خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” دست بالای دست بسیار است ” + داستان

معنی ضرب المثل ” دست بالای دست بسیار است ” + داستان

آشنایی با معنی ضرب المثل دست بالای دست بسیار است 🖐🏻

دست بالای دست بسیار است

در این پست با داستان و معنی ضرب المثل ایرانی دست بالای دست بسیار است ” آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

دست بالای دست بسیار است یعنی چه؟

۱- یعنی همیشه کسی یا چیزی هست که بالاتر از ما و داشته هایمان باشد.

ضرب المثل دست بالای دست بسیار است چه موقع بکار می رود؟ زمانی که شما به یک جایگاه خوب در زندگی یا کار خود می‌رسید و فکر می‌کنید که دیگر بالاتر از شما نیست یک نفر با موقعیت بهتر پیدا می‌شود. یا اگر به کسی ظلمی کنید شخص دیگری همان کار را در حق شما خواهد کرد که این مثل را به کار می‌برند.

ایموجی این ضرب المثل 🖐🏻🔝 🖐🏻

معنی ضرب المثل دست بالای دست بسیار است

انشا در قالب داستان ضرب المثل دست بالای دست بسیار است

در یک روز تابستانی، سنگ تراشی از کار خود رضایت نداشت و احساس حقارت می کرد، از کنار خانه بازرگانی در حال رد شدن بود. در خانه باز بود و او باغ، نوکران و خانه مجلل بازرگان را دید و به حال خود افسوس خورد و گفت:

چقدر این بازرگان ثروتمند است! و آرزو کرد که او هم مانند بازرگان قدرتمند شود. نگهان، به فرمان خدا او تبدیل به بازرگانی با شکوه و عظمت شد! تا مدت ها می‌اندیشید که از همه قدرتمندتر است. تا روزی حاکم شهر از آنجا عبور کرد، او دید که تمام مردم به پادشاه احترام می گذارند حتی بازرگانان.

مرد با خود گفت: ای کاش من هم یک حاکم بودم، در این صورت از همه قوی تر می شدم! در همان زمان، او به حاکم مقتدر شهر بدل شد. هنگامی که روی تخت روان نشسته بود، مردم همه به او احترام می گذاشتند. احساس کرد که نور خورشید او را اذیت می‌کند و با خودش فکر کرد که خورشید چقدر قدرتمند است.

او آرزو کرد که خورشید شود و به خورشید تبدیل شد و با تمام نیرو سعی کرد که به زمین بتابد و آن را گرم کند. کمی که گذشت ابری بزرگ و سیاه جلوی تابش او را گرفت. پس با خود گفت: نیروی ابر از خورشید بالاتر است و آرزو کرد که به ابری بزرگ تبدیل شود و همان شد. کمی نگذشت که بادی وزید و او را به این طرف و آن طرف برد. این بار آرزو کرد که باد شود.

اما وقتی به صخره سنگی نزدیک شد، قدرت تکان دادن آن را نداشت. فکر کرد که قوی ترین چیز در دنیا، صخره سنگ است و به سنگی بزرگ و عظیم تبدیل شد. همان طور که با غرور ایستاده بود، صدایی شنید و حس کرد دارد خـُرد می شود. نگاهی به پایین انداخت و سنگ تراشی را دید که با چکش و قلم به جان او افتاده است!

پیشنهادی: ضرب المثل‌ های بیشتری بخوانید بیشتر بخوانید: ضرب المثل با دست
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *