خانه » دانستنی ها » روف گاردن چیست؟ و مختصر در مورد آن

روف گاردن چیست؟ و مختصر در مورد آن

همه چیز در مورد روف گاردن

روف گاردن چیست؟

روف گاردن چیست؟

توضیح مختصر: روف گاردن یا فضای سبز روی پشت بام (به انگلیسی: Roof Garden) می باشد و نام هایی نظیر بام سبز، سقف سبز و بام باغ را دارد. همانطور که از نام آن پیداست، روف گاردن تکنولوژی مدرنی است که بر روی پشت بام ها و تراس ها اعمال می شود.

روف گاردن بامی است که مقدار یا تمامی آن با پوشش گیاهی و خاک، یا با محیط کشت روینده، پوشانیده می‌شود و بستر کشت گیاه، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی شکل گرفته باشد؛ مانند کف لابی ساختمان که سقف پارکینگ را تشکیل میدهد، یا کف حیاطی که بر روی پارکینگ شکل گرفته و امکان کاشت گیاه بر روی خاک طبیعی زمین محیا نباشد.

تاریخچه روف گاردن

مشخص نیست که ایده اصلی چنین طرحی منسوب به چه کسی است و به کدامین دوره بازمی‌گردد. شاید این ایده از توصیف باغ‌ های معلق بابل نشات گرفته شده باشد یا باغ هایی که در هوا معلق نبوده بلکه در واقع روی بام ها و مهتابی های چند ساختمان قرار داشتند. بام های سبز مدرن که از سیستم لایه‌های پیش‌ساخته تشکیل می‌شوند، بالنسبه پدیده‌ای نو می‌باشند.

این نوع بامها در دهه ۱۹۶۰ در آلمان توسعه و به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز گسترش یافتند. ریشه بام‌های سبز مدرن در ایسلند و اسکاندیناوی می‌باشد. دلایل شکل‌گیری بام‌های سبز در این مناطق که اقلیمی سرد دارند، محدودیت مصالح ساخت و ساز بوده‌است؛ به‌طوری‌که ساکنین را بر آن داشته برای ساخت وساز، تا حد امکان از مصالح بوم آورد آن مناطق که شامل کلوخ چمنی و سنگ بوده‌استفاده کنند.

این بام‌ها به‌طور معمول شامل ترکیبی از دو تا سه لایه کلوخ چمنی بر روی لایه‌ای از شاخه‌ ها و ترکه ‌های کوتاه بوده‌اند که برای هدایت آب باران شیب دار گشته‌اند. این بام‌ها در عین اینکه بدوی بوده‌اند، ذخیره حرارتی و عایق ساختمان‌ها را فراهم کرده و الهام بخش بام‌ های سبز امروز می‌باشند. در قرن بیستم تعدادی بام منفرد مطرح شدند که اثرگذارترین آن‌ها فروشگاه Derry&Toms در لندن با پوشش بام شش هزار متر مربعی و Casino Pation در برن سوئیس است که در دهه ۱۹۳۰ کاشته شدند.

روف گاردن ها  تاریخ بسیار قدیمی و غنی دارند.اولین نمونه از این باغ‌ها، باغ‌های معلق بابل می‌باشد که حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده اند و جزء عجایب هفت گانه جهان به حساب آمده از دیگر نمونه‌ها میتوان به ویلای رازآلود در شهر پمپی اشاره نمود که توسط رومیان ساخته شده‌است. ناصر خسرو نیز در آثار خود از باغهایی سخن گفته که در مصر بوده اند و در طبقه ۱۴ ساختمانی قرار داشته و آب چاه به منظور آبیاری به آن ارتفاع منتقل می شده‌است.

امروزه از این تکنولوژی در بسیاری از کشورهای اروپایی همانند فرانسه وسوئیس استفاده می شود. دولت هلند برنامه های بسیاری برای تشویق افراد به ساخت چنین بام هایی ارائه کرده است. در کانادا ،تورنتو از ساخت و ساز های گسترده ی روف گاردن برای غلبه بر مشکلات محیط زیست استفاده می شود.

مزایای روف گاردن

  1. تامین فضایی سازگار و مطبوع برای کاربران ساختمان
  2. بهبود مناظر اطراف ساختمان با فراهم کردن یک فضای سبز زیبا
  3. ایجاد محیطی سبز، زیبا ونیمه عمومی (مشاعی) برای ساکنین ساختمان و بالا بردن کیفیت زندگی
  4. ایجاد منظر شهری سبز و کاهش آلودگی
  5. کاهش بار گرمایش (با افزودن توده و لایه عایق حرارتی) و سرمایش بنا (از طریق سرمایش تبخیری)
  6. کاهش اثرات گرمایش و تغییرات آب و هوایی شهری
  7. افزایش محدوده زندگی
  8. کاهش سیلاب
  9. تصفیه هوا و کاهش CO2 هوا
  10. کاهش و تعدیل شدت صداهایی که تا db18 وارد ساختمان می‌شود و به میزان db3 یا بیشتر خارج می‌شود.
  11. بهبود مناظر اطراف ساختمان با فراهم کردن یک فضای سبز زیبا.
  12. بالا بردن طول عمر غشای بام (دو یا سه بار بیشتر) با محافظت از آن در برابر اشعات UV مضر و صدمات آب و هوایی.
  13. افزایش ارزش ملک
  14. کاهش هزینه نگهداری از سقف – کشت روی بام به شکل گسترده، نوعی پوشش محافظ را تداعی می‌کند، سطح کاشته شده خود محافظت و نگهداری می‌شود و به عبارت دیگر، نگهداری از بام به حداقل می‌رسد.

معایب روف گاردن

برخی پیامد های منفی استفاده از بامهای سبز به شرح زیر است: نیاز به تقویت سازه بامهای موجود برای استقرار بام سبز و وجود این حقیقت که اغلب این بامها برای حضور انسان طراحی نمی‌شوند. اما با طراحی و اجرای سیستم‌های جایگزین این عیب نیز قابل رفع می‌باشد بامهای سبز همچنین نیازمند معیارهای سازه‌ای قابل قبول می‌باشند.

بسیاری از بامهای موجود، به دلیل بار وزن ملزومات خاک و گیاهان برای دارابودن بام سبز مناسب نیستند. لازم به ذکر است که گیاهانی که دارای ریشه‌های عمیق بوده ممکن است به سیستم عایق آب سقف ضرر رسانده و به دلایل سخت بودن تعمیرات مشکلاتی را ایجاد نمایند لذا در انتخاب پوشش گیاهی این‌گونه باغ‌ها باید دقت شود و با افراد خبره مشورت به عمل آید.

از دیگر معایب این گونه سقف‌ها از لحاظ سازه‌ای می‌توان به افزایش بار سقف اشاره نمود البته این مورد به دیتیل اجرایی سقف و نوع پوشش گیاهی آن بستگی دارد. یکی از دیگر معایب بام‌های سبز هزینه اجرایی اولیه آن می‌باشد که بیشتر از سقف‌های معمولی می‌باشد البته لازم به ذکر است که با توجه به مزایای فوق الذکر این هزینه در دراز مدت جبران شده و ناچیز می‌باشد.

فیلترینگ روف گاردن

فیلترینگ در روف گاردن به عملیاتی اتلاق می‌شود که طی آن از انتقال املاح خاک به لایه های پایین تر جلوگیری می گردد. این عمل به واسطه قرار دادن لایه ای از الیاف انجام می پذیرد. عدم انجام این عملیات باعث تغییر بافت خاک و مسدود شدن مسیرهای زهکشی روف گاردن می شود.

درباره باربیکیو بیشتر بخوانید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *