جواب به سوالات و فعالیت درس دهم نگارش دوم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس دهم کتاب نگارش دوم هنرمند صفحات ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش دوم درس دهم هنرمند ( پاسخ گام به گام )
پاسخ سوالات صفحه ۶۵
۱- چهار سطر اوّل درس را با خطّ زیبا و خوانا بنویس. میتوانی از سرمشق خطّ تحریری هم استفاده کنی.
📗 پاسخ: دیشب من سرگرم نقاشی کردن بودم که پدرم گفت: «من دوست دارم فرزندم هنرمند باشد؛ یک هنرمند خوب.»
من با خوشحالی گفتم: «پس من برای اینکه هنرمند باشم، سعی میکنم نقاشی کردن را خیلی خوب یاد بگیرم.»
۲- تا به حال چند کلمهی تازه از کتاب هدیههای آسمان یاد گرفتهای؟ ده تای آنها را بنویس.
📗 پاسخ: آسمان، هدیه، پیامبر، بانو، حضرت، حمد، توحید، دعا، رکعت، تشهد.
۳- کامل کن.
سینما:📗 پاسخ: فیلم، بازیگر، کارگردان
نوازنده:📗 پاسخ: تار، سنتور، پیانو
نقاش:📗 پاسخ: قلم مو، بوم، رنگ
۴- اگر عکّاس بودی، از چه چیزهایی عکس میگرفتی؟
📗 پاسخ: من اگر عکّاس بودم از مناظر طبیعت عکس میگرفتم. از باران، خورشید، ابر، درختان، پرندهها و همه نعمتهای زیبایی که خدا به ما داده است.
صفحه ۶۶
۱- سه سطر بعدی درس را ادامه بده و با خطّ زیبا بنویس.
📗 پاسخ: پدر گفت: «دخترم، هرکاری که با دقّت و فکر انجام شود، هنر است؛ مثلاً اگر تو بتوانی سفالگر بشوی و با گِل چیزهای زیبا بسازی، هنرمند هستی.
۲- مرتّب کن.
الف) باشد، هنرمند، فرزندم، دارم، دوست، من، یک.
📗 پاسخ: من دوست دارم فرزندم یک هنرمند باشد.
ب) دقت، هنرمند، باید، کند، نگاه، همه، چیز، به، با.
📗 پاسخ: هنرمند باید با دقت به همه چیز نگاه کند.
۳- به اوّل و آخر کلمههای زیر، یک کلمهی دیگر اضافه کن وکلمهای جدید بنویس. (پاسخ ها با رنگ سبز)
حشره + کش ← حشرهکش
رخت + خواب ← رختخواب
بی + کار ← بیکار
سنگ + تراش ← سنگتراش
مداد + پاککن ← مداد پاککن
دل + درد ← دلدرد
۴- دوست داری مدرسهات چه شکلی باشد؟ دربارهی آن دو سطر بنویس.
📗 پاسخ: دوست دارم مدرسهی ما همیشه تمیز و پاکیزه باشد. حیاط بزرگی داشته باشد و دور تا دور حیاط را درختان پوشانده باشند. دوست دارم در حیاط مدرسه تاب و سرسره داشتیم تا در زنگ تفریح بازی میکردیم.
صفحه ۶۷
۱- سه سطر بعدی درس را با خطّ خوانا بنویس.
📗 پاسخ: قالیبافی هم هنر است. عکّاسی هم هنر است؛ پس برای اینکه بتوانی یک عکس خوب بگیری، باید هنرمند باشی.
۲- هر وسیله مربوط به کدام شغل است.
خودکار – چکُش – ارّه – میخ – کاغذ – واکس – پارچه – سوزن – چرم – نخ – تخته – آجر – تیشه.
نویسندگی | بنّایی | نجّاری | خیّاطی | کفّاشی |
خودکار
کاغذ |
آجر
تیشه |
چکش
ارّه میخ تخته |
پارچه
سوزن نخ |
واکس
چرم |
۳- مانند مثال کامل کن. مثال : میروم ← خواهم رفت (پاسخ ها با رنگ سبز)
میبینم ← خواهم دید.
مینویسی ← خواهی نوشت.
میشنوید ← خواهید شنید.
۴- دربارهی یکی از هنرها چند سطر بنویس.
📗 پاسخ: بافتنتی هنری است که مادرم دارد. او در زمستان برای من لباس گرم میبافد. او از نخهای رنگی و پشمی و میل بافتنی استفاده میکند و کلاه، جوراب، لباس و دستکشهای زیبایی برای من و خواهرم میبافد.
صفحه ۶۸
۱- از روی هر جمله، یک بار با خطّ زیبا بنویس.
📗 پاسخ:
سفالگر با گِل، چیزهای زیبا میسازد.
عکّاسی هم یک هنر است.
۲- به هر یک از کلمههای زیر، یکی از کلمههای «بی – نا – هم» را اضافه کن و معنای آن را بنویس.
سال: 📗 پاسخ: همسال ← یعنی دو یا چند نفر در یک سن باشند.
نام: 📗 پاسخ: بینام ← یعنی چیزی یا کسی نام نداشته باشد.
کار: 📗 پاسخ: بیکار ← یعنی کسی که کار نداشته باشد.
آرام: 📗 پاسخ: ناآرام ← یعنی کسی که آرامش نداشته باشد.
۳- با توجّه به کلمهی داخل کمانک، مانند مثال، هر بار جمله را تغییر بده و بنویس.
مثال: من کتابم را امانت دادم. (تو)
تو کتابت را امانت دادی. (آنها)
📗 پاسخ: آنها کتابشان را امانت دادند. (شما)
📗 پاسخ: شما کتابتان را امانت دادید.
۴- اگر با ماِه آسمان حرف بزنی، به او چه میگویی؟ در دو سطر بنویس.
📗 پاسخ: اگر میتوانستم با ماه حرف بزنم از او میپرسیدم که زمین و آدمهایش از آن بالا چه شکلی هستند. آسمان زیباتر است یا زمین؟ نزدیک خورشید بودن چه حسی دارد؟ از او میخواستم مرا به آسمان ببرد تا من هم از آن بالا به زمین نگاه کنم.
صفحه ۶۹
۱- نوشتهی زیر را پر رنگ کن و با خطّ زیبا بنویس. (پاسخ این سوال به عهده دانش آموز است)
صبر و حوصله داشته باش تا در کارهایت موفق شوی.
۲- تصویرها را شمارهگذاری کن و داستان کوتاهی دربارهی آنها بنویس.
📗 پاسخ:
۱- عموی من هنرمند است. او سفالگر ماهری میباشد.
۲- او بعد از اینکه سفالها را شکل داد، آنها را داخل کوره میگذارد.
۳- بعد از اینکه سفالها خشک شد، عموی من نقاشیهای زیبایی روی آن میکشد.
۴- خریداران، سفالهای عموی من را بسیار دوست دارند.
جواب درسهای بعدی نگارش دوم دانلود PDF کتاب نگارش دوم