خانه » دانستنی ها » معنی محاربه چیست؟ مختصر در مورد آن

معنی محاربه چیست؟ مختصر در مورد آن

همه چیز در مورد معنی محاربه

معنی محاربه چیست؟ مختصر در مورد آن

معنی محاربه چیست؟

محاربه کلمه‌ای عربی است و در لغت‌نامه فارسی به معنی جنگیدن و پیکار کردن است. در فقه و حقوق اسلامی، محاربه جرمی است که با سلاح کشیدن به روی مردم و به قصد ترساندن و تهدید آنان رخ می‌دهد. به فتوای فقهای اسلامی، هرکس به زور و آشکارا به مال و ناموس مردم دست‌درازی کند، محارب شناخته می‌شود.

محارب به چه معناست؟

از دیدگاه قرآن افرادی که با دزدی بر سرگردنه‌های بیرون شهر یا در داخل شهر، با تهدید سلاح (چاقو، تیر و کمان، شمشیر، تفنگ و…) سبب وحشت و ترس مردم شود و به جان و مال آنان تجاوز کند، مانند این است که با خدا و رسول خدا به جنگ برخاسته و محارب شناخته می‌شود.

بر همین مبنا در سال ۱۳۹۲ قانون مجازات اسلامی برای محاربه تصویب شد که در ماده ۲۷۹ آن محارب را فردی معرفی می‌کند که با کشیدن سلاح سبب به خطر افتادن جان، مال یا ناموس مردم و به وحشت انداختن آنان می‌شود به نحوی که سبب ایجاد حس ناامنی در جامعه شده باشد. بنابراین اگر فردی از سلاح استفاده کرد و موجب رعب و وحشت فردی شد، اما در جامعه ناامنی ایجاد نکرد، محارب شناخته نمی‌شود. در مقابل آن اگر فردی با نشان دادن اسلحه در مکانی عمومی سبب وحشت افراد زیادی شود، محارب شناخته می‌شود.

انواع مجازات محاربه

مجازات محاربه در بخشی از قوانین کیفری اسلام آورده شده که در آیه ۳۳ سوره مائده نیز به آن اشاره شده است. بر همین اساس قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ مجازات محارب را اینگونه مشخص می‌کند: فردی که جرمی مرتکب شده و براساس قوانین محارب شناخته می‌شود، به تشخیص قاضی به یکی از ۴ مجازات اعدام، به صلیب کشیدن، قطع دست و پای مخالف و تبعید محکوم می‌شود.

برای خواندن مطالب دانستنی کلیک کنید.
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *