خانه » مذهبی و دینی » معنی آیات ۱۰ تا ۱۲ سوره ی حجرات

معنی آیات ۱۰ تا ۱۲ سوره ی حجرات

درباره معنی و مفهوم آیات ۱۰ تا ۱۲ سوره حجرات – پایه ششم

معنی آیات 10 تا 12 سوره ی حجرات

در ادامه با معانی زیبای آیات ده تا دوازده سوره مبارکه حجرات از کتاب هدیه های آسمان ششم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

آیات ۱۰ تا ۱۲ سوره حجرات

بسم الله الرحمن الرحیم

💠 آیه ۱۰ حجرات

﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (۱۰)﴾

معنی: مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برادر خود را صلح و آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید!

مفهوم: دعوت مومنان به دوستی با یکدیگر؛ یعنی کینه همدیگر را به دل نگرفتن، صادق بودن باهم، اصلاح کردن روابط افراد با هم.

💠 آیه ۱۱ حجرات

﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسي‌ أَنْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسي‌ أَنْ يَكُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإيمانِ وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (۱۱)﴾

معنی: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید؛ و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند!

مفهوم: خداوند در این آیه ما از مسخره کردن همدیگر نهی می فرماید. همچنین یکدیگر را با القاب زشت صدا نزنیم. حرمت همدیگر را حفظ کنیم. وقتی احترام بین افراد از بین برود کینه و کدورت ها جای آن را می گیرد.

💠 آیه ۱۲ حجرات

﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ (۱۲)﴾

معنی: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است؛ و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید؛ و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید؛ تقوای الهی پیشه کنید که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است!

مفهوم: در این آیه به نکات مهمی اشاره می کند که اگر انسان ها آن را رعایت کنند هم در زندگی دنیا آسوده خاطر می شوند و هم در آخرت پاداش فراوان دریافت می کنند:

۱- از سوء ظن یعنی بدگمانی به یکدیگر بپرهیزیم. زیرا ما از درون آدم ها و نیت های آنها با خبر نیستیم. شاید آن لحظه ای که ما از رفتارهای دیگران برداشت بدی می کنیم، او خودش چنین قصدی نداشته باشد. این بدگمانی ما ممکن است در رفتار ما نیز آشکار شود مثلا به دوستمان تهمت بزنیم. اینجاست که موجب “اثم” یا همان ” گناه” میشود.

در دوستی هایمان هم حواسمان باشد وقتی صداقت و خوب بودن دوستمان برایمان ثابت شد دیگر با بدگمانی، رابطه دوستی مان را خراب نکنیم.

نکته خیلی مهم:

۱- اینکه ما را به حسن ظن و خوش گمانی تشویق می کنند به این معنا نیست که ساده لوح و زودباور باشیم. بلکه باید حواسمان جمع باشد که از حیله های دشمنان در امان بمانیم.

۲- در کارهای یکدیگر تجسس و فضولی نکنیم! این کارها باعث میشود اعتماد افراد نسبت به همدیگر کم شده و مهر و محبتشان نسبت به هم کمرنگ شود. هر انسانی در زندگی اش برای خود حریم خصوصی ای دارد که دوست ندارد کس دیگری وارد آن شود یا از آن سوال بپرسد.

۳- غیبت یکدیگر را نکنیم. غیبت کردن یعنی پشت سر کسی چیزی را بگوییم که مردم از آن خبر نداشته باشند یا اگر خود شخص حرف ما را بشنود ناراحت بشود.
خداوند مهربان برای اینکه اوج زشت بودن غیبت کردن را نشان دهد برایمان مثال می آورد؛ می فرماید غیبت کردن مثل این است که شما گوشت برادر مرده تان را بخورید. میدانید کسی که می میرد چقدر بوی بدی می گیرد؟! چقدر برای شما کراهت آور و مشمئز کننده است؟؟ خب شما وقتی غیبت می کنید انگار دارید همین کار کثیف را انجام می دهید! خودتان خبر ندارید اما همه اینها تاثیرش را در روح شما می گذارد.

اگر روزی دیدید که حق پذیر نیستید، آیات قرآن را دوست ندارید بخوانید، دوست ندارید با افراد پاک و صالح نشست و برخاست کنید، دوست ندارید نماز بخوانید و با خدا ارتباط بگیرید، یکی از احتمالاتتان این باشد که ممکن است حق الناسی بر گردن شما باشد! تجسس در کار دیگران و آزرده کردن آنها، غیبت کسی را کردن و …

استغفار کنیم و دل هایمان را از آلودگی های گناه پاک کنیم 🙂

نکته پایانی: امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند: با مردم به گونه ای رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند.

پیشنهادی: با سوره مومنون بیشتر آشنا شوید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

2 دیدگاه

  1. اشکالی نداره توی متن درسمون از متن بالا استفاده کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *