جواب به سوالات و فعالیت درس اول هدیههای آسمان سوم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس اول کتاب هدیههای آسمان سوم آستینهای خالی صفحات ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات هدیههای آسمان سوم درس اول آستینهای خالی ( پاسخ گام به گام )
گفتوگو کنیم درس اول صفحه ۱۰
به نظر شما مهمترین عضو بدن کدام است؟ چرا؟
📗 پاسخ: همه اعضای بدن انسان مهم و حیاتی هستند و هر کدام برای انجام دادن کاری ساخته شدهاند. هر کدامشان که نباشند، انجام بعضی کارها مشکل میشود، ولی انسان امیدوار و با همّت اگر یکی از اعضای بدن را هم نداشته باشد راهی برای انجام کارهایش پیدا میکند.
بازی کنیم، فکر کنیم ص ۱۰
بدون استفاده از انگشت شَست، دکمهی لباستان را ببندید.
📗 پاسخ: انگشت اشاره را داخل جادکمه کردم و با انگشت اشاره و انگشت وسط دست دیگرم دکمه را داخل جادکمه قرار دادم. خیلی سخت بود و زمان زیادی برد.
با چشمهای بسته، جهت یک صدا را تشخیص دهید و به سوی آن بروید.
📗 پاسخ: جهت صدا را تشخیص دادم و به سوی آن حرکت کردم، امّا با هر چه که سر راهم بود برخورد میکردم، آهسته و با احتیاط قدم برداشتم تا به مقصد رسیدم. انجام این کار هم سخت بود و هم زمان زیادی برد.
بدون خم کردن انگشتان دست، مداد را به دست بگیرید و این جمله را کامل کنید:
«اگر دستهای من به صورت دیگری بود، 📗 پاسخ: انجام کارها برایم بسیار سخت بود. از خداوند به خاطر همه نعمتهایی که به من داده سپاسگزارم.»
بیندیشیم ص ۱۱
این دو آیه را بخوانید. در آن به چه نعمتهایی اشاره شده است؟
اَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْن * وَلِساناً وَ شَفَتَیْنِ
آیا ما به انسان، دو چشم و زبان و دو لب ندادیم؟ (سورهی بلد، آیات ۸ و ۹)
📗 پاسخ: دو چشم، زبان و دو لب.
یکی از این اعضا را در نظر بگیرید. اگر آن عضو در صورت شما نبود، چه اتّفاقی میافتاد؟
📗 پاسخ: اگر چشمها نبود، از دیدن این همه زیبایی که خداوند آفریده، محروم میشدیم، برای عبور و مرور مشکل داشتیم و همچنین تشخیص چیزهایی که لمس میکردیم، سخت بود، اگر زبان نبود، برای حرکت دادن غذا در دهان هنگام خوردن، چشیدن مزهها و حرف زدن مشکل داشتیم. خداوند به خوبی از نیازهای انسانها آگاه است و برای همه آنها عضوی را در بدن قرار داده است.
دوست دارم ص ۱۱
برای تشکّر از خدای مهربان که این همه نعمت به من بخشیده است، …
📗 پاسخ: به دستوراتی که داده عمل کنم و برای نگهداری از این نعمتها تلاش کنم و آنها را در جهتی که مورد رضایت خداوند است به کار برم.
بگرد و پیدا کن ص ۱۲
این دانشآموزان از کدام نعمتهای خدا استفاده میکنند؟
📗 پاسخ:
در طبیعت از نعمت نور خورشید تابان، سرسبزی طبیعت، هوای پاک، رودخانه زلال و با طراوت و در جریان
در اعضای بدن از نعمت دستها، پاها، دهان، چشم، از حس لامسه، چشایی، قدرت بیان، قدرت تفکر و…
و همچنین از نعمت محبّت، دوستی و همدلی و دانستن قدر طبیعت زیبا با آلوده نکردن آن.
به نظر شما چرا خدا این هدیههای زیبا را در طبیعت قرار داده است؟
📗 پاسخ: خداوند بسیار مهربان است و هر چیزی که باعث علم و آگاهی انسان به وجود خداوند باشد را در اختیار انسان قرار داده تا هم از آنها استفاده کند و هم سپاسگزار خداوند باشد.
ببین و بگو ص ۱۳
«یکی از بهترین راههای تشکّر از خدا، استفادهی صحیح از نعمتهای اوست».
حالا به من کمک کن بدانم چه کارهایی را باید انجام دهم و چه کارهایی را نباید انجام دهم؟
📗 پاسخ:
کارهایی که باید انجام داد: قرار دادن زبالهها در سطل زباله، کمک به نیازمندان و محبت به یکدیگر
کارهایی که نباید انجام داد: آزار رساندن به حیوانات، آسیب رساندن به درختان با کندهکاری روی درخت، آسیب رساندن به چمن با دوچرخه سواری روی آن، از بین بردن زیباییهای طبیعت با کندن گلها و دعوا و سر و صدای زیاد هنگام بازی که باعث آزار رساندن به دیگران میشود.
با خانواده ص ۱۳
از پدر و مادر خود بپرسید، مهمترین نعمتیکه خدا به آنها بخشیده است، چیست؟ چرا؟
📗 پاسخ: به نظر آنها اینکه خداوند به آنها فرزندی متفکر و پرتلاش داده، مهمترین نعمتی است که خدا به آنها بخشیده است، چون من همیشه سعی میکنم به پدر و مادرم نیکی کنم و درسهایم را خوب بخوانم تا بتوانم برای خانوادهی خودم و جامعه مفید باشم.
جواب درسهای بعدی هدیههای آسمان سوم دانلود PDF کتاب هدیههای آسمان سوم