خانه » پایه پنجم » پاسخ سوالات درس نهم نگارش پنجم نام‌آوران دیروز، امروز، فردا

پاسخ سوالات درس نهم نگارش پنجم نام‌آوران دیروز، امروز، فردا

جواب به سوالات و فعالیت درس نهم نگارش پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس نهم نگارش پنجم نام‌آوران دیروز، امروز، فردا

پاسخگویی به سوالات درس نهم کتاب نگارش پنجم نام‌آوران دیروز، امروز، فردا صفحات ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش پنجم درس نهم نام‌آوران دیروز، امروز، فردا ( پاسخ گام به گام )

املا و دانش زبانی

۱- با توجه به متن درس، کلمه‌های گروه «الف و ب» را با هم ترکیب کنید و واژه‌ی جدید بسازید.

گروه الف: خوش، سپاس، نام، کتاب، پر، خدا

گروه ب: امید، فروش، آور، حافظ، نما، گزار

واژه‌های جدید: 📗 پاسخ: سپاس‌گزار، نام‌آور، کتاب‌فروش، پر امید، خداحافظ، پرفروش، خوش‌نما

۲- با توجه به متن درس، از روی بندی که درباره‌ی «نام‌آوران امروز» صحبت کرده است، یک بار بنویسید.

📗 پاسخ: کتاب سه فصل داشت: «نام‌آوران دیروز، نام‌آوران امروز، نام‌آوران فردا». فصل دوم یعنی «نام‌آوران امروز» بیشتر توجه مرا به خود جلب کرد. فهرست مطالب فصل را نگاه کردم، دیدم مربوط به تاریخ معاصر و مخصوصاً بزرگان و نام‌آوران دورة انقلاب اسلامی است. از چهره‌های رشید و دلاور دوران هشت سال دفاع مقدّس تا دانشمندان و شهدای علمی و فناوری هسته‌ای مانند شهید مصطفی احمدی روشن، شهید حسن تهرانی مقدّم، شهید مسعود علی محمّدی، شهید داریوش رضایی نژاد و شهید مجید شهریاری.

۳- جدول زیر را کامل کنید.(پاسخ ها با رنگ سبز)

جمله گسترش یافته جمله‌ی کوتاه
سام جوانی زورمند را با قامتی بلند و موی سپید دید. سام جوانی زورمند را دید.
حیاط قصر بزرگ پر از گل‌های رنگارنگ و خوشبو بود. حیاط قصر پر از گل بود.
در دشتی بزرگ پروانه‌ای با بال‌های زیبا، و خوش آب و رنگ  زندگی می‌کرد. در دشتی بزرگ، پروانه‌ای زندگی می‌کرد.

درک متن

۱- به نشانه‌هایی كه زیر آنها خط كشیده شده، توجّه كنید.

جمله‌ی اوّل: هركدام در گوشه‌ای از كتاب‌فروشی سرگرم تماشا و خواندن بخش‌هایی از كتاب شدیم.

جمله‌ی دوم: ناگزیر، كتابم را بستم و به آقای فرهنگ تحویل دادم.

جمله‌ی سوم: چه كسانی این همه كتاب را می‌خوانند؟

جمله‌ی چهارم: تو چه گل سرخ زیبایی هستی!

۲- با توجّه به جمله‌ها و نشانه‌های بالا، جدول زیر را كامل كنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

شکل نشانه نام نشانه کاربرد
جمله‌ی اول . نقطه برای تمام کردن جمله
جمله‌ی دوم ، ویرگول برای مکث و وقفه در جمله
جمله‌ی سوم ؟ علامت سؤال برای بیان پرسش
جمله‌ی چهارم ! علامت تعجب برای بیان تعجب و شگفتی

نگارش درس نهم

یکی از موضوع‌های زیر را انتخاب کنید و با استفاده از «روش مقایسه»، سه بند درباره‌ی آن بنویسید.

شیوه‌ی دفاع از میهن در زمان گذشته و امروز

شیوه‌ی دید و بازدیدهای نوروزی در گذشته و امروز

وسیله‌ی گرم کردن خانه‌ها در گذشته، امروز و فردا

وسایل سفر در گذشته، امروز و فردا

نوع بازی‌های کودکان در روزگار گذشته و امروز

📗 پاسخ: شیوه‌ی دید و بازدیدهای نوروزی در گذشته و امروز

مادرم تعریف می‌کرد در گذشته مهمانی‌های عید رنگ و بوی دیگری داشته. صفا و صمیمیتی که در آن زمان وجود داشته، امروزه دیده نمی‌شود. من خیلی کنجکاو شدم که بدانم در گذشته این مراسم چگونه برگزار می‌شد، برای همین از مادرم خواستم برایم تعریف کند.

او گفت: در آن زمان مبل و میز نبودکه برای پذیرایی از آن استفاده شود. یک سفره‌ی پارچه‌ای معمولاً از جنس ترمه وسط اتاق پهن می‌کردند. هفت‌سین را داخل آن می‌چیدند و وسایل پذیرایی را نیز در گوشه آن قرار می‌دادند. یک ظرف پر از آجیل که بیشتر شامل تخمه می‌شد و گاهی انجیر خشک، برگه زردآلو، هسته‌ی بود داده شده‌ی زردآلو و گاهی چیزهای دیگر، بسته به سلیقه هرکس داخل آجیل می‌ریختند. چند کاسه کوچک برای آجیل، بشقاب‌های میوه‌خوری، چاقو، یک ظرف شیرینی و یک ظرف شکلات همیشه کنار سفره بود و ما همیشه منتظر فرصتی برای ناخنک زدن به خوراکی‌ها بودیم.

مهمان که می‌آمد، ظرف میوه آورده می‌شد و همه کنار هم روی زمین می‌نشستند و مشغول گفتگو می‌شدند. اما امروزه مهمانی‌ها رنگ دیگری دارد. در ایام عید که بیشتر مردم به سفر می‌روند، و با تماس تصویری یا با پیامک عید را تبریک می‌گویند. بعد از آن هم مهمانی‌ها با تجملات زیادی برگزار می‌شود و در حین مهمانی همه یا حواسشان به تلفن همراه خود است یا مشغول تماشای تلویزیون هستند. مادرم می‌گفت خیلی دلتنگ آن روزهاست.

📗 پاسخ: وسیله‌ی گرم کردن خانه‌ها در گذشته، امروز و فردا

در زمان‌های خیلی دور از هیزم برای گرم کردن خانه‌ها استفاده می‌شد. معمولاً خانه‌ها چیزی شبیه به شومینه امروزی داشتند، داخل آن هیزم می‌ریختند و آتش روشن می‌کردند. پس از آن کرسی به جمع خانواده‌های ایرانی پیوست. مادرها ذغال را روی منقل گداخته می‌کردند و سپس زیر چوب کرسی قرار می‌دادند. لحاف کرسی را روی آن می‌کشیدند و اهالی خانه برای گرم شدن به زیر لحاف می‌رفتند.

سپس بخاری‌های نفتی آمد که برای روشن ماندن آن از نفت استفاده می‌شد. علاءالدین و والور نیز با نفت کار می‌کرد که علاوه بر گرم کردن خانه‌ها از آن برای تهیه غذا نیز استفاده می‌شد.

امروزه از بخاری، شومینه، شوفاژ، پکیج و اسپیلت برای گرم کردن خانه‌ها استفاده می‌شود. وسایلی که روز به روز پیشرفته‌تر و استفاده از آنها ساده‌تر می‌شود. شاید در آینده تمام این لوازم حذف شوند و ساختمان‌ها به سیستم گرمایش از کف یا از سقف مجهز شوند. چیزی که هم‌اکنون نیز به طور محدود در دسترس برخی از ساختمان‌ها هست.

 

جواب درس‌های بعدی نگارش پنجم دانلود PDF کتاب نگارش پنجم

اختصاصی_دانشچی

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *