جواب به سوالات و فعالیت درس هفدهم فارسی پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هفدهم کتاب فارسی پنجم کار و تلاش صفحات ۱۳۲، ۱۳۷، ۱۳۹ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش پنجم درس هفدهم کار و تلاش
درست و نادرست ص ۱۳۲
(پاسخ ها با رنگ سبز)
۱- بار سنگین، پشت مور را خمیده کرده بود.
درست
۲- حضرت سلیمان رفتار مورچه را تحسین کرد.
نادرست
۳- مورچه، بُردبار و قانع بود.
درست
درک مطلب درس هفدهم ص ۱۳۲
۱- سلیمان، مور را از چه اتّفاقی ترساند؟
📗 پاسخ: مور در راه عبور مردم بود و سلیمان او را از لگدمال شدن توسط مردم ترساند.
۲- وقتی که سلیمان مور را دید ، او به چه کاری مشغول بود؟
📗 پاسخ: سعی میکرد پای ملخی را با خود به لانهاش ببرد.
۳- چرا مور دعوت سلیمان را نپذیرفت؟
📗 پاسخ: به اعتقاد مور، قناعت کردن بسیار بهتر از سور و میهمانی پادشاهی بود. او خود را نیازمند کسی نمیدانست چون هم تلاش میکرد غذا تهیه کند و هم انبار برای ذخیره غذا داشت و امیدوار بود که بعد از تحمل رنج، به راحتی و گنج دست یابد.
۴- چه زمانی برای تلاش و کوشش مناسب است؟
📗 پاسخ: دوران جوانی که انسان در فکر و جسم نیرومند است.
۵- مور، چه کاری را بهتر میدانست؟
📗 پاسخ: کار و تلاش هنگام نیرومندی
تدبیر برای آینده چون هم غذا تهیه میکرد و هم انبار برای ذخیره غذا داشت
قناعت پیشه کردن
امیدوار بودن به آسایش بعد از تحمل رنج.
۶- شما با نظر مور موافقید یا سلیمان؟ دلیل بیاورید.
دانشآموز عزیز شما پاسخ بدهید.
درک و دریافت درس هفدهم ص ۱۳۷
۱- منظور از «همه چیز را همگان دانند» چیست؟
📗 پاسخ: یعنی یک نفر نمیتواند به همه علوم آگاه باشد، هر کس در مورد مسائل محدودی که درباره آنها مطالعه داشته و آموخته، آگاهی دارد. در نتیجه همه علوم نزد همه مردم است.
۲- مکتبخانهها را با مدرسههای کنونی مقایسه کنید.
📗 پاسخ: مکتبخانهها نسبت به مدارس امروزی کوچکتر بود.
تعداد دانشآموزان در مکتبخانه کمتر از مدارس امروزی بود.
علومی که در مدارس امروزی آموزش داده میشود گستردهتر از مکتبخانهها است.
دانشآموزان در مکتبخانهها روی زمین مینشستند و در مدارس امروزی روی نیمکت و صندلی.
امکانات مکتبخانهها نسبت به مدارس امروزی بسیار ناچیز بود.
معلم مکتبخانه یک نفر بود و در مدارس امروزی چندین معلم مشغول آموزش هستند.
هزینه تحصیل در مکتبخانهها معمولاً با کالا پرداخت میشد ولی در مدارس امروزی با پول پرداخت میشود.
و شیوه آموزش نیز در مکتبخانهها و مدارس امروزی بسیار متفاوت است.
۳- چه چیزهایی راهنمای ابوریحان برای موفّقیت بودند؟
📗 پاسخ: لطف خداوند مهربان، توجه و محبت پدر و مادرش، خاطره نخستین روز مدرسه و رفتار پسندیده اولین معلمش، اشتیاق شدید او به آموزش و یادگیری مطالب مختلف و تحمل رنج برای آموختن مطلب از بزرگان.
۴- راه ورود به سرزمینهای ناشناخته، چیست؟
📗 پاسخ: پرسیدن از دانایان، خوب گوش دادن و فکر کردن، با دقت تماشا کردن طبیعت و آموختن از طبیعت و انسانها، سفر به سرزمینهای دیگر و آموختن زبان، فرهنگ و آداب و رسوم آنان.
۵- جملهی «همه جا محلّ یادگیری است» یعنی چه؟
📗 پاسخ: هر محلّی دارای شرایط و نکات مخصوص به خود است و ظرافتهایی دارد که با دقت و توجه میتوان متوجه شد. پس در هر محلّی مسائلی برای آموختن وجود داردکه انسان با خرد و تیزبین و جستوجوگر آنها را مییابد و میآموزد و به ارزش وجودی خود میافزاید.
ص ۱۳۹
این حکایت با کدام یک از مَثَلها ارتباط دارد؟
📗 پاسخ: راستی، راه نجات است.
جواب درسهای بعدی فارسی پنجم دانلود PDF کتاب فارسی پنجم معنی شعر کار و تلاشاختصاصی_دانشچی