چشم انسان میتواند ۱۰ میلیون رنگ را تشخیص دهد.
چشم ما شبیه یک کره است، در جلوی این کرده یک پنجره شفاف وجود دارد به اسم قرنیه. قرنیه به ما کمک میکند تا اجسام را ببینیم. نور وارد قرنیه میشود، از مردمک چشم عبور میکند و به عدسی میرسد. عدسی نور را روی شبکیه جمع میکند تا تصویر واضحی در آن بسازد.
کارگاه نویسندگی درس دوم
۱- به جای واژگان مشخّص شده، واژههای دیگری قرار دهید و جملهها را بازنویسی کنید.
هیچ چیز نمیتواند اثر محبت را از بین ببرد.
📗 پاسخ: هیچ چیز نمیتواند اثر مهربانی را از بین ببرد.
بپرسیم و از پرسیدن نهراسیم.
📗 پاسخ: بپرسیم و از پرسیدن نترسیم.
هر کسی شخصیت خود را در رفتار و عمل خویش نمایان میکند.
📗 پاسخ: هر کسی شخصیت خود را در رفتار و عمل خویش آشکار میکند.
۲- اکنون دربارهی موضوعی که بیشتر به آن میاندیشید، یک بند بنویسید و از واژههای هممعنی استفاده کنید. کلمات هم معنی با رنگ قرمز مشخص شده است.
📗 پاسخ: خالق انسانها بسیار مهربان و بخشنده است. آفریدگار به ما اجازه داده که اشرف مخلوقات باشیم و نعمت راه رفتن، حرف زدن، دیدن و شنیدن را به ما داده است. سخن گفتن همراه با تفکر است، فکر کردن با استفاده از عقل و اندیشه صورت میگیرد که تنها انسانها دارای نوع کامل آن میباشند.
۳- ضربالمثل «از تو حرکت، از خدا برکت» را در یک بند توضیح دهید.
📗 پاسخ: یعنی هرکس برای رسیدن به خواستههای خود باید تلاش و کوشش کند. انسان باید با توکل به خدا در مسیر رسیدن به خواستههایش حرکت کند، خدا هم به کمک او میآید و در سختیها همراه اوست تا به موفقیت برسد.
درک متن درس دوم
الف) این جملهها را با دقّت بخوانید و به ترتیب درست، شمارهگذاری کنید. (جواب به صورت عدد مشخص شده است)
۶ » مرد نگاهی به نانوا انداخت و گفت: «نان نیست، جان است برادر!»
۷ » مرد گرسنه با دست نانی را نوازش کرد و گفت: «ای مرد، چقدر میگیری که مرا از این نانها سیر کنی؟»
۱ » روزی روزگاری مردی خسته و مانده، تشنه و گرسنه به شهری رسید.
۱۲ » این شد که گفت: «سکهای بده و هر چه که میخواهی از این نانها بخور!»
۵ » «چه میخواهی مرد؟ اینها که میبینی نان است، نه چیز دیگر!»
۹ » نانوا لبخندی زد و گفت: «سکهای بده و نان بخر و بخور. نوش جانت!»
۳ » او با دیدن نانهای تازه آب دهانش سرازیر شد.
۱۰ » طوری حرف میزنی که گویی سالهاست نان ندیدهای.
۱۱ » نانوا به او خیره شد و با خودش گفت: «این مرد هر چه پرخور و گرسنه باشد، بیشتر از چند نان نمیتواند بخورد.»
۸ » روزهاست که نان ندیدهام؛ ولی نانهای تو از آن نانهاست که خوردن دارد.
۲ » از آنجا که خیلی گرسنه بود، جلوی دکان نانوایی ایستاد.
۱۳ » مرد با خوشحالی سکهای به نانوا داد و شروع به خوردن کرد.
۴ » نانوا که مرد گرسنه را دید، پرسید:
ب) پس از مرتّب کردن جملهها، دو سؤال طرح کنید و پاسخ آنها را بنویسید (سعی کنید سؤالها با توجّه به مفهوم کلّی متن باشد).
📗 پاسخ: ۱- چرا مرد با دیدن نانهای تازه آب دهانش سرازیر شد؟
چون مرد بسیار خسته و گرسنه بود و از راه دور آمده بود و تازه به شهر رسیده بود.
📗 پاسخ: ۲- نانوا چگونه اجازه داد که مرد از نانهایش بخورد؟
نانوا از مرد خواست تا به او سکهای بدهد و چون فکر میکرد این مرد هرچقدر هم که گرسنه و پرخور باشد بیشتر از چند نان نمیتواند بخورد، به او اجازه داد هرچقدر که میخواهد، نان بخورد.
هنر و سرگرمی درس دوم
۱- از روی سرمشق زیر، خوشخط و زیبا بنویسید. (این مورد توسط دانش آموز باید نوشته شود)
بیا تا جهان را به بد نسپریم به کوشش همه دست نیکی بریم
نباشد همی نیک و بد پایدار همان به که نیکی بود یادگار
۲- با توجّه به جدول الف، حروف را جایگزین نمادها کنید و واژههای به دست آمده را بنویسید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
الف)
– شخصیت
– آفرینش
– سپاسداری
ب)
– طلب
– معلم
– طول
– طعم
– علم
– معلول
– عمو
– معلوم
– معطل
جواب درسهای بعدی نگارش ششم دانلود PDF کتاب نگارش ششم
اختصاصی_دانشچی